مدیرجهاد کشاورزی مه ولات گفت: با آغاز برداشت پسته در این شهرستان پیش بینی می شود امسال ۸۰ هزار تن محصول در این خطه تولید و روانه بازار شود.

احمد نادری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان تولید پسته در مه ولات حدود ۱۲ هزار تن به صورت ترفروشی به بازار عرضه و ۶۸ هزار تن آن فرآوری می شود.

وی گفت: امسال سطح زیر کشت پسته در مه ولات ۲۱ هزار هکتار و از این میزان ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ بارور است.

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات ارقام پسته این شهرستان را بادامی سفید، اکبری، فندقی، کله قوچی، قرمز و احمدآقایی برشمرد که در این میان پسته قرمز و سفید به علت پیشرس بودن نسبت به دیگر ارقام برای مصرف تازه خوری استفاده می شود.

وی افزود: برداشت پسته در شهرستان مه ولات از اوایل مرداد تا اواخر مهر ماه ادامه دارد.

نادری با اشاره به اینکه عمده پسته تولیدی علاوه بر مصرف داخلی به سایر نقاط ایران و جهان صادر می شود گفت: امسال عملیات فرآوری پسته در شهرستان مه ولات در قالب ۴۱ پایانه با ۵۵ خط تولید انجام می شود.

وی بیان کرد: مه ولات رتبه نخست سطح زیر کشت، میزان تولید و کیفیت محصول پسته را در خراسان رضوی به خود اختصاص داده و هر ساله نخستین برداشت پسته در سطح کشور نیز از باغهای این خطه آغاز می شود.

شهرستان مه ولات به سبب برخورداری از اقلیم مناسب و معتدل یکی از قطبهای مهم تولید و عمل آوری محصول پسته در خراسان رضوی محسوب می شود.

فیض آباد مرکز شهرستان ۴۹ هزار نفری مه ولات در فاصله ۲۰۳ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.

این شهرستان دارای دو بخش، دو شهر و ۶۷ روستا است و ۵۹ درصد جمعیت آن ساکن روستاها هستند.

شهرستان مه ولات با حدود ۳۸ هزار هکتار سطح زیرکشت و تولید سالانه ۱۰۹ هزار تن محصول کشاورزی در تولید پنبه، زردآلو، انار و پسته دارای رتبه های نخست تا سوم خراسان رضوی است.

بازدیدها: 47

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *