به ‌توهین‌کنندگان سلام‌ کنیم‌ 

 

آرمان: «جمود فكري عامل مشكلات جدي در جامعه است.» آيت‌ا… هاشمي همواره شناخت خوبي از عواملي دارد كه سبب عقب‌ماندگي كشورها مي‌شود يا آنها را با مشكلات زيادي مواجه مي‌كند مانند ديروز كه جمود فكري را خطر بزرگي ناميد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در نشست تخصصي آزادانديشي و تضارب آراء با محوريت «آزادي، حكومت، تمدن» در «تنبيه الامه» ناييني كه با حضور استادان دانشگاه و انديشمندان شوراي عالي آزاد انديشي برگزار شد، اظهار داشت: تمدن در ادوار مختلف زندگي انسان‌ها با توجه به شرايط زندگي آنها، سطح سواد و تحصيلات، آداب، رسوم، فرهنگ و ساير ويژگي‌ها، خلق و ايجاد مي‌شود. آيت‌ا… هاشمي‌رفسنجاني در اين نشست با تاكيد بر اينكه تنها منطق آزادانديشي، مسلمانان را به يك تمدن عظيم مطلوب در دنيا رهنمون مي‌سازد، خاطرنشان كرد: حاكميت د‌گم‌انديشي و تحجّر، نگران‌كننده و براي تمدن‌هاي موجود و ساخت تمدن‌هاي جديد خطرناك است. وی افزود: بايد آزادي بيان و آزادانديشي واقعي در چارچوب قانون در جوامع حاكم باشد و بگذارند صاحب‌نظران به ارائه نظرات و ديدگاه‌هاي خويش بپردازند، چرا كه از بطن انديشه آزاد و اظهارات آزادانه، توسعه و پيشرفت حاصل مي‌شود. وی قانون را مهم‌ترين ركن خلق تمدن توصيف و تصریح کرد: قانون كه در زمان‌هاي مختلف بنا به شرايط و مقتضيات روز در هر دوره تغيير مي‌كند، شرط اساسي و اصلي براي ساخت تمدن‌هاي بزرگ است. هاشمی‌رفسنجانی با بيان اينكه آمادگي بشر براي پذيرفتن حق و استدلال، ركن تمدن است، گفت: اگر اين آمادگي در بشر به وجود نيايد، نمي‌توانيم آينده را ترسيم و پيش‌بيني كنيم و تعصب جاهلي هميشه محكوم است، البته تعصبات مثبتي نيز وجود دارد كه پشتوانه‌اي استدلالي دارد. رئيس مجمع تشخيص مصحلت نظام با اشاره به اينكه مقتضيات و اجزاي تمدن ثبات ندارد، افزود: تمدن قابل تغيير است و به مروز زمان شكل مي‌گيرد و پيشرفت مي‌كند. وی در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد بر اهميت برگزاري كرسي‌هاي آزادانديشي در كشور بويژه در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: بايد سليقه‌ها و تفكرات گوناگون در معرض ديد متفكران، محققان و پژوهشگران قرار بگيرد و بهترين سخنان برگزيده شود. هاشمی ‌رفسنجانی توجه به معيارهاي اسلام را در مباحث كرسي‌هاي آزادانديشي مورد تاكيد قرار داد و افزود: ما نمي‌توانيم بدون توجه به معارف عميق و انسان‌ساز دين اسلام، كرسي‌هاي آزادانديشي كه زمينه‌ساز تمدن است، را بسط دهيم. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تاكيد بر اينكه كرسي‌هاي آزادانديشي بايد پاسخگوي مسائل سياسي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و ديني و مورد نياز جامعه باشد، خاطرنشان كرد: خروجي مباحث كرسي‌هاي آزادانديشي بايد به عنوان درس توسط استادان در دانشگاه‌ها تدريس شود كه راهگشاي مشكلات جامعه باشد. وی افزود: در دانشگاه آزاد اسلامي ۲ واحد درسي آزادانديشي كه اختياري است، براي دانشجويان تعريف شده تا افرادي كه علاقه‌مند هستند، بتوانند به ارائه ديدگاه‌ها و دغدغه‌هاي فكري خود بپردازند. آيت‌ا… هاشمي‌رفسنجاني با تاكيد بر اينكه بايد نيازهاي فكري امروز جوانان را در نظر بگيريم، گفت: يا بايد تفكرات منطقي آنان را بپذيريم يا به شيوه‌اي مطلوب و عاقلانه آنها را قانع يا از طريق صحيح راهنمايي كنيم. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، جمود فكري را مشكل جدي در جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد: بايد زمينه‌اي فراهم شود تا فضاي دانشگاه‌ها باز شود.

 

مكتب اهل بيت (ع)، عدليه است

آیت‌ا… هاشمی با بيان اينكه مكتب اهل بيت (ع)، عدليه است و در اين ويژگي با اهل سنت تفاوت دارد، اظهار داشت: عدليه در اينجا به معناي عدالت معمولي نيست، بلكه به معناي اعتدال و معتدل بودن است. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: ائمه معصوم (ع) ما برخلاف اشاعره و معتزله كه يكي از آنها معتقد به اين است كه همه كارها را خداوند انجام مي‌دهد و انسان اختياري ندارد و ديگري معتقد به آزادي انسان ولي در عمل و ساخت سرنوشت خويش است، شيوه اعتدالي را برگزيده و معتقد بودند برخي از مسائل صرفا منتسب به خدا و برخي ديگر دست خود بشر است. ايشان در پايان تاكيد كرد: اگر بخواهيم نسل آينده معارف اسلام را بفهمد و دُگم و تنگ‌نظري‌هايي را كه بر جامعه تحميل شده است، بشكنيم بايد از آزادانديشي و آزادگفتن حمايت كنيم.

ايران از انرژي هسته‌اي جز صلح و صفا نمي‌خواهد

همچنين آيت‌ا… هاشمي‌رفسنجاني صبح ديروز در ديدار جمعي از اعضا و مسئولان موسسات فرهنگي، هنري، سازمان‌هاي مردم نهاد (سفيران صلح، صبح اميد)، با تاكيد بر تاثير منطق و استدلال در پيروزي و تداوم انقلاب اسلامي كه حضور مردم بر شمشير و تفنگ غلبه كرده است، گفت: تازه‌ترين نمونه شيوه استدلالي نظام اسلامي مباحث تيم مذاكره‌‌كننده هسته‌اي ايران است كه به عنوان افتخار جمهوري اسلامي، تحسين همگان را برانگيخته است، چون سخت‌ترين مساله كه سايه جنگ را بر كشور گسترانده بود، با مذاكره و ديپلماسي حل كرد. آيت‌ا… هاشمي‌رفسنجاني، با بيان اين جمله كه تيم مذاكره‌كننده جمهوري اسلامي ثابت كرده كه ايران از انرژي هسته‌اي جز صلح و صفا نمي‌خواهد، گفت: خيلي‌ها تلاش مي‌كردند تا با توهمات و همچنين مستند به سخنان كينه‌توزانه صهيونيست‌ها و منافقين، به جامعه جهاني چنين القا كنند كه ايران در حال ساخت بمب هسته‌اي است، اما با عقل و منطق به جهانيان و قدرت‌هاي ۱+۵ ثابت كرديم كه جمهوري اسلامي مي‌خواهد از قدرت بزرگي كه از ذرات بيرون مي‌آيد، براي اصلاح بهداشت، كشاورزي و تمام نيازهاي يك زندگي سالم بهره‌برداري نماييم. ايشان با يادآوري و قرائت چندين آيه قرآن كريم، گفت: اسلام دين برابري و برادري است و اگر در جنگ‌هاي صدر اسلام دقت كنيد، متوجه ماهيت دفاعي آنان مي‌شويد. البته دين اسلام تاكيد مي‌نمايد كه اگر به مسلمانان حمله و تعدي و تجاوز شد، بايد دفاع كنند و در مواردي نيز جهاد با احكامي روشن براي زن و مرد مسلمان واجب كفايي است. وي، انتخابات را بعدي ديگر از شاخصه اجتماعي دين اسلام دانست و با تاكيد بر اين نكته كه دنيا به سوي دموكراسي پيش مي‌رود، گفت: اسلام تاكيد مي‌نمايد كه هيچ‌كس از مادر رئيس و مرئوس متولد نشده است و اين مردمند كه كساني را براي اداره امور به عنوان حاكم خويش انتخاب مي‌نمايند و حاكمان نيز وظيفه دارند با رعايت حدود شرعي و قانوني به مردم خدمت كنند. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، برگزاري بيش از ۳۵ انتخابات در نظام اسلامي را نشانه‌اي از پايبندي انقلاب اسلامي به رأي مردم دانست و گفت: قانون شرايط برگزاري يك انتخابات را با توجه به مقدمات و موخرات مشخص كرده و مردم و نامزدها بايد توجه داشته باشند كه رقابت‌هاي انتخاباتي محل دعوا و توهين نيست.

قهر كردن از صندوق‌هاي رأي هيچ توجيه منطقي ندارد

آيت‌ا… هاشمي‌رفسنجاني، تفاوت رأي، نظر و سليقه مردم در يك جامعه را نشانه پويايي آن جامعه دانست و گفت: انسان‌ها كه محصول يك كارخانه نيستند تا مثل هم فكر كنند، بلكه با سليقه‌هاي مختلف، افكار جمعي را شكل مي‌دهند و در حكومت‌ها نيز رأي اكثريت ملاك است. ايشان با بيان دستاوردهاي مثبت و منفي انتخابات در كشورهاي پيشرفته و همچنين عقب افتاده گفت: كشورهاي پيشرفته با دغل‌كاري‌هاي سياسي و كشورهاي عقب‌افتاده با تعصبات جاهلانه وارد ميدان مي‌شوند، حال آنكه اصل اسلامي، رعايت اعتدال، اخلاق، ادب سياسي و حفظ آبروي افراد است. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با توصيه حاضران در جلسه به رعايت اخلاق، بر توجه به اعتدال در گفتار و رفتار تاكيد كرد و گفت: نكته ديگري كه اين روزها در جامعه شاهد هستيم، تلاش بعضي‌ها براي القای قهر از حضور در انتخابات است كه به هيچ‌وجه با روح انقلاب سازگار نيست. آيت‌ا… هاشمي‌رفسنجاني با بيان اين جمله كه قهر كردن از صندوق‌هاي رأي هيچ توجيه منطقي ندارد، گفت: سود عدم حضور مردم در انتخابات را اقليتي مي‌برد كه خواهان حفظ وضعيت موجود است و اصلا آن جماعت همين را مي‌خواهند، اما مردم بايد به شكل گسترده شركت كنند و هر نظري را كه دارند، بدهند تا در تاريخ ثبت شود. ايشان با ابراز ناخرسندي از فضاي اين روزهاي جامعه كه بعضي‌ها توهين و تهمت را صلاح خويش براي پيروزي در انتخابات مي‌دانند، گفت: توصيه‌ام به همه مردم مخصوصا جوانان اين است كه اهل دعوا و جدل‌هاي بي‌معنا نباشند و بدانند اخلاق مسلمانان متواضعانه و بزرگ‌ترين سلاح آنها در مقابل توهين‌هاي جاهلان، سلام است كه يك كلمه معمولي نيست وقتي قرآن كريم مي‌فرمايد: « وعِبادُ الرحْمنِ الذِين يمْشُون على الْأرْضِ هوْنا وإِذا خاطبهُمُ الْجاهِلُون قالُوا سلاما». رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان يك قطعه تاريخي از زندگي مالك اشتر، گفت: آن شخصيت با آن عظمت در مسيري مي‌رفت كه كسي به ايشان اهانت كرد، مالك به مسجد رفت و اهانت‌كننده كه او را شناخته و ترسيده بود به دنبال او رفت و پس از پايان نماز از مالك عذرخواهي كرد و اين فرمانده سپاه حضرت علي (ع) در جواب گفت: آمده بودم براي تو دعا كنم تا خدا تو را ببخشد و ما هم كه پيروان حضرت علي (ع) هستيم، بايد به توهين‌كنندگان سلام كنيم كه هم بهترين ادب و هم بهترين تنبيه است.

 


لینک خبر :  http://armandaily.ir/?News_Id=142798

 

بازدیدها: 36

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *