ارشاد زیر بار تهدید امام جمعه کرج نرفت 

 

آرمان- آرش عسكري: معاونت موسيقي وزارت ارشاد به صورت طبيعي و قانوني يكي از معاونت‌هاي رسمي اين وزارتخانه است كه براي سروسامان دادن همه فعاليت‌هاي قانوني در حوزه موسيقي كشور از جمله مجوز برگزاري كنسرت، مجوز آلبوم، آموزشگاه و غيره تشكيل شده است. معاونتي كه اختياراتي قانوني را در همه استان‌ها به يكي از معاونت‌هاي مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي در آن استان تفويض مي‌كند. در نتيجه در قوانين اداري سازوكاري براي اخذ مجوز برگزاري كنسرت موسيقي در نظر گرفته شده است. بر اساس همين «مرّ قانون» گروه‌هاي موسيقي مختلف براي اخذ مجوز اقدام كرده و با طي مراحل قانوني مختلف در صورت احراز وجود شرايط بر اساس ضوابط رسمي و مشخص شده مي‌توانند كنسرت خود را برگزار نمايند. اما در اين ميان بارها ديده شده كه گروهي يا افرادي با مخالفت‌هاي جدي نسبت به برگزاري كنسرت‌هاي موسيقي در برخي از شهر‌ها سبب لغو آنها مي‌شوند. لغو كنسرت‌هاي مجوز‌دار و قانوني با فشار افراد يا گروه‌هاي خاص اما مشخص نيست كه تا چه اندازه منطبق بر «مرّ قانون» بوده تا چه اندازه منطبق بر« مرّ سليقه».

درخواست از وزير براي عزل مدير

زماني كه به آمار كنسرت‌هايي كه در شهرستان‌هاي مختلف لغو شده‌اند بيندازيد نام «كرج» بسيار خودنمايي مي‌كند. كنسرت‌هايی كه با جار وجنجال عده‌اي و همچنين با مخالفت‌هاي مكرر آيت‌ا… سيدمحمدمهدي حسيني‌همداني در اين شهر يكي پس از ديگري دچار تعطيلي يا لغو برنامه و مجوز می‌شوند. كنسرت رحيم شهرياري نيز يكي از برنامه‌هايي بود كه اعلام شد در روز ۱۶بهمن در كرج اجرا خواهد شد اما با اعتراض امام جمعه كرج و رفتن به اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كرج و همچنین اظهار مخالفت از تريبون نماز جمعه مواجه شد. امام جمعه كرج كه ظاهرا موفق به قانع كردن مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي كرج در جلسه خصوصي روز پنجشنبه براي لغو كنسرت نمي‌شود، در خطبه‌هاي نماز جمعه ضمن حملات تند به مديركل ارشاد كرج خواستار عزل وي توسط وزير ارشاد شد. حسيني همداني در بخشي از سخنان خود گفت: «از اين تريبون بار ديگر از وزير ارشاد مي‌خواهم كه مديركل ارشاد از اين استان عزل شده و كسي ديگر به جاي وي بيايد كه بتواند در توسعه ارزش‌هاي ديني و الهي گام‌هاي مثبتي بردارد.» وی با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی استان قرارگاه فرهنگی البرز است، تصریح کرد: «دبیرخانه این قرارگاه فرهنگی در اداره‌کل ارشاد استان البرز است و جایگاه این دبیرخانه باید در تصمیم‌سازی فرهنگی با قدرت و تلاش مضاعف مشکلات را رصد کند و به‌دنبال رفع مشکلات فرهنگی باشد.» آیت‌ا… حسینی همدانی با بیان اینکه شهر پر از بنر برگزاری کنسرت است و این اعلام دهن‌کجی به حزب‌ا…. است، بیان کرد: «انقلاب ما انقلاب ارزش‌ها بود و در این دهه پیروزی انقلاب نیاز است که ارزش‌ها بازخوانی و جوانان با توطئه‌های دشمنان آشنا شوند و ریشه‌ها و دلایل پیروزی انقلاب برای جوانان بیان شود.» امام‌جمعه کرج با تاکید بر اینکه در آستانه سی و هشتمین سالگرد انقلاب اسلامی لازم است این گفتمان و ریشه‌های آن در همه جا تکرار شود، گفت: «این درحالی است که به جای این اقدامات، برنامه حرام برگزار می‌کنند.»

دفاع مدیر کل از اجرای قانون

با وجود همه این اقدامات و اعتراضات اما شامگاه روز جمعه ۱۶بهمن کنسرت موسیقی رحیم شهریاری طبق برنامه قبلی اجرا شد. کنسرتی که در امنیت کامل برگزار شده و استقبال گسترده‌ای نیز از سوی اهالی کرج از آن به عمل آمد. به هر حال این بار حسینی کاشانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با تاکید بر اجرای قانون از برگزاری این کنسرت که تمام مراحل قانونی را طی کرده بود حمایت کرده و بدون ایجاد حاشیه یا مساله‌ای این کنسرت برگزار شد. بر اساس برخی از شنیده‌ها تعدادی از حضار در کنسرت نیز به صورت خودجوش مراقب بودند که هیچ ناامنی یا خللی در اجرای آن ایجاد نشود.

 


لینک خبر :  http://armandaily.ir/?News_Id=143074

 

بازدیدها: 84

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *