با وجود اعلام تاييدصلاحيت قريب به ١٥٠٠ تن از نامزدان رد صلاحيت‌شده «تاييد» يا «رد» برخي چهره‌هاي سرشناس‌هنوز اعلام نشده‌است چهره‌هاي شاخص در برزخ صلاحيت

گروه سياسي| بامداد روز شنبه، فهرستي از اسامي تاييد صلاحيت شده‌ها از سوي شوراي نگهبان روانه وزارت كشور شد. ليستي كه گوياي افزايش تعداد شركت‌كنندگان در انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي بود، در آمارهاي منتشره چيزي حدود ١٥٠٠ نفر را ديگر بار به گردونه انتخابات كشور بازگردانده است. اعلام اين اسامي كه هنوز به صورت رسمي عنوان نشده، البته بدون حواشي هم نبود. درست چند ساعت قبل از ارايه اين ليست به نهاد نظارتي انتخابات، سخنگوي شوراي نگهبان از بازگشت ٢٥ درصد از رد صلاحيت شده‌ها به رقابت‌هاي انتخاباتي خبر داده بود، تا اميدها را همچنان براي بازگشت چهره‌هاي مطرح سياسي باقي بگذارد. اما ساعت چهار صبح ليستي به وزارت كشور رسيد كه نام چندين نفر را جا انداخته بود تا در ميان اين انتظارات خبرهاي موثقي هم به دست كانديداها نرسد. آنچه پايان بررسي‌ها را با ابهام مواجه ساخت، تعدادي از چهره‌هاي سرشناسي بودند كه نام‌شان نه در «ليست تاييد شده‌ها» و نه در «ليست رد شده‌ها» به چشم نمي‌خورد. تلاش‌ها نيز براي اطلاع يافتن از اين تصميمات از هر دو نهاد اجرايي و نظارتي انتخابات راه به جايي نبرد. تنها خبري كه در اين مورد به گوش مي‌رسيد همان عناوين خبري رسانه‌هايي بود كه در گزارشات خود نام يكي از كانديداها را اعلام و از بي‌اطلاعي آنها از اينكه نام‌شان در كدام يك از ليست‌ها قرار گرفته است، گفته‌اند. در اين ميان هم تنها دو نفر از دو نهاد نظارتي و اجرايي انتخابات بودند كه با اظهارنظر خود فقط آمار دقيقي از تاييد صلاحيت شده‌ها داده‌اند. سيامك ره پيك، عضو حقوقدان شوراي نگهبان، اعداد و ارقامي را از درصد و تعداد تاييد صلاحيت شده‌ها مي‌دهد. او با اعلام اينكه ٤٠ درصد داوطلبان انتخابات مجلس شوراي اسلامي پيش از اين در هيات‌هاي نظارت استان‌ها تاييد صلاحيت شده بودند از نتيجه بررسي‌هاي شوراي نگهبان مي‌گويد كه ١٥ درصد ديگر را نيز به تعداد احراز صلاحيت‌شدگان افزوده شد. درصدي كه چيزي حدود ١٥٠٠ نفر را به ليست انتخابات اضافه مي‌كند تا تعداد نامزدهاي انتخابات را به عدد ٦٣٠٠ نفر برساند.
٦٣٠٠نفر تاييد صلاحيت شده اند
سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات گفت: با بررسي شكايات داوطلبان در شوراي نگهبان قانون اساسي، تعداد ١٥٠٠ داوطلب به آمار ٤٠ درصدي تاييد صلاحيت‌‌شدگان انتخابات مجلس دهم اضافه شد. به گزارش ايرنا، سيامك ره پيك با اشاره به اينكه اسامي تاييد صلاحيت‌شدگان ساعت چهار بامداد روز شنبه به وزارت كشور ارسال شده، تصريح كرد: با تاييد صلاحيت هزار و ٥٠٠ داوطلب ديگر، تعداد داوطلبان تاييد صلاحيت شده مجلس شوراي اسلامي به شش هزار و ٣٠٠ نفر افزايش يافت. سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات خاطرنشان كرد: با افزايش تعداد داوطلبان تاييد صلاحيت شده، رقابت براي هر كرسي مجلس از بين ١٦ داوطلب به بيش از ٢٠ داوطلب افزايش يافت. ره‌پيك با بيان اينكه تعداد كل داوطلبان مجلس نهم اعم از تاييد، رد و عدم احراز شده، پنج هزار و ٣٠٠ نفر بود، گفت: فقط تعداد داوطلبان تاييد صلاحيت شده مجلس دهم از كل داوطلبان مجلس نهم بيشتر است. وي همچنين با تاكيد بر اينكه تعداد داوطلبان تاييد صلاحيت شده در هيات نظارت برانتخابات، ٤٠ درصد بود كه اين رقم در شوراي نگهبان به ٥٥ درصد افزايش يافت، افزود: در هيچ دوره‌اي از انتخابات مجلس اين تعداد داوطلب تاييد صلاحيت شده نداشتيم، البته بخشي از اين افزايش ناشي از افزايش داوطلبان مجلس و بخشي هم ناشي از افزايش تعداد تاييد‌صلاحيت‌شدگان است. سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات يادآور شد: وضعيت داوطلبان مجلس اعم از تاييد يا رد صلاحيت شده در هر حوزه انتخابيه و استاني به صورت تفكيكي در آخرين ساعات شب جمعه در اختيار وزارت كشور قرار گرفت. ره‌پيك همچنين به روند اعتراض داوطلباني كه از سوي شوراي نگهبان رد صلاحيت شده‌اند، اشاره كرد و افزود: اين افراد دو گروه هستند؛ گروه نخست كساني هستند كه از سوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات تاييد صلاحيت شده بودند اما از سوي شوراي نگهبان رد شدند و گروه ديگر كساني هستند كه صلاحيت آنها از سوي هيات مركزي نظارت هم رد شده بودند. وي ادامه داد: گروه نخست كه به آنها «رد ابتدايي» هم گفته مي‌شود مي‌توانند بر اساس اطلاعيه صادر شده ظرف سه روز شكايت خود را اعلام كنند و شوراي نگهبان هم به مدت يك هفته اين شكايات را بررسي مي‌كند. وي همچنين گفت: گروه دوم از آنجايي كه از سوي هيات مركزي نظارت رد صلاحيت شده و شكايت هم كردند و به شكايت آنها رسيدگي نيز شده است مجاز به شكايت مجدد نيستند. گفتني است آن دسته از داوطلباني كه صلاحيت آنها در هيات‌هاي اجرايي و نظارت تاييد شده بود و در شوراي نگهبان صلاحيت آنها احراز نشد، از ١٧ تا ١٩ بهمن ماه فرصت دارند تا اعتراض خود را به شوراي نگهبان تسليم كنند. داوطلبان قطعي انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي مي‌توانند از ٢٩ بهمن ماه به مدت يك هفته تبليغات خود را آغاز كنند. انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي همزمان با انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري هفتم اسفندماه ٩٤ در سراسر كشور برگزار مي‌شود. سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات در ادامه به آخرين وضعيت داوطلبان مجلس خبرگان رهبري اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون در حال بررسي و تجديد نظر پرونده داوطلبان مجلس خبرگان رهبري هستيم و نتيجه بررسي صلاحيت‌ها ٢١ بهمن مشخص مي‌شود. ره پيك اظهاراميدواري كرد: دستگاه‌هاي اجرايي، نظارتي، گروه‌ها، احزاب و شخصيت‌ها در چارچوب قانون فعاليت كنند و اعلام مواضع و اقدامات آنها با رعايت قانون باشد تا انتخاباتي با آرامش، امنيت و با مشاركت بالا داشته باشيم.
تكذيب ممانعت رييس‌جمهور از ارسال ليست به فرمانداري‌ها
اما با اعلام ارسال ليست اسامي كانديداهاي دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي به وزارت كشور و خبرهايي كه پيرامون تاييد يا رد صلاحيت برخي چهره‌هاي سرشناس سياسي به گوش رسيد، ممانعت رييس‌جمهور از ارسال ليست نامزدها به فرمانداري‌ها هم مطرح شد. خبري كه البته تنها در حد يك شايعه باقي ماند و تنها دقايقي بعد از سوي وزارت كشور مورد تكذيب قرار گرفت. حسينعلي‌ اميري سخنگوي وزارت كشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ادعاهايي مبني بر اينكه رييس‌جمهور مانع ارسال ليست تاييد و رد صلاحيت‌ها به فرمانداري‌ها شده و در حال رايزني با شوراي نگهبان براي تاييدصلاحيت بيشتر نامزدها است، اظهار داشت: اين موضوع صحت ندارد. سخنگوي وزارت كشور اضافه كرد: آقاي روحاني هيچ توصيه‌اي در اين زمينه نداشته‌اند و دستور رييس‌جمهور هميشه رعايت قانون و احترام به مراجع رسمي و قانوني است. سخنگوي وزارت كشور همچنين در تاييد سخنان ره پيك گفت: از بيش از ١٢ هزار نفر كه براي انتخابات دهمين دوره مجلس ثبت‌نام كردند، شوراي نگهبان ٦هزار و ١٨٠ نفر را به شكل قطعي و نهايي تاييد كرد. به گزارش ايلنا، حسينعلي اميري گفت: اگر به نسبت ١٢ هزار نفر ثبت‌نام‌كننده بسنجيم، ٥١ درصد از افراد ثبت نام شده براي شركت در انتخابات مجلس دهم تاييد شدند و آمار افرادي كه صلاحيت آنها رد شده يا احراز نشده است، بر اساس فهرستي كه شوراي نگهبان به وزارت كشور اعلام كرده، ٥٢٠٥ نفر است. قائم‌مقام وزير گفت: در مراحل گذشته افرادي هم بودند كه در هيات‌هاي اجرايي و نظارت صلاحيت آنان تاييد شده بود اما پس از بررسي شوراي نگهبان، صلاحيت آنها تاييد نشده و تعداد اين افراد ١٤٧ نفراست. اميري افزود: ١٤٧ نفري كه صلاحيت آنان در شوراي نگهبان تاييد نشده است، سه روز مهلت دارند تا مستندات خود را براي رسيدگي به شوراي نگهبان ارايه كنند و شوراي نگهبان نيز هفت روز فرصت رسيدگي دارد. سخنگوي وزارت كشور گفت: انتخابات بر اساس قانون داراي فرآيند و مراحلي است و روز گذشته مهلت ٢٠ روزه شوراي نگهبان براي بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخابات مجلس به پايان رسيد و در ساعات پاياني روز گذشته شوراي نگهبان نظر نهايي و قاطع خود را درباره صلاحيت نامزدهاي مجلس به وزارت كشور اعلام كرد. اميري كه با صداوسيما گفت‌وگو مي‌كرد، افزود: اين دوره در مقايسه با دوره‌هاي گذشته، تعداد ثبت‌نام‌ها به ميزان قابل توجهي افزايش يافت زيرا بيش از ١٢ هزار نفر براي نامزدي مجلس ثبت نام كرده‌اند كه همين امر كار بررسي‌ها را در هيات‌هاي اجرايي و نظارت و شوراي نگهبان كاري سخت، دقيق و طاقت‌فرسا كرده بود.  در همين حال دكتر عارف در واكنش به اخبار بررسي صلاحيت‌ها گفت: نا اميد نمي‌شويم و با جديت به كار خود ادامه مي‌دهيم.

بازدیدها: 60

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *