ابتکار : برون رفت از معضلات زیست‌محیطی نیازمند تحقیقات دانشگاهی است

 

 

 

 

 

 

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امروزه مسائل محیط زیستی به معضلی تبدیل شده اند که برون رفت از آن نیازمند علم و فناوری است که در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی میسر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار در مراسم درختکاری با شعار آموزش عالی و توسعه پایدار در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس افزود: قطعا با علم و فناوری می توان به محیط زیست و منابع آبی کشور کمک کرد، در غیر این صورت آینده ایران دچار تهدید خواهد شد.

وی با اشاره به بحث تغییر اقلیم اظهار داشت: تغییر اقلیم در حال رخ دادن است و آثار و عوارض زیادی مانند آب شدن یخچال‌ها، تغییر جریان اقیانوس‌ها ، خشکسالی‌ها و بالا آمدن سطح دریاها را به دنبال دارد.

ابتکار گفت: اگر ایران بخواهد به سمت توسعه پایدار حرکت کند، باید به شکنندگی زیستی و توان اکولوژیک زمین توجه کند، کره زمین اکنون ۶ ماه نسبت به بازتوانی خود عقب است؛ یعنی به ازای هر یک سال زندگی بشر برای بازسازی به یک سال و نیم زمان نیاز دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در ایران به دلیل شرایط خاص اقلیمی، توسعه، جنگ، افزایش جمعیت و مهاجرت بیش از ۲۴ میلیون نفر طی دو دهه از روستا به شهر، مشکلات بیشتری را برای محیط زیست به وجود آورده و ما را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است.

وی افزود: ۱۶۵دشت شامل سفره‌های زیرزمینی در معرض تهدید قرار دارد که اگر به آن رسیدگی نشود، به سرنوشت دریاچه ارومیه گرفتار می شوند. ابتکار همچنین گفت: در موضوع ردپای اکولوژیک، وضعیت کشور از متوسط جهانی، بسیار بدتر است و این زنگ خطری برای طبیعت ایران به شمار می رود.

وی گفت: در زمینه مصرف انرژی نیز از الگوهای استاندارد جهانی تبعیت نمی کنیم و در خوش بینانه ترین حالت، چهار برابر اروپا انرژی مصرف می کنیم که با حمایت از نوآوری‌ها و شرکت‌های دانش بنیان می توان این روند را کنترل کرد.

ابتکار گفت: سال گذشته اهداف توسعه پایدار جهانی برای سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ تصویب شد که یکی از محورهای مهم آن آموزش عالی است. از این رو پرداختن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به مساله تغییر اقلیم و حفظ محیط زیست می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر داشتن ارزیابی زیست محیطی پروژه‌ها گفت: توانمندسازی و توان افزایی در ارزیابی‌های زیست محیطی باید جدی گرفته شود تا توسعه سازگار با محیط زیست پیش رود که این جزو وظایف دانشگاه‌ها است.

بازدیدها: 63

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *