موزه کتاب و میراث مستند ایران افتتاح‌می‌شود

موزه «کتاب و میراث مستند ایران» روز شنبه با حضور اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس‌جمهور) و جمعی از وزرا و چهره‌های فرهنگی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افتتاح می‌شود.

خبرگزاری میراث فرهنگی – فرهنگ و هنر در این موزه بخشی از نفایس خطی، کتاب‌های چاپ سنگی، اسناد تاریخی، تابلوهای نفیس، عکس‌های تاریخی و اسناد مرتبط با برخی مشاهیر فرهنگی معاصر برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

 

این موزه، مکانی برای معرفی بخشی از منابع کتابی، میراث مستند کشور و بخشی از میراث جهانی است و ماموریت آن کمک به ارتقای ارزش‌های فرهنگی در جامه در راستای رسالت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است.

 

همزمان با افتتاح این موزه، مجموعه تصویری ایران رونمایی می‌شود. این مجموعه حاوی بیش از ۴۲۰ هزار فریم عکس است که در طول ۴ دهه گذشته توسط یک تیم عکاسی حرفه‌ای با اشراف و مدیریت کامران قاجار از میراث فرهنگی، طبیعی، محیط زیست، آداب و رسوم و آئین‌ها، مشاغل، مسائل اجتماعی و … عکاسی شده است.

 

در این مجموعه بیش از ۳۱ هزار اسلاید و قطعه فیلم بی‌نظیر قبل از انقلاب اسلامی نیز وجود دارد. این مجموعه تصویری در فهرست ملی حافظه جهانی ثبت شده و در این روز گواهی ثبت آن نیز اعطا می‌شود.

 

از دیگر کارکردهای موزه کتاب و میراث مستند ایران، آگاه‌سازی جامعه از وجود گنجینه میراث مستند، معرفی آرشیو ملی ایران، اشاعه فرهنگ و تمدن غنی ایران، اعتلای جایگاه مفاخر جامعه و صیانت از آن‌هاست.

 

مراسم افتتاحیه موزه «کتاب و میراث مستند ایران» صبح شنبه ساعت هشت و نیم صبح در محل کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

بازدیدها: 40

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *