بررسي آرايش سياسي چهره‌هاي شاخص انتخابات خبرگان رهبري ليست «هاشمي» در برابر ليست «جامعه مدرسين»

با اعلام فهرست نهايي نامزدهاي پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري،‌ از همين الان مي‌توان کم و بيش ترکيب آينده مجلس خبرگان رهبري را با حدس و گمان تعيين کرد؛ هر‌چند که هنوز هم ترکيب آينده مجلس خبرگان زير سايه ردصلاحيت‌ها و از همه مهمتر عدم تاييد صلاحيت سيد‌حسن خميني قرار گرفته است. با اين حال شايد از الان ديگر بتوان در مورد ترکيب آينده مجلس خبرگان و نحوه آرايش سياسي و جناحي آن صحبت کرد.

به گزارش انتخاب بر اساس فهرست نهايي اعلام شده‌ توسط شوراي نگهبان، ۱۶۱ نامزد در عرصه انتخابات حضور دارند که در نهايت ۸۸ کرسي نمايندگي را به دست مي‌آورند و براي آن به رقابت مي‌پردازند. البته در برخي از حوزه‌ها نمي‌توان از کلمه رقابت استفاده کرد. چون در آن جا عملا تنها يک کانديدا وجود دارد و آن نفر بدون راي يا با راي به مجلس خبرگان راه خواهد يافت. البته اميري قائم مقام وزير کشور خبر از حل اين مشکل داده است. تا پيش از گفته‌هاي اميري، در استان‌هاي آذربايجان غربي، اردبيل، بوشهر، خراسان شمالي، هرمزگان و سمنان، به تعداد کرسي‌هاي موجود در خبرگان، نامزد وجود داشت.

اما در جاهاي ديگر کم و بيش رقابت وجود دارد. دراين ميان در تهران از همه حوزه‌هاي ديگر اوضاع مهمتر و سياسي‌تر است. با نگاهي به فهرست نامزدهاي تاييد صلاحيت شده در تهران مي‌توان دو جريان عمده را ديد. در ميان اين دو جريان هم البته چند نفر ديگري هم وجود دارند که احتمالا چندان گرايش سياسي مشخصي ندارند و بعد‌ها به سمت جريان غالب در مجلس خبرگان متمايل مي‌شوند.

اولين نکته‌‌اي که به نظر مي‌رسد اين است که اکثريت عددي خبرگان با اصولگرايان خواهد بود. چون به طور کلي نامزدهاي مستقل چنداني باقي نمانده که تکليفش مشخص شود. در تهران هرچند سيد‌حسن خميني به عنوان يکي از مهمترين شخصيت‌ها رد صلاحيت شده است، اما حضور دو طيف اصلي سياسي کشور با چهره‌هاي اصلي شان در انتخابات مي‌تواند دو قطبي مهم انتخابات خبرگان را تعيين کند. ‌آيت‌الله‌ هاشمي‌رفسنجاني، حسن روحاني، و محمود علوي به عنوان چهره‌هاي اصلي اعتدالگرايان حضور دارند. در مقابل هم آيات محمد تقي مصباح يزدي، محمد يزدي، احمد جنتي نيز از چهره‌هاي اصلي اصولگرايان. قطعا رقابت اصلي بين دو ليستي خواهد بود که سر ليست آن از يک طرف‌هاشمي- روحاني است، از طرف ديگر جنتي – يزدي!

بعلاوه، انتخابات تهران از يک منظر ديگر مهم است. همين که کدام ليست بيشترين آرا را مي‌آورد، تعيين کننده رويکرد سياسي مجلس خبرگان آينده است. پاسخ به اين پرسش که اختلاف راي‌ هاشمي‌– روحاني با راي جنتي – يزدي چقدر خواهد بود؟ اين است که اين موضوع تعيين کننده گرايشات سياسي جدي آينده مجلس خبرگان خواهد بود. البته بايد در کنار اين‌ها راي اشخاص معروف و چهره‌هاي شاخص خبرگان را هم در نظر گرفت.

اشخاصي همچون: محمد‌تقي مصباح يزدي، صادق لاريجاني، محمود شاهرودي، غلامرضا مصباحي مقدم، محمد‌علي موحدي کرماني، احمد خاتمي، محمد‌علي تسخيري، محمود محمدي عراقي، قربانعلي دري نجف آبادي، احمد علم‌الهدي، علي فلاحيان، محسن مجتهد شبستري، مرتضي مقتدايي، عبدالنبي نمازي، و علي رازيني.

در اين دوره از انتخابات مجلس خبرگان به دلايل مختلف ترکيب درون مجلس از نظر اکثريت و اقليت عددي از همين الان مشخص شده است. باتوجه به حضور اندک چهره‌هاي جريان اعتدال و اصلاح‌طلب، ترکيب عددي مشخص است. اما مهمتر از آن تعداد راي چهره‌هاي شاخص هر جناح خصوصا در شهر تهران است. از طرف ديگر يک طيف تازه هم در انتخابات مجلس خبرگان وجود دارند.

طيفي از روحانيوني که چندان درامور سياست حضور نداشته‌اند و بيشتر چهره‌هاي علمي‌و حوزوي هستند. حال بايد ديد اين طيف به کدام يک از جناح‌هاي سياسي موجود در خبرگان گرايش پيدا مي‌کند.

بازدیدها: 43

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *