مدیر راه آهن تربت حیدریه: دسترسی شهروندان تربت حیدریه به ایستگاه راه آهن آسان میشود(برگرفته از نوید خراسان)


 مدیر راه آهن تربت حیدریه: دسترسی شهروندان تربت حیدریه به ایستگاه راه آهن آسان میشود

 

محمد خالق نیا مدیر راه آهن تربت حیدریه در گفتگو با نوید خراسان گفت:حمل و نقل ریلی تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی کشور دارد و در درجه ای از اهمیت قرار دارد که در دولت یازدهم یکی از مهمترین برنامه هایی است که بعد از موضوع سلامت، توسعه حمل و نقل ریلی میباشد این در حالی است که این صنعت در بین آحاد جامعه بخوبی شناخته شده نیست.

وی افزود:راه آهن شرق کشور بطول بیش از ۱۰۰۰کیلومتر ( اعم از خطوط اصلی و فرعی) از سال ۸۴ راه اندازی شده که از منطقه دیزباد(ایستگاه کاشمر) شروع و تا بافق یزد ادامه دارد و دارای ۴۰ ایستگاه است که مهمترین آن ایستگاه راه آهن تریت حیدریه است، یک خط نیز از تربت حیدریه به سمت افغانستان منشعب شده که تا خواف در حال بهره برداری است.

خالق نیا گفت:در این مسیر تعداد ۹ رام قطار مسافری بطور شبانه روزی به اقصی نقاط کشور تردد مینماید و شهروندان ما میتوانند از ایستگاه تربت حیدریه و از طریق ریل مستقیم به شهرهای مشهد، تهران، خواف، طبس، کرمان، اصفهان، یزد، بندرعباس،سیرجان ،سمنان ،شاهرود،نیشابور، گرمسار، ورامین و شیراز سفرنمایند.

مدیر راه آهن تربت حیدریه ادامه داد: در محور تربت حیدریه به افغانستان با ریل گذاری۱۳ کیلومترباقی مانده تا مرز افغانستان تا قبل از پایان سال جاری، ۷۶ کیلومتر دیگر به طول خط این اداره کل افزوده خواهد شد و در صورت عمل نمودن طرف افغان به تعهدات خود و اتصال راه آهن افغانستان، از این طریق خط ریلی افغانستان به آبهای خلیج فارس متصل خواهد شد و لذا امکان صادرات و واردات و ترانزیت کالا از طریق راه آهن با حذف بسیاری از مقررات هزینه بر جاده ای فراهم میشود که باعث رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.

وی گفت: در۹ ماهه ابتدای سال ۹۴ راه آهن شرق میزان ۲میلیون و ۴۶۷هزار تن بار گیری داشته و در جابجایی بار با ۲میلیارد و ۸۱۸ میلیون کیلومتر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد رشد داشته است. ضمن اینکه در بارگیری محموله های صادراتی از ۱۰ هزار تن در سال گذشته به ۱۱۶ هزار تن در سال جاری دست یافته و با رشد بیش از هزار درصدی مواجه بوده ایم، همچنین در۹ماهه ابتدای سال جاری ۱ میلیون و ۱۰۶ هزار و۱۶۰نفر یعنی روزانه ۴۰۰۷ مسافر توسط راه آهن شرق جابجا شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱ درصد رشد داشته است. 
خالق نیا با بیان اینکه روزانه تنها ۱۰۰نفر از ایستگاه راه آهن تربت حیدریه جابجا میشوند افزود: عمده ترین علت عدم اقبال به سفر ریلی در این خطه علی رغم ارزانی و مطمئن بودن قطار نسبت به دیگر وسائط نقلیه، دور بودن ایستگاه راه آهن از شهر و آگاه نبودن مردم از امکانات و ظرفیت های خوب ایستگاه راه آهن در این شهرستان است. بطوریکه فاصله ۱۲ کیلو متری ایستگاه با شهر تربت حیدریه برای مسافران هم هزینه بر و هم زمان بر است.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل با رایزنی های انجام گرفته با مسؤلین شهرستان، مقرر شد از انتهای میدان امداد، جاده مخصوص ایستگاه راه آهن احداث شود که حتی طرح مطالعاتی آن توسط مشاوری که راه آهن گرفته است انجام شده است وعلی رغم اینکه راه آهن قانونا تعهدی در قبال راه دسترسی ندارد، برای سهولت کار حاضر شده است مبلغ ۲ میلیارد تومان برای احداث این جاده کمک کند. با این وجود در حال حاضر طرح آماده است و تحصیل حریم جاده هم رو به اتمام است، امیدوارم با مساعدت مسؤلین شهرستان بزودی اجرای این پروژه آغاز شود.

بازدیدها: 51

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *