حضور «امید» پای صندوق

شرق، محمد‌حسن نجمی: هفتم اسفند بود و «امید»ها بیشتر از همیشه. بیش از آنچه تصور می‌شد، مردم آمدند؛ شمال تا جنوب و شرق تا غرب. چهار سوی تهران هم مانند سایر کشور بود؛ شمال و جنوب شهر هم فرقی نداشت. همه با شور و شوق و «امید» آمده بودند؛ آمده بودند تا بگویند «امید» ادامه دارد و صف ٤٠٠متری پیش از ظهر در «حسینیه ارشاد» یکی از نشانه‌های آن بود.  دقایق اولیه ساعات رأی‌گیری، ازدحام در برخی حوزه‌های انتخابیه در تهران آغاز شد؛ اولین آن هم حسینیه «جماران» بود. اولین شخصیت مشهوری که برای رأی‌دادن به این حسینیه مراجعه کرد، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه بود که در نخستین دقایق رأی خود را به صندوق شماره ١٧٦ مستقر در حسینیه جماران انداخت. پیش از حضور شخصیت‌ها در حسینیه، خبرنگاران و عکاسان برای ثبت لحظات رأی‌دادن خودشان را به جماران رسانده بودند. پس از «ظریف»، آیت‌الله «اکبر هاشمی‌رفسنجانی» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با همراهی همسرش «عفت مرعشی» و دخترش «فاطمه» به حسینیه رفتند. با حضور «هاشمی‌رفسنجانی» مردم با شعارهایی مانند «صل علی محمد یار امام خوش آمد» و صلوات‌های متعدد به استقبال او رفتند. 
 دقایقی پس از خروج آنها از محل رأی‌گیری، نوبت حجت‌الاسلام «سیدحسن خمینی» بود تا رأی خود را به صندوق بیندازد. هنگام ورود «سیدحسن خمینی» مردم حاضر در جماران با شعارهای «صل علی محمد، خود خمینی آمد» و «صل علی محمد، بوی خمینی آمد» از او استقبال کردند. با خروج «سیدحسن خمینی»، برخی خبرنگاران خارجی مشغول تهیه گزارش از مردم بودند. چند دقیقه بعد بود که رئیس دولت اصلاحات نیز وارد حسینیه جماران شد و مورداستقبال حضار قرار گرفت. 
«محمدرضا عارف» سرلیست فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان نیز به همراه همسرش و برخی نامزدهای اصلاح‌طلب در حسینیه ارشاد رأی خود را به صندوق انداختند. 
اما این تنها حوزه رأی‌گیری نبود که استقبال زیادی از آن صورت گرفت؛ در بخش‌های شمالی تهران باوجود روند معمول که صبح‌ها تراکم جمعیت کمتر است، اما دیروز از ساعات اولیه صبح، حوزه‌هایی که دیده شدند، شاهد تراکم جمعیت بودند. یک مسئول نظارتی در یکی از حوزه‌های انتخاباتی در شمال شهر تهران، می‌گفت، «با توجه به اینکه چند حوزه اخذ رأی دیگر در اطراف ما وجود دارد، اما استقبال خوبی از این حوزه شده است». جوانان از «امید» می‌گفتند؛ از اینکه خیلی امیدوارند به تغییر. غیر از جوانان، بقیه هم امید داشتند؛ امیدی که به قول آنها اگر کسی در زندگی نداشته باشد، نمی‌تواند زندگی کند. 
حسینیه ارشاد هم مطابق معمول شاهد استقبال گسترده مردمی بود؛ اما این بار بیش از آنچه انتظار می‌رفت، استقبال شد. پیش از ظهر دیروز، صفی به طول حدودا ٤٠٠ متر از جلوی ورودی حسینیه ارشاد تشکیل شد که البته این صف تک‌نفره نبود، بلکه تراکم عرضی آن هم دو، سه نفره بود. نکته قابل‌توجه حضور شخصیت‌ها در صف طولانی رأی‌دادن بود. حجت‌الاسلام «سیدمحمود علوی» وزیر اطلاعات از جمله افرادی بود که مدت زیادی را در انتظار رأی‌دادن در صف ایستاد. همچنین «رسول منتجب‌نیا» قائم‌مقام حزب اعتماد ملی و «مصطفی معین» وزیر علوم دولت اصلاحات از جمله افرادی بودند که برای انداختن رأی خود در صندوق، در صف ایستادند. اما حضور «مهدی کوچک‌زاده» نماینده فعلی تهران، با واکنش مردم حاضر در صف مواجه شد. هنگام حضور، مردم با شعارهایشان او را به رفتن به «انتهای صف» دعوت کردند که نهایتا از در پشتی وارد حسینیه ارشاد شد. حضور رأی‌اولی‌ها با انرژی زیاد در حسینیه ارشاد هم جلب‌توجه می‌کرد؛ به طوری که سوژه دوربین برخی رسانه‌های خارجی شدند. 
حوزه‌های رأی‌گیری در سایر نقاط شهر هم شرایطی مشابه داشتند؛ به‌طوری‌که یکی از مسئولان نظارتی حوزه انتخابیه‌ای در اطراف میدان انقلاب از استقبال پرشور مردم متعجب بود. او به «شرق» گفت: «در انتخابات مجلس پیشین هنگامی ‌که نماز جمعه در دانشگاه تهران برگزار می‌شد، پس از نماز جمعه ازدحام رأی‌دهنده‌ها شدید بود ولی امسال با اینکه نماز جمعه در مصلا برگزار شد، از صبح شاهد ازدحام جمعیت بودیم». به گفته او بین ساعات ١٣ تا ١٤، با پایان تعرفه‌ها، نیاز به ارسال تعرفه‌های بیشتر شد. او ادامه داد: «با اینکه رأی‌گیری از ساعت هشت صبح آغاز شده، ولی پیش از رأی‌گیری یعنی حدود ساعت ٧:٣٠ صبح جمعیتی حدود ١٠٠ تا ١٥٠ نفر پشت در حوزه رأی‌گیری حاضر بودند». 
حضور مردم خیلی‌ از رسانه‌ها و خبرنگاران را شوکه کرد؛ مردم باز هم آمدند تا «امید» در جامعه بماند.

بازدیدها: 74

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *