استاد جواد لشگری آهنگساز و نوازنده دار فانی را وداع گفت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چه

 

 

 

استاد جواد لشگری از نوازندگان و آهنگسازان پیشکسوت موسیقی ایرانی صبح دیروز دار‌فانی را وداع گفت.

حمیدرضا عاطفی معاون اجرایی خانه موسیقی در گفتگو با مهر اعلام کرد: استاد جواد لشگری از نوازندگان و آهنگسازان پیشکسوت موسیقی ایرانی صبح سه شنبه ۱۷فروردین در نود و سه ‌سالگی در منزلش دار‌فانی را وداع گفت.وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته پنجشنبه ۱۹ فروردین ماه پیکر این هنرمند از تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا‌(س) تشییع می‌شود.

استاد جواد لشگری از هنرمندانی است که خدمات با ارزشی به موسیقی ایران کرد و آثاری که از وی به جا ماند نمایانگر استعداد او در ساختن آهنگ‌هایی در مایه‌های اصیل موسیقی ایرانی است.او به سال ۱۳۰۲در تهران متولد شد و در جوانی برای فراگیری و نواختن ویلن به ترتیب نزد استاد ابوالحسن صبا و مهدی خالدی و پس از این دو نفر به کلاس‌ احمد فروتن راد رفت و ردیف‌های موسیقی ایرانی و چند کتاب خارجی را نزد او فرا گرفت.حبیب‌الله نصیری‌فر در کتاب «مردان موسیقی سنتی و نوین ایران» نوشته است:‌ اولین آهنگی که جواد لشگری ساخت، «فتنه» نام داشت که شعر آن را رهی معیری سروده بود. او از سال ۱۳۲۶ تا ۱۳۲۸ به‌عنوان تک‌نواز در رادیو فعالیت داشت و در سال ۱۳۲۸ بنا به پیشنهاد محمود رجاء (رئیس وقت رادیو) نوارنده‌ی رسمی رادیو شد. سپس در سال ۱۳۳۲ به ریاست ارکستر بزرگ رادیو منصوب شد.

او در سال ۱۳۴۷ طی دعوتنامه‌ای رسمی، همکاری خود را با برنامه‌ی «گل‌ها» آغاز کرد و سال‌ها با این برنامه کار کرد. جواد لشگری همواره ریاست ارکسترهای ۵، ۴، ۳، ۲ و ارکستر «رامتین» را برعهده داشت و حدود ۳۵۰ آهنگ برای آن‌ها ساخت.استاد جواد لشکری در سال ۱۳۳۲ به سرپرستی ارکستر بزرگ رادیو انتخاب شد و تا سال ۱۳۳۵ سرپرستی این ارکستر را به عهده داشت و در حدود ۳۵۰ آهنگ برای خوانندگانی چون افتخاری و سیمین غانم و … ساخت. تعداد زیادی از آنها از بهترین آهنگ های ایرانی محسوب می‌شود ترانه‌هایی نظیر نوای دل، تنهایی، فتنه، لاله صحرایی، تو بخوان، خنده گل، زورق شکسته، چون موی تو به یاد صیاد، رؤیا،‌تاک، دردآشنا، طوطی، زلف یار، یاد تو و گلها، شهره شهر، خوش آمدی، فصل گل، گل میخک، رقص پروانه، چنگ زهره،گفته شده که جواد لشگری برای شناساندن موسیقی اصیل ایران و در چارچوب روابط مبادلات فرهنگی و هنری چند مسافرت به کشورهای ایتالیا، آلمان، افغانستان و عمان داشته و کنسرت‌هایی را به نفع موسسات خیریه برگزار کرده است.

روزنامه اطلاعات درگذشت این هنرمند را به جامعه موسیقی و خانواده وی تسلیت می‌گوید.

بازدیدها: 38

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *