«گشت ارشاد» نامحسوس شد 

ثبت شماره پلاک رانندگان مزاحم، متخلف و بدحجاب
آفتاب یزد- سارا علایی: چندسالی است ناهنجاری بدحجابی در جامعه موجب شده گشت‌های ارشاد پای ثابت بسیاری از معابر و خیابان‌های اصلی شهر باشند. در کنار بدحجابی البته مزاحمت برای نوامیس هم باعث شده گشت‌های ارشاد علاوه بر ارشاد زنان و دختران، مردان و پسران هنجارشکن را هم مورد تذکر و حتی بازداشت قرار دهند. از همین رو این روزها حضور این گشت‌ها بیش از پیش در خیابان‌ها محسوس شده است.به ویژه از زمان آغاز طرح امنیت اخلاقی در پایتخت. اتفاقا از شنبه صبح (۲۸ فروردین) نیزمرحله جدید فعالیت گشت‌های طرح امنیت اخلاقی در تهران آغاز شد و ماموران نیروی انتظامی‌پلیس با مصادیق بدپوششی، کشف حجاب در خودرو، مزاحمت برای نوامیس و… برخورد می‌کنند. تا اینجای ماجرا روال همچون گذشته است و این نیروها بی‌هیچ تغییری همچنان به دنبال سوژه‌های هنجارشکن در سطح گسترده‌ای از میادین و مجتمع‌های تجاری گرفته تا بزرگراه‌های پایتخت‌اند اما آنچه امروز این موضوع را وارد فاز جدیدی کرده آغاز فعالیت ۷هزار نیروی نامحسوس(زن و مرد) گشت ارشاد در خیابان‌های تهران است؛ طرحی جدید با محوریت معضل مزاحمت نوامیس که روز گذشته رئیس پلیس پایتخت مخبر آن بود. سردار ساجدی‌نیا صبح دیروز در مراسم آغاز به کار گشت نامحسوس پلیس امنیت اخلاقی که با حضور معاون دادستان تهران برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مطالبات مردم در سال‌های اخیر موضوع مزاحمت برای نوامیس در سطح شهر بود. از این رو پلیس در سال‌های گذشته طرح‌های مختلفی را در دستور کار قرار داد.از حدود 
دو سال پیش نیز پلیس اقدام به رصد ناهنجاری‌ها کرده که 
چهار موضوع آلودگی صوتی، رانندگی پرخطر در سطح بزرگراه‌ها و انجام حرکات نمایشی، ایجاد مزاحمت برای نوامیس و کشف حجاب در خودروها جزو چهار محور اصلی بودند که با آنها برخورد شد. به گزارش ایسنا، رئیس پلیس پایتخت درباره عملکرد این گشت‌ها نیز گفت: این افراد در صورت مشاهده موارد ناهنجاری همچون مزاحمت برای نوامیس، آلودگی صوتی، کشف حجاب در خودرو و انجام حرکات نمایشی در خیابان، شماره پلاک خودرو را برداشته و از طریق سامانه پیامکی به مرکز پلیس امنیت اخلاقی اطلاع می‌دهند سپس از سوی پلیس امنیت با این افراد تماس گرفته و از آنان خواسته می‌شود که در موعد تعیین شده به پلیس مراجعه کنند.ساجدی‌نیا ادامه داد: اگر این افراد از دستور پلیس سرپیچی کرده و به آن تمکین نکنند با توجه به اینکه پلیس آدرس این افراد را در اختیار دارد به منازل آنها مراجعه می‌کند و اگر آدرس این افراد مخدوش یا به هر دلیل تغییر کرده باشد، با آنان تماس گرفته شده، تخلف خودرو مذکور در فهرست افراد خاطی ثبت شده و هنگام نقل و انتقال پلاک خودرو یا فروش خودرو یا هنگام دریافت خدمات برای خودرویشان این افراد شناسایی شده و با آنان برخورد خواهد شد ضمن آنکه تا اطلاع بعدی به این افراد خدماتی نیز ارائه نخواهد شد.وی اظهار کرد: آموزش‌های لازم به این افراد داده شده و آنها به عنوان پلیس و ضابط قضایی شناخته شده و در این زمینه عمل خواهند کرد و احکام قضایی لازم نیز در این خصوص اخذ شده است.به گفته رئیس پلیس پایتخت، این افراد به طور مستقیم حق برخورد با شهروندان را نداشته و تنها اطلاعات را به پلیس امنیت منتقل خواهند کرد، چراکه تنها پلیس به شکل محسوس و با لباس نیروی انتظامی‌حق برخورد با شهروندان خاطی را دارد. ساجدی‌نیا تاکید کرد: شهروندان در صورت مواجهه با افرادی که خود را پلیس نامحسوس نامیده هوشیار بوده و بدانند پلیس نامحسوس حق برخورد با شهروندان را ندارد.
با این اوصاف آفتاب یزد برای بررسی میزان موفقیت این طرح که ظاهرا معایب طرح محسوس را کمتر دارد با کارشناسان به گفتگو نشسته است.

بازدیدها: 83

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *