حاشیه‌هایی از مراسم افتتاحیه پارلمان؛فرش قرمز زیر پای منتخبان/ گلایه رییس موقت از قرار گرفتن نامش در آخر لیست +تصاویر

 


مراسم افتتاحیه مجلس دهم با حضور منتخبان مردم از ساعتی دیگر آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا،‌ مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای در حالی آغاز شد که رؤسای قوای مجریه و قضاییه، مسئولان لشکری و کشوری، فرماندهان سپاه و ارتش، جمعی از خانواده‌های شهدای هسته‌ای، شهدای مجلس و شهدای مدافع حرم، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، وزرا و معاونان رئیس‌جمهور، سفرا و رؤسای دفاتر نمایندگی کشورهای خارجی، استانداران، نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه سراسر کشور، رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور، رئیس نمایندگی‌های کشورهای خارجی و جمع دیگری از مسئولان کشور، آغاز می‌شود.

فرش قرمز زیر پای منتخبان جدید

فرش‌های قرمزی در جای‌جای مجموعه بهارستان تعبیه شده تا منتخبان ملت و همچنین مسئولان ارشد نظام، وزرا و رؤسای قوا برای شرکت در مراسم افتتاحیه پارلمان از روی این فرش‌ها عبور کنند. این فرش‌های قرمز راهنمای مدعوین برای حضور در قسمت‌های مختلف مجلس است.

ارکستر صداوسیما در مراسم افتتاحیه

رهبر ارکستر سمفونیک صدا و سیما هم برای اجرای سرود ملی کشورمان توسط ۵۵ نفر از اعضای این گروه برای افتتاحیه مجلس دهم دعوت شده است که هم‌اکنون در حال تمرین در صحن علنی پارلمان هستند و در حال حاضر،‌ گروه موسیقی در جایگاه هیات‌رئیسه مستقر شده تا سرود ملی جمهوری اسلامی ایران را اجرا کند.

در سرتاسر ساختمان مجلس، عکس‌هایی از نمایندگان ادوار و دوره‌های پیشین مجلس به چشم می‌خورد و روی میز هر یک از منتخبان ملت یک جلد قرآن کریم گذاشته شده و به تعداد صندلی‌های داخل پارلمان نیز برای حضور مدعوین افزوده شده است.

حضور خبرنگاران داخلی و خارجی و پخش زنده مراسم

مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به طور زنده از شبکه‌های خبر و یک سیما و همچنین رادیو فرهنگ پخش می‌شود. همچنین بیش از ۳۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی مراسم افتتاحیه مجلس دهم را پوشش می‌دهند.

بنابر اصل ۶۵ قانون اساسی،‌ نخستین جلسه مجلس شورای اسلامی با حضور حداقل دوسوم نمایندگان رسمیت پیدا می‌کند.

قرائت پیام رهبری و تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل

پس از قرائت پیام رهبری انقلاب به منتخبان جدید،‌ مراسم سوگند انجام می‌شود و در پایان پس از قرائت شعب تشکیل شده برای بررسی اعتبارنامه نمایندگان توسط یکی از دبیران هیات‌رئیسه سنی، نمایندگان به منظور بزرگداشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در مرقد حضرت امام(ره) حاضر می‌شوند.

ورود همزمان هاشمی، ‌روحانی، آملی‌لاریجانی، سیدحسن خمینی و لاریجانی

زنگ دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که نواخته شد، حضور شخصیت‌ها قابل توجه بود که نمونه آن همراهی شخصیت‌هایی همچوآیت‌الله هاشمی، روحانی، آملی‌لاریجانی، سیدحسن خمینی و علی لاریجانی هنگام ورود به مجلس بود و این درحالی بود که لحظاتی پیش از ورود آن‌ها، آیت‌الله جنتی، غلاملی حدادعادل و محمدحسن ابوترابی‌فرد نیز با هم وارد صحن شدند.

همچنین به دنبال ورود این افراد به صحن علنی مجلس و پیوستن آن‌ها به جمع حضار، نخستین جلسه علنی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی رسماً آغاز به‌کار کرد.

حضور هیات‌رئیسه سنی در جایگاه

به دعوت معاون قوانین مجلس نهم هیات رئیسه سنی مجلس متشکل از هاشم‌زایی از حوزه انتخابیه تهران و متولد ۱۳۲۳ به عنوان رئیس، ذوالقدر منتخب میناب و متولد ۱۳۲۵ نایب رئیس، سید فاطمه حسینی منتخب تهران و متولد ۱۳۶۴ دبیر اول و سمیه محمودی منتخب شهرضا و متولد ۱۳۶۳ دبیر دوم و با حضور مستقر و اولین جلسه علنی مجلس با حضور ۲۶۵ نفر از نمایندگان به طور رسمی آغاز شد که بر این اساس، تنها هاشم‌زایی، فاطمه حسینی و سمیه محمودی در جایگاه حضور یافتند.

20

تحلیف نمایندگان مجلس دهم با سوگند به کتاب‌های آسمانی

منتخبان مجلس دهم در اولین روز جلسه رسمی مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کردند.

متن سوگندنامه طبق اصل ۶۷ قانون اساسی توسط رئیس هیأت رئیسه سنی مجلس قرائت شد و نمایندگان به حالت اجتماع در حال قیام آن را تکرار و پس از انجام مراسم تحلیف سوگندنامه را امضاء کردند.

متن این سوگندنامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
من در برابر قرآن مجید به خداوند قادر و متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. همچنین از ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم. از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهارنظرها، ‌استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم.

رئیس سنی جلسه پیش از انجام مراسم تحلیف و قرائت متن سوگندنامه، ضمن تاکید بر این‌که تنها منتخبان سوگندنامه را قرائت کنند، یادآور شد که نمایندگان اقلیت‌های مذهبی به کتاب‌های آسمانی خودشان سوگند بخورند.

تذکر برخی نمایندگان در اعتراض به جابجایی مراسم

هنگامی که رئیس سنی جلسه قصد داشت، بنابر دستور جلسه از وزیر کشور برای ارائه گزارش برگزاری انتخابات دعوت به‌عمل آورد، تعدادی از نمایندگان تذکر دادند که بنابر آیین‌نامه ابتدا باید مراسم تحلیف انجام شود که هاشم‌زایی اجازه بیان این تذکر را نداد و گفت من فقط یک روز رییس هستم و تذکرهایتان را برای رییس دائمی بگذارید.

نام‌بردن از «محمدی‌گیلانی» به‌جای «محمدی‌گلپایگانی»

در بخش نخستین مراسم امروز هنگامی که رئیس سنی جلسه از سران قوا و مسئولان و مقام‌های حاضر در جلسه نام می‌برد، هنگامی که قصد داشت از حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبری برای قرائت پیام ایشان به مناسبت افتتاحیه مجلس دعوت کند، به اشتباه نام او را «محمدی گیلانی» عنوان کرد که با تذکر حضار در جلسه این اشتباه تصحیح شد.

هنگامی که حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی برای قرائت پیام مقام معظم رهبری پشت تریبون مجلس رفت، گفت: خدا آن عالم بزرگوار را رحمت کند. نمی‌دانم ایشان چگونه می‌خواهند از عالم دیگر خود را به جلسه برسانند.

مجلس دهم

قرعه‌کشی شعب بررسی اعتبارنامه نمایندگان

در ادامه جلسه امروز و پس از سخنرانی معاون اجرایی مجلس نهم، قرائت پیام مقام معظم رهبری، ایراد سخنرانی وزیر کشور و همچنین سخنرانی رئیس‌جمهور، رئیس سنی مجلس، اقتراع شعب بررسی اعتبارنامه نمایندگان مجلس دهم شورای اسلامی را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سمیه محمودی عضو هیات رئیسه سنی مجلس اعلام کرد که در هر شعبه ۱۸ نفر عضو هستند که در نهایت، ۱۲ شعبه ۱۹ نفره و ۳ شعبه ۱۸ نفره تشکیل شدند.

درحاشیه قرعه‌کشی شعب، نام عبدالرضا هاشم‌زایی به‌عنوان نفر یکی مانده به آخر از گلدان خارج شد و در این هنگام رئیس سنی جلسه گفت: مثل این‌که نام بنده همیشه باید آخر باشد.

به گزارش ایلنا، نام عبدالرضا هاشم‌زایی در لیست امید ۳۰ نفره تهران نیز در رتبه آخر قرار داشت که به نظر می‌رسد، شوخی هاشم‌زایی به این موضوع ارجاع داشت.

میمهمانان نخستین جلسه علنی مجلس دهم

در مراسم افتتاحیه مجلس دهم، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی تولیت آستان مقدس امام خمینی (ره) و ناطق نوری، رییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری، سرلشکر فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی،‌ مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس جمهور، محمد رضا عارف، منتخب مردم تهران، رحمانی فضلی، وزیر کشور،‌ طیب‌نیا، وزیر امور اقتصاد،‌ ظریف، وزیر امور خارجه، زنگنه، وزیر نفت، مقیمی، معاون وزیر کشور، منتظری، دادستان کل کشور، قالیباف، شهردار تهران، رحیمی، رییس دیوان محاسبات، امیر موسوی جانشین فرماندهی کل ارتش،‌ اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، سرلشگر صفوی، مشاور عالی رهبری در امور نیروهای مسلح، ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، شهیدی، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران،‌ پورمحمدی، وزیر دادگستری، حجت الاسلام والمسلمین علوی، وزیر اطلاعات، سردار طلایی نیک، معاون پارلمانی وزیر رفاه،‌ سلطانی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، فانی، وزیر آموزش و پرورش، حجتی، وزیر جهاد و کشاورزی، سردار دهقان، وزیر دفاع،‌ صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران، هاشمی استاندار تهران، آیت الله جنتی، رییس خبرگان رهبری اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، علی لاریجانی منتخب مردم قم، همچنین غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس نهم و همچنین سفرای کشورهای خارجی حضور دارند.

035

0170160150131201201101009808008705

زنگ پایان نخستین نشست علنی مجلس دهم

از دیگر حواشی جلسه امروز مجلس شورای اسلامی این بود که رئیس سنی جلسه دو بار زنگ جلسه را به صدا در‌آورد.

عبدالرضا هاشم‌زایی پس از اتمام مراسم اقتراع شعب و تعیین‌تکلیف شعب ۱۵ گانه دهمین دوره مجلس، زنگ پایان کار نشست علنی امروز را به‌صدا درآورد و دستور جلسه فردا را که ادامه دستور امروز بود، اعلام کرد و در نهایت و پس از پایان سخنانش، بار دیگر زنگ جلسه را به صدا درآورد.

به گزارش ایلنا، رئیس سنی جلسه همچنین با اشاره به عزیمت تمامی نمایندگان مجلس دهم به مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره)، اعلام کرد که پس از بازگشت، نمایندگان باید در ساعت ۱۶ در شعب حضور یابند.

مجلس دهم

مجلس دهم

بازدیدها: 52

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *