آغاز ابریشم کشی نوغانداران تربت حیدریه


تربت حیدریه- ایرنا- رئیس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی گفت: با رسیدن تخم نوغان به مرحله شفیره، نوغانداران این منطقه فعالیت ابریشم کشی از پیله تر را آغاز کردند.

فرید سرجمعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال هفت هزار و ۴۰۳ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران استان های سه گانه خراسان توزیع شده که از این میزان پنج هزار و ۴۷۰ جعبه سهم خراسان رضوی بود و هزار و ۵۰۴ جعبه آن بین نوغانداران تربت حیدریه توزیع شده است. 
وی هر جعبه تخم نوغان را حاوی ۲۳ تا ۲۵ هزار عدد تخم ذکر کرد و در خصوص مراحل تولید کرم نوغان و تبدیل آن به شفیره و نخ ابریشم گفت: از لحظه خروج جعبه تخم نوغان از سردخانه و توزیع آن بین نوغانداران که معمولا از پنجم فروردین آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد، تخم ها باید در دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه، رطوبت بین ۷۰ تا ۸۵ درجه و ۱۸ ساعت روشنایی و ۶ ساعت خاموشی نگهداری تا بعد از ۱۲ تا ۱۳ روز به لارو یا کرم تبدیل شوند. 
سرجمعی ضمن بیان اینکه کرم ها دارای پنج مرحله سن رشد و چهار دوره خواب هستند، افزود: بیشتر کرم ها پس از هر دو تا سه روز تغذیه، یک روز در خواب به سر برده و پوست اندازی می کنند.
وی گفت: کرم بین ۲۶ تا ۲۸ روز دوران تغذیه و خواب دارد و بعد از آن هشت روز طول می کشد تا به پیله تبدیل شود و در این مدت کرم های هر جعبه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلو برگ خالص و یک تن برگ با شاخه مصرف می کنند.
وی افزود: کرمها بعد از خواب آخر که ۳۶ تا ۴۸ ساعت طول می کشد و در مرحله پنجم رشد، نزدیک به ۴۷۰ کیلو برگ می خورند. 
به گفته سرجمعی از هر جعبه تخم نوغان معمولا ۴۰ کیلو پیله تر و از هر پنج تا ۵٫۵ کیلو پیله تر، یک کیلو نخ ابریشم به دست می آید.
پیله تر به مرحله نخست تولید ابریشم گفته می شود که در آن شفیره یا پروانه زنده و عمر ماندگاری اش یک هفته است و اگر ظرف این مدت پیله با حرارت حدود ۸۰ درجه به پیله خشک تبدیل نشود پروانه پیله را سوراخ کرده و از کیفیت ابریشم می کاهد. 
همچنین میزان ماندگاری پیله خشک دو ماه است مشروط بر اینکه شرایط انبارداری و تهویه هوا مناسب باشد.
پرورش کرم ابریشم که نوغانداری خوانده می شود، با پیشینه ۴۵۰۰ سال در جهان از دیرباز در ایران نیز رواج داشته است. 
بر اساس آمارهای موجود امروزه حدود ۲۰ هزار هکتار توتستان در ایران وجود دارد که از این میزان ۱۳ هزار هکتار در گیلان، ۳۴۰۰ هکتار در خراسان رضوی، سه هزار هکتار در مازندران و ۶۰۰ هکتار مربوط به دیگر استانهای نوغان خیز است و سهم تربت حیدریه از این میزان هزار و ۲۳۰ هکتار است.
تعداد بهره برداران کرم ابریشم(سالن پرورش) در خراسان رضوی، سه هزار و ۱۰۲ نفر است که از این میزان هزار و ۱۲۳ نفر در منطقه تربت حیدریه مشغول کار هستند.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
۶۱۲۱/۵۱۳۲

بازدیدها: 38

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *