دست نیاز صنعت و معدن خراسان رضوی به سوی دانشگاه


مشهد- ایرنا- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برای نوسازی بخش صنعت و بهره برداری بهینه و مطلوب از منابع معدنی به عنوان دو برنامه مهم صنعت و معدن استان نیاز به همکاری دانشگاه داریم.

راضیه علیرضایی روز پنجشنبه در مراسم گشایش باشگاه دانشگاهی خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ضمن گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن افزود: ۴۶ نوع ماده معدنی در این استان وجود دارد که برای بهره برداری مطلوب از این منابع خدادادی نیاز به روشهای تخصصی و فرآوری آنها داریم.
وی اظهار کرد: در نتیجه مطالعات ژئوفیزیک، ۳۹ منطقه امیدبخش معدنی در این استان شناسایی شد که حاوی ۲٫۶ میلیارد تن آهن و عناصر نایاب نظیر طلا، مس، روی و آنتیموان هستند.
وی گفت: برای بهره برداری مطلوب از این عناصر و فرآوری مواد معدنی مانند کرومیت، منگنز، زغال سنگ، باریت، کائولن، مس و سرب نیاز به روشهای علمی و شیوه های فناورانه ارائه شده از سوی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی داریم.
علیرضایی ضمن درخواست از دانشگاه فردوسی برای راه اندازی دفتر فنی در منطقه سنگان خواف افزود: هرچند این دانشگاه یک گروه قوی زمین شناسی در سطح ملی را در اختیار دارد اما با کمبود مهندس معدن بویژه در استان مواجه هستیم و نیاز خود را از استانهای دیگر تامین می کنیم.
وی با اشاره به اقدامات این استان برای نوسازی بخش صنعت و صنایع معدنی اظهار کرد: پارسال ۱۳ هزار میلیارد ریال ماشین آلاتی که امکان ساخت آن در داخل کشور وجود نداشت با تخصیص معافیت حقوق گمرکی به این استان وارد شد.
وی گفت: برای رسیدن به سهم ۱۰ میلیون تنی تولید فولاد در کشور، نوسازی صنایع غذایی، برق و الکترونیک و نیروگاهها در استان نیاز به همکاری دانشگاه و پژوهش های فناورانه دانشگاهی داریم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: براساس عارضه یابی واحد های صنعتی ۳۵ درصد از واحدها نیاز به سرمایه در گردش دارند و ۶۳ درصد به جز نیاز به منابع مالی با مشکلات ساختاری دیگری مواجه هستند.
وی بیان کرد: عارضه یابی واحدهای صنعتی استان نشان داد که در مدیریت شرکتها ایرادهای آکادمیکی و ایرادهای عدم تطابق ساختار تولید با شرایط روز وجود دارد و این مساله از عدم ارتباط موثر بین دانشگاه و صنعت ناشی می شود.
وی گفت: سال گذشته ۵۸ جواز تاسیس واحد تولیدی دانش بنیان در استان صادر شد و دو هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال پروژه دانش بنیان در استان به مرحله اجرا درآمد.
علیرضایی افزود: این سازمان از سال گذشته تاکنون پنج واحد 'پایلوت پلنت' در بخش های مختلف صنعتی به منظور آشنایی جوانان با صنایع و بهره گیری از طرحهای نوآورانه دانشجویان در بخش صنعت در دانشگاه فردوسی مشهد راه اندازی کرده است.
وی اظهار کرد: باشگاه دانشگاهی خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این دانشگاه نیز از این پس وظیفه تامین نیازهای حوزه صنعت برای کارآموزی و کارورزی را برعهده خواهد داشت.
از ۸۷ هزار واحد صنعتی در کشور پنج هزار و ۷۵۴ واحد معادل هفت درصد در خراسان رضوی فعال هستند که از نظر سرمایه گذاری پنج درصد و از نظر اشتغال هشت درصد از کل سرمایه گذاری و اشتغال حوزه صنعت کشور را شامل می شود.
۳۶۲ طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد، ۳۸۲ طرح با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۵۹ درصد، ۷۸۲ طرح با پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۲۰ درصد و پنج هزار و ۶۸۳ طرح با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۹ درصد در این استان وجود دارد.
استان خراسان رضوی طی سال گذشته در صدور پروانه فنی و مهندسی و پروانه های طرحهای تحقیق و توسعه ۱۰۰ درصد رشد داشته که نشان دهنده شناخت استان از عارضه های بخش صنعت است

بازدیدها: 59

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *