رييس‌جمهوري در جلسه راي اعتماد به سه وزير پيشنهادي:عده‌اي انقلابي‌نما مصالح كشور را نمي‌فهمند

گروه سياسي| ساعت ۸ و بيست دقيقه صبح؛ حلقه نمايندگان دم در ورودي مجلس، اعلام‌كننده حضور حسن روحاني بود؛ حضوري نه فقط براي دفاع از سه وزير جديد كابينه، بلكه براي دفاع از اقدامات دولت. اقداماتي كه گويي مدت‌ها است رييس‌جمهوري را در انتظار تريبوني نگه‌ داشت كه بدون دغدغه و به طور مستقيم با مردم صحبت كند. صحبت كه نه، بيشتر گلايه كند از همه كساني كه مشكلات ابتدايي آغاز كار دولت را كه خود نام بحران بر آن مي‌گذارد، ناديده گرفته و به دستاوردهاي سه ساله خرده مي‌گيرند. رييس‌جمهوري جلسه ديروز مجلس را با اعلام همين دستاوردها آغاز كرد. «اقتصاد» كه همچنان در صدر اولويت‌هاي كاري دولت قرار دارد، حسن روحاني را با آماري از تورم، اشتغال و رشد اقتصادي پشت تريبون حاضر مي‌سازد تا او با اين جمله كه «هيچ دولتي همانند دولت يازدهم نبود»، از عملكرد خود بگويد. تورم يك رقمي، رشد مثبت اقتصادي و افزايش نرخ اشتغال از مواردي بود كه به طور مبسوط در گزارش رييس‌جمهوري عنوان مي‌شود تا او بر اين نكته تاكيد كند كه «مسيري كه انتخاب كرده‌ايم، مسير صحيحي است. » اما برجام، واژه‌اي كه به‌خوبي مي‌تواند جهت‌دهنده دعواهاي سياسي باشد، با دستاوردهايي در برخي‌ حوزه‌ها از سوي حسن روحاني مطرح مي‌شود؛ دستاوردهايي كه رييس‌جمهوري با افتخار از صادرات نفت خام ايران در ماه اخير به ميزان دو ميليون بشكه ياد مي‌كند، با شادي از جهاني مي‌گويد كه ديگر رقابتي براي تحريم بيشتر عليه ايران وجود ندارد و پيروزمندانه از تحقق شعار روزهاي ابتدايي خود خبر مي‌دهد: «امروز جهان به اين نكته واقف شده است كه بايد با زبان تكريم و احترام با ملت ايران سخن بگويد». روحاني اما در پايان اعلام اين دستاوردها عده‌اي «انقلابي نما» را مخاطب قرار مي‌دهد. عده‌اي كه به اعتقاد او «مصالح كشور را نمي‌فهمند و درك نمي‌كنند»، در حالي كه «همه دنيا و سازمان‌هاي بين‌المللي به اين نكته اعتراف دارند كه ايران بهترين و امن‌ترين كشور براي سرمايه‌گذاري خارجي است، همه نهادهاي بين‌المللي مالي، پولي و بانكي اعتراف مي‌كنند كه ايران كشوري است كه جاذبه‌هايي بهتر از ديگر كشورها براي جذب سرمايه خارجي دارد». روحاني كه نيمي از فرصت سخنراني را به دفاع از اقدامات دولت اختصاص داد و البته اين امر موجب تذكر چند نماينده هم شد، در نيمي ديگر از وقت باقيمانده به دفاع از سه وزير پيشنهادي پرداخت. او دانش آشتياني وزير پيشنهادي آموزش و پرورش را شخصيتي داراي مراتب علمي از بهترين دانشگاه‌هاي دنيا معرفي مي‌كند كه داراي تجربه تلاش در دفاع مقدس است؛ كه نخستين آشنايي او با وي در ستاد پشتيباني جنگ بود و در خصوص او تاكيد مي‌كند كه: «ترديدي ندارم كه آموزش و پرورش با مديريت دانش‌آشتياني شاهد تحول مثبت، براي معلمان، بخش آموزش و تربيت و نسل جوان همچنين خانواده‌هاي عزيزي كه فرزندان آنها در مدارس مشغول تحصيل هستند، خواهيم بود». حسن روحاني صالحي‌اميري وزير فرهنگ و ارشاد را يك جامعه‌شناس فرهنگي مي‌داند كه با توجه به سوابق وي كه در درون نظام بوده و مدتي در مغز استخوان نظام، فعال بوده، دغدغه‌هاي نظام را به خوبي مي‌داند و مي‌شناسد، به مساله تنوع فرهنگي داخل كشور كاملا تسلط دارد». روحاني در دفاع از سلطاني‌فر وزير پيشنهادي ورزش و جوانان نيز او را چهره‌اي معرفي كرد كه فعاليت اجتماعي، سياسي و ورزشي داشته و به مساله ورزش علاقه‌مند است و امور ورزشي را هميشه دنبال مي‌كند.»
هيچ دولتي همانند دولت يازدهم نبود
رييس‌جمهور در ابتداي سخنان خود به مشكلات دولت در آغاز كار و شروع فعاليتش اشاره كرد و با بحران ناميدن آن گفت: «هيچ دولتي بعد از جنگ تحميلي نبوده كه در آغاز دولت، كشور با تورم بيش از ۲۳ درصد روبه‌رو باشد. در حالي كه در آغاز كار اين دولت، كشور با تورم ۴۰ درصد روبه‌رو شد، هيچ دولتي بعد از جنگ تحميلي نبوده كه در آغاز كار، كشور با رشد منفي روبه‌رو بوده باشد و دولت يازدهم در شرايطي كار خود را آغاز كرد كه با ۸ فصل رشد منفي روبه‌رو بود. هيچ دولتي نبوده كه شروع كارش با عدم اشتغال خالص چند سال مداوم روبه‌رو باشد؛ اشتغال خالصي كه تقريبا در طول چند سال نزديك صفر بوده است. هيچ دولتي نبوده كه در آغاز كارش بعد از انقلاب اسلامي با تحريم‌هاي شديد سازمان ملل متحد و قطعنامه‌هاي شوراي امنيت تحت فصل هفت مواجه باشد، ولي دولت يازدهم با اين مشكلات مواجه بود.»
شبه‌بحران در سياست خارجي و اقتصاد
روحاني در ادامه سخنان خود با تاكيد بر اينكه اگر من بگويم كه در آغاز كار دولت در بخش سياست خارجي و در بخش اقتصاد و به ويژه اقتصاد كلان با معضلاتي «شبه‌بحران»، مواجه بوديم سخني به اغراق و مبالغه نگفته‌ام، يادآور شد: به همين دليل دولت ناچار بود در نخستين قدم‌هاي فعاليت، به بحث سياست خارجي و اقتصادي بيش از بخش‌هاي ديگر توجه كند؛ ضمن اينكه دولت معتقد بوده و هست كه زيربنايي‌ترين مساله، مساله فرهنگ است. اما به دليل شرايط خاص آغاز اين دولت، توجه‌ها واهتمام‌ها براي آن بود كه ما از معضل پيچيده اقتصادي و خارجي عبور كنيم». رييس‌جمهور با اشاره به انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم گفت: «ملت بزرگ ايران با حضورش در انتخابات سال ۹۲ كه با صداي بلند مسير و راه اعتدال را برگزيد و انتخاب كرد و اين فرياد را يك‌بار ديگر در اسفند سال ۹۴ تكرار كرد، مسير و راه را به همه ما نشان داد كه مسائل و معضلات ملي و آنچه خواست و نياز مردم است را با چه شيوه‌اي حل و فصل كنيم.»
مسيري كه انتخاب كرده‌ايم
مسير صحيح است
رييس‌جمهور در ادامه به قدم‌هاي روشني كه در زمينه اقتصاد كلان برداشته است، اشاره كرد و گفت: آمار، ارقام و شاخص‌ها به خوبي گواه است كه ما از تورم بالاي ۴۰ درصد به تورم يك رقمي و زير هشت درصد رسيده‌ايم. ما از رشد منفي اقتصادي منهاي ۸/۶ در سه ماهه اول سال ۹۵ به رشد اقتصادي ۴/۴ رسيده‌ايم و تا پايان سال، هدف‌گذاري دولت رشد پنج درصدي است. وي با تاكيد بر اينكه دولت در شرايط فعلي اقتصادي، توان ايجاد اشتغال بالاي يك ميليون شغل خالص در سال را ندارد، يادآور شد: طبق اعلام مركز آمار، اشتغال خالص دولت در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته، بيش از ۷۰۰ هزار نفر بوده است و اين رقم گرچه رقم قابل ملاحظه‌اي نسبت به سال‌هاي گذشته است اما تا رسيدن به نقطه مطلوب، يعني يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر، حداقل ۵۰۰ هزار نفر منفي است. گرچه امروز هنوز به شكوفايي اقتصادي نرسيده‌ايم و تا رشد هشت درصدي فاصله داريم اما شاخص‌ها و آمار و ارقام به ما مي‌گويد مسيري كه انتخاب كرده‌ايم، مسير صحيح و درستي است». وي يادآور شد: «هدف ما در اقتصاد، ايجاد آرامش، اعتماد و اميد به آينده بود، آمارهاي بانك مركزي درباره اميد به آينده در اقتصاد، مي‌گويد در يك سال اخير اميد مردم به آينده اقتصاد كشور بيشتر شده است و اين به آن معنا است كه مسير، درست انتخاب شده است.»
انتخاب آزاد ملت ايران
روحاني در ادامه سخنراني به صادرات نفت خام اشاره كرد و گفت: «ما در اينكه چقدر نفت بفروشيم امروز انتخاب آزاد داريم، آنهايي كه ديوار دور ما كشيده بودند تحت عنوان اينكه ايران بيش از يك ميليون بشكه نفت نمي‌تواند بفروشد، امروز ملت ايران داراي انتخاب آزاد است كه يك ميليون يا دو ميليون يا بيشتر صادرات داشته باشد». رييس‌جمهوري با بيان اينكه صادرات نفت خام ما در ماه اخير از دو ميليون بشكه پا فراتر گذاشته است، اضافه كرد: اينكه ملت ايران به چه كسي نفت بفروشد، آسيا باشد يا اروپا؛ آفريقا يا امريكا، در اختيار ملت ايران است؛ نمي‌توانند به ما بگويند فقط به اين كشور مي‌توانيد نفت صادر كنيد؛ اينكه ما نفت را با چه ارزي بفروشيم، اين انتخاب آزاد ملت ايران است، نه اينكه بگويند نفت را بايد به اين كشور بفروشيد و ۴۵ درصد بايد با پول فلان كشور و ۵۰ درصد بايد با پول فلان كشور باشد و فلان حساب محصور بماند و تازه، مردم ايران نسبت به پول ذخيره خود در كشورهاي مختلف حق انتخاب نداشته باشند. آنها كه سوال مي‌كنند برجام چه كار كرده، برجام راه انتخاب ملت ايران را براي تعامل با جهان، براي صادرات، واردات و براي انتخاب نوع مشتري و انتخاب نوع كالا باز كرده است؛ ملت ايران داراي انتخاب آزاد شده است؛ ما خودمان با اقتدار و استقلال، كالا را انتخاب مي‌كنيم. امروز در جهان رقابت براي تحريم بيشتر عليه ايران وجود ندارد؛ امروز جهان به اين نكته واقف شده است كه بايد با زبان تكريم و احترام با ملت ايران سخن بگويد. ما ديگر مجبور نيستيم كه كشتي‌هايي كه كالاها و كانتينرهاي ما را حمل مي‌كنند در بنادر كشورهاي ديگر پهلو بگيرند و ما با لنج آن كالاها را به بنادر ايران وارد كنيم، آن هم با پول اضافه از جيب ملت ايران.»
بدعهدها را مجبور به عمل به تعهدات مي‌كنيم
رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه ما امروز در شرايطي هستيم كه آنها كه از ايران هراسي سخن مي‌گفتند، زبان‌شان به لكنت افتاده و شنونده‌هاي آنها هر روز و هر روز كمتر مي‌شوند و به جاي اينكه افكار عمومي در برابر حرف غلط آنها سر تسليم فرود بياورد، در برابر آنها لبخند تمسخر مي‌زند، گفت: آنچه براي ما مهم بود به عنوان بار اصلي كه ملت ايران بر دوش دولت و مجلس و قواي ديگر گذاشته بود، عبور از بحران‌ها و شبه بحران‌ها بود؛ شرايط مناسب براي روابط خارجي با دنيا و مسير درست براي حركت اقتصادي براي داخل؛ آرامش در اقتصاد و گشايش در سياست خارجي. گشايش جديدي مشاهده مي‌كنيم، حتي در برابر بد عهدي برخي كشورها كه همواره در طول تاريخ بد عهد بودند؛ حتي آنها را قدم به قدم مجبور مي‌كنيم كه به تعهدات خود عمل كنند. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه حتي در زمينه فناوري هسته‌اي هر روز ما با گشايش جديدي مواجه مي‌شويم، گفت: «اگر ديروز نمي‌توانستيم يك گرم كيك زرد وارد كشور كنيم امروز ۱۰۰ تن، ۱۰۰ تن كيك زرد وارد كشور مي‌كنيم. اگر روزي مي‌گفتند محصول نطنز غيرقانوني است و بايد منهدم شود و حتي پيچ و مهره آن باز شود، امروز محصول نطنز را آزادانه و با افتخار صادر مي‌كنيم.
اين دولت بر مبناي ترميم مداوم كابينه شكل نگرفت
روحاني در ادامه و خطاب به نمايندگان مجلس گفت: اساس كار اين دولت بر مبناي ترميم مداوم كابينه شكل نگرفته است. ما دولتي نبوديم كه هر از چند گاه چند وزير را براي ترميم كابينه عزل كنيم يا استعفاي آنها را بپذيريم و افراد جديدي را به مجلس معرفي كنيم. وي با اشاره به اينكه دوراني بود كه ترميم كابينه به جاي تثبيت كابينه قاعده شده بود، گفت: «امروز تثبيت كابينه و مديريت، قاعده اين دولت است اما در عين حال اگر جايي لازم ببينيم كه ترميم كابينه سرعت حركت دولت را اضافه مي‌كند، انجام مي‌دهيم و نه آنكه جهت دولت را تغيير دهيم.»
از تخريب دولت هراسي نداريم
رييس‌جمهوري با اشاره به اينكه جهتي كه دولت انتخاب كرده و پاي پيماني كه دولت با مردم بسته تا روز آخر خواهد ايستاد و از فشار و نقد غير منصفانه و تخريب دولت هراسي ندارد، افزود: آنچه براي دولت مهم است رضاي خدا و خشنودي مردم و پيشرفت كشور، عزت و اقتدار ملي است. اگر بعضي‌ها از اقتدار ملي خوشحال نمي‌شوند، بايد در ذهن، گذشته و افكار خود دقت بيشتري كنند و علت آن را دريابند. ايراني، اقتدار ايران را مي‌خواهد. روحاني به فرمايشات مقام معظم رهبري در جلسه «مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي» اشاره كرد و گفت: ايشان اين جمله را فرمود، كه براي مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي حتي آنهايي كه به دين اعتقادي ندارند، به اسلام اعتقادي ندارند، اگر ايران را قبول دارند بايد با همه توان وارد ميدان شوند. بعد ايشان فرمود حتي اگر كسي در عشقش به ايران ترديدي باشد و در وجدان سالم او ترديد نباشد، بايد با همه توان براي مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي آماده شود و تحرك داشته باشد. رييس‌جمهور در ادامه خاطرنشان كرد: «مگر مي‌شود ما در جامعه‌اي زندگي كنيم كه اعتياد در آن خداي ناكرده رو به افزايش باشد و ما راحت بخوابيم؟»
در تحرك‌مان نياز به سرعت بيشتر داريم
رييس‌جمهور اظهار كرد: ما امروز اگر احساس كنيم در مسير و راه درستي كه انتخاب كرده‌ايم و در شيوه‌ها نياز به شيوه‌اي نو داريم و در تحرك مان نياز به سرعت بيشتر داريم، گرچه در اهداف و جهت‌گيري نياز به تداوم داريم، ترديدي نمي‌كنيم، حتي اگر از دوران دولت يازدهم يك ماه باقي مانده باشد. بعضي مي‌گويند ۱۰ ماه مانده چرا ترميم كابينه، اگر ضرورت اقتضا كند و نشاط بيشتري نياز باشد، اگر مدير تازه‌نفسي براي خدمت به مردم نياز باشد، رييس‌جمهوري در اين زمينه ترديد به خود راه نمي‌دهد. اصل ما تثبيت، تغيير يا ترميم نيست، اصل ما ادامه خدمت با نشاط به مردم است. روحاني افزود: فعاليت دولت در مسير خدمات، تعطيل بردار نيست و امروز سه وزيري كه به محضر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي معرفي شده‌اند و نمايندگان محترم ان‌شاءالله راي اعتماد خواهند داد، هر سه وزير امور اجتماعي و فرهنگي هستند و برخي از آنها نقش‌شان بنيادي است.
بايد در فرهنگ سرمايه‌گذاري كنيم
روحاني با اشاره به فعاليت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه‌هاي؛ سينما، كتاب، تئاتر، شعر، رسانه و روزنامه‌ها، گفت: ما از اين ابزار قوي و بزرگ چگونه مي‌خواهيم براي هدايت نسل خود استفاده كنيم؟ اگر مي‌خواهيم اقتصاد پيشرفت كند و در علم و تكنولوژي پيشرو باشيم، ريشه همه اينها به فرهنگ بازمي‌گردد و بايد در فرهنگ سرمايه‌گذاري كنيم. فرهنگ است كه با فساد مبارزه مي‌كند، دادگاه‌ها، نيروهاي اطلاعاتي و پليس به تنهايي نمي‌توانند با فساد مبارزه كنند، حتي دولت كه مسوول مبارزه با فساد است به تنهايي نمي‌تواند از عهده آن برآيد.
برخي به دنبال عادي‌سازي فساد در جامعه هستند
روحاني با بيان اينكه برخي مثل اينكه بالا و پايين كردن فساد برايشان لذت بخش است، گفت: اگر دستگاهي وامي داده و بدهي معوق شده است، نمي‌دانم چرا رسانه‌ها بدهي معوق را اختلاس بيان مي‌كنند. برخي توجه دقيق به لغت و عبارت‌ها ندارند، اگر فسادي است بايد مبارزه كنيم نه اينكه بزرگ كنيم و طوري تبليغ كنيم كه عادي شود، برخي به دنبال عادي‌سازي فساد در جامعه هستند و بايد حواس‌مان باشد. روحاني افزود: كار بد را نبايد شيوع داد، چرا كه قرآن مي‌گويد اگر فردي گناهي كرد يك گناه كرده و به دوست خود گفت دو گناه مي‌شود و اگر به جمعي گفت ۱۰۰ گناه مي‌شود و اگر در روزنامه گفت ميليون‌ها گناه مي‌شود و اگر كسي گناه كرده با خداي خود توبه كند و حق‌الناس را ادا؛ نه اينكه جار بكشيم و آن هم به دروغ اشاعه دهيم، پس نبايد فساد را عادي‌سازي كنيم، اين كشور اسلامي است.

بازدیدها: 50

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *