کاهش ۳۰ درصدی برداشت زعفران در زاوه

تربت حیدریه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی زاوه گفت: امسال ۲۸ تن محصول زعفران در این شهرستان برداشت شد که این رقم نسبت به پارسال ۳۰ درصد کاهش یافته است.

محمد رستمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، میزان برداشت سال گذشته زعفران از سطح ۱۱ هزار هکتار کشتزار این شهرستان را ۴۰ تن عنوان کرد و افزود: این کاهش ناشی از کاهش نزولات جوی و شرایط اقلیمی بوده است.
وی گفت: گرمای زیاد تابستان گذشته و مهرماه نیز تا حدودی موجب بروز آفت و بیماری در مزارع شد که در کاهش برداشت محصول زعفران تاثیرگذار بود.
وی در بخش دیگری با بیان اینکه سرمای چند روز اخیر تاثیری در میزان برداشت محصول زعفران این منطقه نداشته، گفت: محصول زعفران منطقه زاوه قبل از آغاز موج سرمای اخیر برداشت شده بود.
وی اظهار کرد: البته سرما به دیگر محصولات کشاورزی منطقه خسارت وارد کرده که کارشناسان ما در حال بررسی میزان آن هستند.
رستمی به پدیده چرخشی و در حال حرکت بودن کشتزارهای زعفران اشاره کرد و گفت: زمانی قاین و بیرجند تنها مناطق انحصاری کشت زعفران بودند اما به دلیل خشکسالی، این کشت به دیگر مناطق منتقل شد و گمان می رود که با این وضعیت کشت زعفران در سالهای آینده از منطقه زاوه و تربت حیدریه خارج شده و به شهرستان هایی چون مشهد، چناران، نیشابور، سبزوار و جغتای انتقال یابد.
شهرستان زاوه افزون بر ۵۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد و اکنون ۱۷ هزار بهره بردار در این منطقه به کشت محصولاتی چون زعفران، گندم، جو، چغندر قند، یونجه و محصولات جالیزی مشغول هستند.
شهر دولت آباد، مرکز شهرستان ۷۵ هزار نفری زاوه در ۱۷۰ کیلومتری مشهد واقع است.

بازدیدها: 31

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *