گلبرگ زعفران در تربت حیدریه به عرق نشست

تربت- ایرنا- رئیس پژوهشکده زعفران تربت حیدریه اعلام کرد: پژوهشگران این موسسه برای نخستین بار اقدام به استحصال و تولید عرق گلبرگ زعفران با روش تقطیر کردند.

احمد احمدیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گلبرگ زعفران خواص دارویی و درمانی منحصر به فردی دارد اما تاکنون به این خواص چندان توجه نشده و زعفران در ایران بیشتر به عنوان یک چاشنی غذا مصرف می شود.
وی اظهار کرد: این در حالی است که برای بسیاری از کشورهایی که زعفران ما را خریداری می کنند، خواص درمانی و دارویی این محصول در درجه نخست اهمیت قرار دارد.
احمدیان افزود: بررسی های آزمایشگاهی نشان می دهد ترکیبات موجود در عرق گلبرگ، تا حدودی مشابه خود گلبرگ زعفران است که مصرف آن نیز آسانتر است و طبق آزمایش های اولیه بالینی که به مدت ۱۰ ماه بر روی ۱۰۰ نفر انجام شده همان خواص را نیز داشته است.
وی گفت: روش تولید عرق گلبرگ زعفران به منظور اقدام برای تولید انبوه و صنعتی به یکی از تولید کنندگان معتبر گلاب و عرقیات معرفی شده است. 
وی افزود: زعفران مهمترین گیاه دارویی صادراتی کشور است که بیشترین ارز آوری را در بین گیاهان دارویی دارد، گفت: سالانه بیش از ۳۰۰ تن کلاله خشک و ۳۰ هزار تن گل تازه زعفران در ایران تولید می شود که فقط کلاله خشک آن مورد استفاده قرار می گیرد و قسمت اعظم گل ها پس از برداشت و نیز جدا کردن کلاله، دور ریخته می شود.
احمدیان افزود: این در حالی است که از هر کیلو گلبرگ خشک زعفران حدود هفت لیتر عرق تولید می شود که دارای خواص ضد افسردگی، نشاط آور، کاهش فشارهای عصبی ناگهانی، تشدید جریان خون داخل عروق، تقویت حافظه و مغز 
است.
از مجموع ۷۰ هزار هکتار کشتزارهای زعفران در استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۴۰۰ هکتار، معادل ۱۲ درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است. 
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند. 
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید. 
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد. 
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

 

 

بازدیدها: 49

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *