در حاشیه رونمایی از آلبوم جدید استاد میلاد کیایی «راز آشکارا»ی نوازنده سنتور هومن ظریف

 

 

 

 

بعد از بیست سال،اثرجدیدی از«میلاد کیایی»استاد پیشکسوت موسیقی ایران (نوازنده سنتور) با عنوان «راز آشکارا» توسط مؤسسه فرهنگی هنری «رادنواندیش» رونمایی و روانه بازار موسیقی کشور شد.
در مراسم عصر هفتم دیماه که با اجرای بانو زهرا تقی ملا مجری رادیو همراه بود، ابتدا دکتر «محمد سریر»گفت: در سال ۱۳۳۸ من نیمه اول دبیرستان مسابقاتی برای مدارس آغاز شده بود برای کسانی که در رشته موسیقی فعال بودند، در مراحل مختلف به صورت کشوری انجام می شد و در شهری از شهرهای شمال،افراد برگزیده را معرفی می کردند. در مرحله استانی می آمدیم در دبیرستانی که زیر تالار فرهنگ هست.آنجا بسیار بزرگ بود و همه کسانی که آمده بودند کسی را نمی شناخت.رفتم در اتاقی نشستم و هرکس نشسته بود و سازی را می زد و خودش ار برای امتحان آماده می کرد.گوش من از اتاق دیگری صدای سازی را شنید که خیلی حرفه ای بود و من فکر کردم که صدای رادیو است.دقت کردم و راه افتادم به سوی آن اتاق. دیدم یکی از
دانش آموزان نشسته است و سنتور می زند.
خیلی مسرور آن شدم؛ زیرا سنتور ساز بدقلقی است. سیم های آن که باید کوک باشد، بالاخره ناکوکی هم دارد و اگر درست هم بزنیم،خیلی مشکل است که کوک آن را نگه داشت و آن اندیشه و لطافتی که در ذهن نوازنده بود، برای من خیلی جدید بود.
آن فاصله های آرپژ معمول نبود؛ زیرا در آن زمان نوازنده های سنتور به گونه ای می نواختند که صدای سنتور مخلوط شنیده می شد. در صورتی که آن صدا خیلی تفکیک شده به گوش می رسید. با ایشان آشنا شدم که بیش از نیم قرن گذشته است و این آشنایی ما منجر شد به دیدارهای بعدی و پیوند مهر بین ما شکل گرفت.
دکتر سریر افزود: ما در این حوزه هنرمندانی هم داریم اما کمتر هنرمند سنتورنواز را می توانیم از صدای سازش بشناسیم.میلاد کیایی طی این سالها کارش را ارتقا داد، اما هنوز آن رنگ متمایز در کارش وجود دارد و در میان نوازندگان این حوزه خط و ربط متفاوتی دارد. این انتشار آلبوم، همتی مضاعف می خواهد و به ایشان تبریک می گویم.
بعد از سخنان دکترسریر،غلامحسین شهریاری، یکی از شاگردان استاد میلاد کیایی قطعاتی از ساخته های ایشان در آواز بیات اصفهان را با سنتور روایت کرد. پس از آن «هوشنگ کامکار» ضمن قدردانی از نحوه تولید و طراحی این اثر، از نقش مؤسساتی که در تولید آثار جدی موسیقی فعال هستند قدردانی و ابراز امیدواری کرد که تولیدکنندگان به جای فکر به سود بیشتر، به بازده فرهنگی مطلوب مشغول شوند.
وی همچنین صاحبان رسانه را به دقت بیشتر در درج اخبار و گزارش های صحیح موسیقی و همچنین نقد علمی آثار موسیقی دعوت کرد و گفت: روزی بانویی خبرنگار برای مصاحبه پیش من آمد و من هرچه می گفتم می نوشت؛ حتی گفتم من در مریخ کنسرت داشتم و بعدها در سیارات دیگر کنسرت خواهم داد و او می نوشت!در صورتی که خبرنگاران کوشای موسیقی، باید ازصحت اخبار بسیار مطمئن باشند.
کامکار گفت: طراحی و گرافیک بسیار حرفه ای است که باید به شرکت رادنو اندیش تبریک گفت.اما میلاد کیایی در آلبوم موسیقی نوشته است که بعد از ۶۰ سال، خود را هنرمند نمی داند. درصورتی که خیلی ها هیچ کاری نکرده اند و خود را هنرمند می دانند وباید این هنرمند این نوشته را اصلاح کنند واین تواضع بجا نیست.
این هنرمند ضمن ابراز شگفتی گفت: برای من جالب بود که در آلبوم قید شده است که نام «میلاد» برای نخستین بار در تاریخ ایران به ثبت رسیده است؛ در سال ۱۳۲۳٫(نام میلاد که واژه دگرگون شده «مهرداد» است،واژه ایرانی است.نام یکی از پهلوانان ایران است که پدر گرگین بود. یکی از پهلوانان ایران که چون کیکاووس به مازندران رفت ،ایران رابه او سپرد. در شاهنامه آمده است: تو را ایزد این فر و برزت ندادرنداری زگرگین میلاد یاد. در واقع، آن را با واژه عربی میلاد نباید اشتباه گرفت که این یکی در وزن مفعال است. (توضیح از نگارنده!)
کامکار در ادامه گفت: نغمات معاصر را در آثار میلاد کیایی را در اردوی رامسر شنیدم و در آن زمان زیاد سنی نداشتم و معلوماتی هم نداشتم که با دوستانی چون علی رهبری،مجتبی میرزاده،محمد رضا لطفی و دیگران آشنا باشم. میلاد شیوه سنتور می زد که برای ما که از سنندج آمده بویدم خیلی عجیب بود. من این تکنیک را به خاطر سپردم و به پشنگ گفتم که چنین
تکنیک هایی را هم می توان با سنتور نواخت و پشنگ که بعدها به رامسر آمد با این تکنیک ها آشنا شد.تکنیک هایی که آن زمان بود، شیوه جدید مضراب زدن بود و برای اولین بار بود که می دیدم که با «نمد» صدای شفاف تری از سنتور درمی آورد.خیلی از هنرمندان تابع سنت که الان هم هستند که اگر با نمد سنتور بزنید جلوی آنها،اگر دستش نرسد که به شما لطمه ای بزند!،حتما قبول نمی کند چنین کاری را.آرپژهایی که در سنتور نوازی ایشان آن موقع متداول نبود و در آثار زنده یاد پایور هم می شنیدم که از بانیان سنتور نوازی معاصر هستند تا حدودی می دیدم.ایجاد اصوات جدیدی در سنتور میلاد وجود دارد.که اینها جدید و قابل احترام است.نت های کروماتیک در این سی دی را دیدم که مستلزم این است که سنتور به دقت کوک شود.مهمتر از همه تمامی این تکنیک ها در خدمت هویت ملی به کار برده شده است. پس از صحبت های این هنرمند،یکی از شاگردان نوجوان میلاد کیایی با نام صدرا پیشدادی، قطعاتی را در آواز افشاری با ساز سنتور اجرا کرد. سپس اهدا لوح تقدیر با امضا معاونت هنری وزارت ارشاد و جایزه از طرف مؤسسه هنرمندان پیشکسوت توسط سید عباس عظیمی صورت گرفت و مجلد روزنامه اطلاعات سال ۱۳۲۳(سال تولد میلاد کیایی و نخستین اجرای سرود ای ایران)توسط هومن ظریف به میلاد کیایی اهدا شد. سپس بردیا صدرنوری با ساز پیانو
آهنگ هایی از گیلان را اجرا و تقدیم به میلاد کیایی کرد.در ادامه نیز رضا مهدوی از تأثیر ساز میلاد کیایی بر سنتورنوازی و اهمیت درک درست از معنی موسیقی توسط این هنرمند و موسیقی او سخن گفت و پیشنهاد استاد میلاد کیایی مبنی بررسی آکادمیک هشت خرک شدن سنتور را مهم و قابل اجرا دانست.رونمایی از آلبوم «راز آشکارا»، قسمت بعدی این مراسم بود که در حاشیه آن میلاد کیایی از دو استادان سازساز(محسن راسخ) و مضراب ساز(مسعود صابری)قدرد انی کرد و گفت: ما عاشقیم و بهتر از این کار نیست؛ یعنی به کارهای دگر،اعتبار نیست.در پایان این مراسم، استاد کیایی به اتفاق بانو نازنین پدرثانی که در آلبوم راز آشکارا، ایشان را همراهی کرده اند، قطعاتی را برای حاضرین اجرا کردند. استاد نادر گلچین، دکتر محمد سریر، احمد وثوق احمدی، هوشنگ کامکار، رضا مهدوی، پری ملکی، بردیا صدرنوری، ناصر ایزدی، علی امیرقاسمی، قدرت اله گیاهی، محمد دولو(عکاس موسیقی)، شهرام صارمی، حمیدرضا عاطفی، کاظم افرندنیا، بهمن فردوسی، فرید دهدزی، یحیی و یوحنا علوی، عباس عظیمی مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت و فرهنگ جولایی، از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

 

بازدیدها: 56

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *