شهردار تهران: در میان تنبل‌ها؛ ما در تهران شاگرد اولیم/مدیریت بحران پایتخت در جهان بی‌نظیر است


شهردار تهران در جلسه شورای شهر گفت: من از مردم عذرخواهی می‌کنم چون در هر میدانی پای کار بودم، نتوانستم جان خود را بدهم و هر زمانی که لازم باشد جان خود را برای مردم می‌دهم اما رفتار سیاسی و غیرکارشناسی و باج دادن به ضدانقلاب‌هایی که آن سوی مرزها علیه انقلاب فعالیت می‌کنند را نمی‌پذیرم و تا آخر ایستاده‌ام تا جان خود را فدای مردم کنم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمدرضا قالیباف با بیان اینکه مستندسازی از حادثه پلاسکو در حال انجام است و این یکی از اقدامات مربوط به مدیریت بحران است؛ گفت: درباره تخصص من پرسیده شد و من ادعایی ندارم اما در دهه هفتاد دوره پدافند و بحران را در مقطع دکترا در دانشگاه تدریس می‌کردم.

وی ادامه داد: در سن ۱۷ سالگی از اولین افرادی بودم که در حادثه طبس حضور یافتم در زلزله رودبار نیز همراه با گروه ۳۰۰ نفره ۱۵ کیلومتر تا این شهر پیاده‌روی کردیم و اولین گروهی بودیم که به محل حادثه رسیده‌ایم در حادثه بم نیز به عنوان فرمانده ناجا در اولین گروه حضور پیدا کردم.

قالیباف اظهار کرد: برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران که بیش از ۹۰ درصد آن تصویب شده توسط شهرداری پیشنهاد شد که نشان دهنده دغدغه‌مندی این نهاد است. همچنین در ارتباط با بودجه ۹۶ نیز ۹ پیوست ارایه دادم که یکی از این پیوست‌ها مربوط به بندهای برنامه شهرداری بود.

شهردار تهران با بیان اینکه اطلس مربوط به آتش‌نشانی دو ماه قبل به شورای شهر ارایه شده؛ گفت: اطلس زلزله تهران توسط بهترین متخصصان برآورد شده و می‌توان گفت اقدامات مدیریت بحران در شهر تهران در حوزه مدیریت در سطح جهان بی‌نظیر است.

وی با تاکید بر اینکه ادعا ندارم تجهیزات ما کامل است و اگر حادثه پلاسکو در سه ساختمان رخ می‌داد قادر به اداره آن نبودیم؛ خاطرنشان کرد: ما مجهز به مدرنترین تجهیزات آتش‌نشانی نیستیم. آیا در تمام دنیا طبقه ۱۲ به بالای یک برج را با نردبان خاموش می‌کنند؟ آیا برای اطفای حریق آسمان‌خراش هزار متری از پله بالا می‌روند؟

شهردار تهران با تاکید بر ضرورت تحلیل ساختمان‌های بلندمرتبه در تهران عنوان کرد: باید بررسی کنیم که ساختمان بلندمرتبه‌ای که در یک گذر ۲۵ متری ساخته شده یا ساختمان‌هایی که بدون پروانه و مصوبه‌های کمیسیون ۵ بنا شده‌اند؛ در چه تاریخی ساخته شده‌اند؟

وی با بیان اینکه من درباره مدیریت بحران ساختاری صحبت می‌کنم نه شخصی؛ افزود: در پردیس بیش از ۸۰۰ برج  بالای ۱۲ طبقه ساخته شده. آیا این منطقه آتش‌نشانی، بیمارستان و جاده دسترسی دارد؟ اینها در زمان مدیریت چه کسی ساخته شده؟ مگر این منطقه بخشی از شهر تهران نیست؟

وی بیان کرد: معتقدم همه در حوزه بحران در کشور تنبل هستیم اما در میان تنبل‌ها؛ ما در تهران شاگرد اولیم.

روزانه ۱۷ ساعت کار علمی می‌کنیم

قالیباف با بیان اینکه شما می‌پرسید چرا برای دوربین ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص می‌دهید و این اقدام را برای آتش‌نشانی انجام نمی‌دهید؛ توضیح داد: مهمترین چالش تهران آلودگی هوا است و تلفات جان باختن آن از پلاسکو بیشتر است. ما این دوربین را برای زنان بارداری می‌گذاریم که آلودگی هوا روی فرزندانشان تاثیر می‌گذارد. یعنی برای بیماران شیمیایی و بیماران تنفسی.

وی اضافه کرد: شهر باید ایمنی داشته باشد و ضروری است آلودگی خاک آب و هوا را دنبال کنیم زیرا زندگی ابعاد مختلف دارد و در حوزه تجهیزات نیز کمیته‌هایی باید ساعت‌ها روی عملیات حادثه پلاسکو بحث کنند و نمی‌توانیم در یک جلسه عمومی یک شخص را قضاوت کنیم.

قالیباف با اشاره به اینکه توسط یکی از اعضا مورد خطاب قرار گرفتم که آدم مغروری هستم و نمی‌خواهم اشتباهات خود را بپذیرم؛ خاطرنشان کرد: من چنین ادعایی ندارم. کار ما ده‌ها مشکل دارد. شما عضو دولتی بودید که هواپیمای آن با ۱۰۵ سرنشین در فاصله سه مایلی باند فرودگاه اصفهان نشستِ اضطراری کرد و در گِل نشست و مدیریت بحران آن زمان از ۸ شب تا ۵/۶ صبح روز بعد نتوانست هواپیما را پیدا کند. آنهم در شرایطی که افرادِ داخلِ هواپیما مدام تماس می‌گرفتند.

شهردار تهران افزود: در همان دوره حادثه قطار نیشابور اتفاق افتاد که پنبه، بنزین و گوگرد در یکی از قطارها کنار هم نگه داشته شده بود و پس از برخورد آن با قطار دیگر آتش‌سوزی شد و همان دوره وزارتِ شخصی بود که اکنون درباره من مقاله می‌نویسد، ۳۲۰ نفر به خاطر جمع شدن مردم در محل حادثه و عدم مدیریت کشته شدند. درنهایت جسد برخی پیدا نشد و ۲۴ آتش‌نشان نیز جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: حالا ما بی‌عرضه هستیم؛ خدا به ما عرضه بدهد.

شهردار تهران ادامه داد: در جاده قم دو اتوبوس به هم خوردند و ۴۳ نفر از مهمترین اتوبان ما درست بیخ گوش پایتخت سوختند و جزغاله شدند.

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه من از نوکر مردم هم پایین‌ترم و آماده‌ام جان و آبروی خود را برای مردم بدهم؛ اظهار کرد: من از مردم عذرخواهی می‌کنم چون در هر میدانی پای کار بودم؛ نتوانستم جان خود را بدهم و هر زمانی که لازم باشد جان خود را برای مردم می‌دهم اما رفتار سیاسی و غیرکارشناسی و باج دادن به ضدانقلاب‌هایی که آن سوی مرزها علیه انقلاب فعالیت می‌کنند را نمی‌پذیرم و تا آخر ایستاده‌ام تا جان خود را فدای مردم کنم

بازدیدها: 34

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *