سیرابی بندهای خاکی تشنه کدکن در تربت حیدریه بخشدار کدکن تربت حیدریه گفت: بارندگی های چند روز اخیر، میزان ذخیره آب پنج بند خاکی این بخش را به ۱۰۰ هزار مترمکعب رسانده و مایه خوشحالی کشاورزان و دامداران منطقه را فراهم آورده است.


سیدمهدی موسوی کیا، سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این بندها که در سالیان اخیر توسط جهاد کشاورزی در قالب طرح های آبخیزداری ساخته شده به شیوه ای طراحی شده که در صورت شدت بارش، با سرریز هر بند، آب وارد بند دیگر می شود. 
وی اظهار کرد: بخش اعظم آب این بندها جذب خاک شده و به این طریق سفره های آب زیرزمینی تغذیه و ۵۴ چاه کشاورزی منطقه تقویت می شود. 
موسوی کیا به تشریح وضعیت کشاورزی منطقه پرداخت و گفت: کدکن به عنوان منطقه کشاورزی و دامداری، با آب و هوایی سرد و ییلاقی، دارای پنج هزار و ۵۰۰ هکتار عرصه کشاورزی و باغی است که در آن محصولاتی چون آلو، آلوچه، سیب و زعفران تولید می شود. 
وی به قابلیت های دامپروری منطقه نیز اشاره کرد و افزود: بخش کدکن با حدود ۷۵ هزار راس دام سبک، هزار و ۷۰ راس دام سنگین، ۲۲ واحد مرغداری و ۲ استخر پرورش ماهی، نقش مهمی در تولید فرآورده های دامی شهرستان دارد. 
بخش کدکن با ۱۷ روستا و جمعیتی در حدود ۱۴ هزار نفر، با وسعت تقریبی ۸۰۰ کیلومتر مربع در ۶۵ کیلومتری شمال غربی مرکز شهرستان تربت حیدریه واقع است. 
اداره هواشناسی تربت حیدریه بارندگی این شهرستان در شب گذشته را ۱۶٫۵ میلی متر گزارش کرد که در برخی مناطق از جمله بخش بایگ به ۲۷٫۲ میلی متر رسیده است.
بنا به اعلام این اداره میزان بارندگی تربت حیدریه از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون به ۷۸٫۲ میلی متر رسیده است. 
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد. 
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی 

بازدیدها: 39

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *