۴۰۰ هکتار رویشگاه ریواس در تربت حیدریه تربت حیدریه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: ۴۰۰ هکتار از رویشگاه گیاه خودروی ریواس در این شهرستان توسط کشاورزان حفاظت می شود

.

 

 

محمد کریمی فرزقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال حدود ۱۶۶تن ریواس از اراضی مزبور برداشت شد که با توجه به بارش های بهاری امسال پیش بینی می شود این مقدار در سال جاری افزایش یابد.
وی با بیان اینکه گیاه ریواس اغلب در ارتفاعات مناطق سردسیر می روید اظهار کرد: روستاهای کامه، بکاول، سریشا و صنوبر در بخش مرکزی، نسر و سربالا در بخش رخ، رودخانه، برس و کدکن در بخش کدکن و روستا های رودمعجن (دشت دربی)، حصار و رزگ در بخش بایگ از جمله مناطق مساعد برای رشد ریواس هستند.
وی گفت: ریواس گیاهی خودرو است اما توسط افراد محلی حفاظت می شود.
این گیاه علاوه بر مصرف تازه خوری، در غذاهای ایرانی و تهیه سالاد و شربت نیز کاربرد دارد و برای رفع تشنگی و آسان کردن هضم غذا سودمند است.
ریواس همچنین در طب سنتی برای دفع برخی باکتریهای مضر استفاده می ‌شود و دارای برخی عناصر مانند پتاسیم و کلسیم می باشد و از نظر ویتامینها نیز تا حدودی غنی است.
۷۹ درصد نیروی کار تربت حیدریه در گستره ۹۰ هزار هکتاری زمینهای کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.
بخش کشاورزی تربت حیدریه با تولید ۳۷ نوع محصول زراعی و ۳۱ نوع محصول باغی به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را از این نظر در خراسان رضوی دارد.
یکی از شاخص ترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است زعفران می باشد که کشت آن در سطح هشت هزار هکتار با تولید سالانه ۳۴ تن صورت می گیرد.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
۶۱۲۱ / ۶۰۵۳ خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم

بازدیدها: 28

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *