در واکنش به برنامه گزينه‌هاي شهرداري مطرح شد طعنه قاليباف کنايه نجفي

 
 

گروه جامعه: براساس اعلام اعضاي منتخب شوراي شهر پنجم تهران، شهردار جديد پايتخت روز پنجشنبه مشخص مي‌شود. پنج گزينه اصلي اين سمت چند روز پيش برنامه‌هاي خود را براي مديريت شهر ارائه دادند. درهمين‌حال محمدباقر قاليباف، شهردار ١٢ ساله تهران، در واکنشي کنايه‌آميز نسبت به برنامه‌هاي اين پنج گزينه در مراسم افتتاح خط پرحاشيه ٨ مترو تلويحا گفته بود برنامه‌هاي ارائه‌شده هيچ چيز جديدي نداشت و به صراحت ادامه داد همه اين برنامه‌ها را ما از سال ٨٤ پيگيري کرديم.
در واکنش به همين حرف‌هاي قاليباف، محمدعلي نجفي، اصلي‌ترين گزينه سمت شهرداري تهران که به احتمال بالا بيشترين رأي را در ميان اعضاي شوراي پنجم هم دارد، در کانال تلگرامي خود دراين‌باره اين‌طور نوشت: «محمدباقر قاليباف گفته است: «پنج کانديداي شهرداري‌ تهران حرف جديدي براي ارائه ندارند!» بله قرار نيست هميشه حرف جديد بزنيم. گاهي بايد به حرف‌هايى كه ۱٢سال گفته‌اند و به آنها عمل نكرده‌اند، عمل كنيم و اشتباهات و خطاها را اصلاح كنيم.»
مشروح حرف‌هاي قاليباف درباره برنامه‌هاي گزينه‌هاي شهرداري تهران به اين شرح بود: «در هفته جاري پنج کانديدا براي شهرداري تهران برنامه‌هاي خود را ارائه کردند که رسانه‌ها آنها را منتشر کردند. تمامي برنامه‌ها براساس آن چيزي بود که ما در سال ٨٤ به‌عنوان رويکردها و سياست‌هاي خود تقديم دومين دوره شوراي اسلامي شهر تهران کرده بوديم. 
اين موضوع نشان داد با وجود همه فضاسازي‌ها، راهبرد شهرداري تهران درست بوده و اين افراد نيز به اين موضوع رسيده‌اند، اما اين‌همه فضاسازي چه لزومي داشت؟» قاليباف تأکيد کرد: «جالب است در برنامه‌هاي ارائه‌شده متن صحبت‌هاي ما آمده و به موضوعاتي که ما اشاره کرده بوديم همچون ارتقای کيفيت زندگي در شهر، مشارکت مردم، شفافيت، هوشمندسازي، توسعه حمل‌ونقل، محيط زيست، آموزش شهروندي و حرکت انسان‌محور تأکيد شده بود. طبيعي است که ما برنامه‌ها را براساس خرد جمعي داده بوديم و وقتي خرد جمعي وجود داشته باشد، قطعا اين برنامه‌ها طوري خواهد بود که امروز نيز از سوی اين افراد ارائه مي‌شود». وي با تأکيد بر اينکه مشخص شد برنامه‌هاي ارائه‌شده يکي است، افزود: «مردم قضاوت خواهند کرد که افراد و جريانات، کدام‌يک به وعده‌ها بهتر عمل کرده‌اند. بي‌ترديد زماني که مي‌گوييم رويکرد مردمي؛ يعني همين تحقق شوراياري‌ها؛ شوراياري‌هايي که هم دولت‌هاي قبل و هم همين دولت مانع حضور مردم در انتخابات آنها شده‌اند. البته علاقه‌مندم که اين راهبردها که همان راهبردهاي ماست محقق شود، البته برخي از آنها را از قلم انداخته‌اند، اما تحقق آنها پيشرفت شهر را به‌همراه دارد و منفعت آن به همه ما مي‌رسد».
اين انتقاد قاليباف از برنامه کانديداهاي مديريت جديد شهري تهران در حالي است که مي‌توان تنها در چند مورد از اين برنامه‌ها که محمدباقر قاليباف ادعاي برنامه‌داشتن و ورود کامل به آنها را دارد موارد نقضي را آورد که او بايد در جلسات متعدد از آنها دفاع کند. عملکرد شهردار تهران در حوزه شفافيت مالي و اجرائي به اذعان اعضاي شوراي شهر تهران و دستگاه قضائي و حسابرسي‌هاي متعددي که بدون اظهارنظر بودند، گوياي عدم موفقيت او در اين حوزه است. ضمن اينکه قاليباف در حالي از شفافيت مالي صحبت مي‌کند که پرونده واگذاري املاک مديرانش هنوز باز است و دادستان تهران از بازگرداندن تعدادي از اين املاک و مبالغشان خبر داده است.
آنچه شهردار تهران به عنوان هوشمندسازي و کاهش سفرهاي درون‌شهري از آن ياد مي‌کند، محدود به کارت‌بليت‌هايي است که بعد از ١٢ سال تنها بين اتوبوس و مترو مشترک است و در همان هم اشکالات اجرائي بسياري وجود دارد و روند هوشمندسازي سوار تاکسي‌هاي تهران نشده است. علاوه بر اينها، به زبان قاصر شهردار تهران در دفاع از عملکرد محيط‌زيستي و کاهش آلاينده‌هاي هوا هم بايد اشاره کرد، چه اينکه شهرداري تهران، چه با قطع انبوه درختان و کاهش باغات و چه با مديريت ناکارآمدي که در مورد طرح ترافيک و روزهاي زوج و فرد داشت، نتوانست سهم خود را از کاهش آلودگي هوا اجرائي کند. 
گفتني است، محمدعلي افشاني پس از يک نشست خبري که چندان مورد استقبال رسانه‌ها قرار نگرفت، از روند انتخاب شهردار تهران انتقاد کرد و از ادامه اين روند انصراف داد. وي در بيانيه‌اي که در اين رابطه صادر کرد، نوشت: «با توجه به تک‌مرحله‌اي‌شدن انتخاب شهردار مطابق مصوبه منتخبان شوراي شهر جديد تهران،‌ از نامزدي انصراف مي‌دهم تا حمايت از شهردار منتخب يکپارچه و قوي‌تر باشد». به اين‌ترتيب کانديداهاي باقي‌مانده که از امروز، فردا در شوراي شهر تهران برنامه‌هاي خود را تشريح مي‌کنند شامل محمدعلي نجفي، الهه کولايي، محمد مرعشي و محسن مهرعليزاده خواهند بود.

بازدیدها: 21

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *