تربت حیدریه – ایرنا- مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مه ولات با اشاره به آغاز برداشت انار گفت: خسارت ۸۰ تا ۹۰ درصدی سرما در سال گذشته که باعث از بین رفتن بسیاری از باغات شد، منجر به کاهش ۹۰ درصدی تولیدی این محصول در مه ولات به عنوان قطب مهم تولید انار خراسان رضوی شده است

احمد نادری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه شهرستان مه ولات باسطح زیر کشت ۲۰۰هزار و ۵۰۰هکتار و تولید ۳۷ هزار و ۵۰۰ تن انارمقام اول کشت و تولید را در استان خراسان رضوی دارا می باشد افزود: میزان تولید سالیانه از انار در شهرستان از ۳۷هزار و ۵۰۰ تن به دلیل خسارت سال گذشته به ۳هزار و ۱۵۰ تن در سال جاری می رسد.
وی مهمترین ارقام تولیدی انار این شهرستان را ارقام اردستانی، قرمز، ملس، عقدا، شیرین، خزر، شیشه کپ و….اشاره و تصریح کرد: رقم اردستانی با ۹۰ درصد سطح زیر کشت مهمترین رقم انار شهرستان می باشد که ارزش صادراتی دارد و هرساله مقادیر زیادی از این محصول به کشورهای آلمان، روسیه، مالزی وکشورهای عربی حوزه خلیج فارس صادر می شود.
نادری افزود: این محصول هم از نظر اقتصادی وهم از نظر اشتغالزایی ازاهمیت بالایی برخوردارمی باشد بطوریکه سالانه حدود ۲۸۲هزار و ۵۰۰ نفر روز نیروی کار در باغات انار مشغول به کارمی باشند که معادل ۱۴۱۲ اشتغال دائم محسوب می شود.
مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مه ولات مهمترین فعالیت های جهاد کشاورزی در زمینه حمایت از باغداران را اعطای تسهیلات بلاعوض در اجرای سیستم های آبیاری نوین ،اجرای طرح های هرس و اصلاح باغات، تغذیه ، مبارزه باکرم گلوگاه انار ، ارائه تسهیلات سرمایه درگردش به باغداران و برگزاری کلاس های آموزشی-ترویجی عنوان کرد.
احمدنادری گفت: در زمینه کنترل بیولوژیکی کرم گلوگاه انارنیز یک واحد انسکتاریوم پرورش حشرات مفید در شهرستان راه اندازی شده که با پرورش زنبور تریکوگراما و توزیع تریکوکارت در بین باغداران نقش مهمی در کنترل آفت وخسارت محصول انار داشته است.
شهرستان مه ولات بزرگترین شهرستان باغی استان خراسان رضوی است که مقام اول سطح کشت و تولید ۲ محصول پسته و انار و عنوان پنجم سطح زیر کشت و تولید زعفران را در استان به خود اختصاص داده است.
فیض آباد، مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری مه ولات در ۲۰۷ کیلومتری مشهد قرار دارد.
/۱۷۴۴/ انتشار: علی اصغرافتاده

بازدیدها: 16

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *