انتقاد نماینده مجلس از جای خالی علم و دانش در تصمیم سازی های کشور

تربت حیدریه – ایرنا – نماینده مردم شهرستان های تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی با انتقاد نماینده مجلس از جای خالی علم و دانش در تصمیم سازی های کشورگفت: در هیچ یک از دولت های بعد از انقلاب علم و دانش و آموزش و پرورش جزو اولویت های اصلی نبوده است و در پیوند با این امر مهم استراتژی دراز مدتی ترسیم نشده است.

به گزارش ایرنا، دکتر سعید باستانی روز پنجشنبه در جلسه مجمع عمومی بنیاد خیران حامی دانشگاه تربت حیدریه افزود: اگر بخواهیم این موضوع را دقیق رصد کنیم می بینیم این اولویت ها نه در نحوه بودجه بندی و نه در توسعه مد نظر نبوده و نیست و جاهایی هم که به علم و دانش و نیروی انسانی به عنوان نیروی محرک اصلی و عامل توسعه نیاز داریم، در کشور فراموش شده است.
وی گفت: عامل دومی که ما را در حوزه علم و دانش اذیت می کند این است که شاهدیم وقتی مبنای توسعه بر اساس علم و دانش نباشد، اتفاقات بدی هم در راه خواهد بود که به عنوان نمونه می توان به نسبت بودجه های جاری به بودجه های عمرانی اشاره کرد که از رقم ۴۰ به ۶۰ در سال ۶۸ رسیده به ۱۰ به ۹۰ و این بدان معنا است که بودجه جاری ما به بالای ۹۰ درصد رسیده و به عبارت دقیق تر در تخصیص ها عملا وضع بدتر است زیرا در نیمه نخست امسال بودجه عمرانی ما که تخصیص یافته ۲ درصد بوده و این برای کشور ما فاجعه است.
باستانی در ادامه با بیان اینکه در طول ۲۰ سال اخیر دولت همیشه کسری بودجه داشته است، افزود: در هشت سال نخست به صورت پیاپی کسری بودجه را از صندوق دخیره جبران کردیم و در هشت سال بعد که صندوق خالی بود، از فروش اموال و دارایی های نظام کسری ها را جبران کردیم و در سه سال هم به آینده فروشی روی آورده ایم و با فروش اوراق قرضه داریم کشور را اداره می کنیم، که باید این شیوه اصلاح شود.
وی در بخش دیگری گفت: بنیادهای حامی دانشگاه ها در تمام دنیا وجود دارند و تنها موضوع مادی آن ها مطرح نیست، بلکه بحث معنوی کار نیز مورد نظر است و در واقع ایجاد بنیادهای امور خیرین الزامی برای دانشگاه ها هستند که باید آن ها را بوجود بیاورند.
باستانی با بیان اینکه در کشور چاره ای نداریم جز اینکه برای نسل سوم و چهار شغل جدید بوجود بیاوریم، افزود: برای حمایت از توسعه شرکت های دانش بنیان، صندوق نوع آوری برایش ایجاد شده و بودجه مصوب آن نیز ۳۰ هزار میلیارد ریال است و علاوه بر این نیم درصد بودجه های عمومی دستگاه های اجرایی هم قرار است اضافه شود.
وی اظهار کرد: حال سووال این است که چند درصد از بودجه این صندوق را دانشگاه های تربت حیدریه و شرکت های دانش بنیان این منطقه توانسته اند جذب کنند؟
باستانی گفت: عمری به ما موضوع انشا دادند که علم بهتر است یا ثروت و ما هم نوشتیم علم بهتر است، ولی امروز به این نتیجه رسیده ایم علمی که تبدیل به ثروت نشود به درد نمی خورد و این منحصر به ایران نیست.
وی افزود: علم زمانی ارزش دارد که یا تولید ثروت مادی بکند و یا از حیث ایدئولوژیک انسان را به مرحله کامل برساند.
باستانی ضمن انتقاد از عملکرد دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور، گفت: دو هفته پیش برای ۲۳ بار از ایتالیا تکنولوژی تولید پولی اتیلن را خریداری کردیم و این اقدام این سووال را ایجاد می کند چرا باید بعد از ۲۳ سال هنور تکنولوژی وارد کنیم، پس دانشگاه های و مراکز پژوهشی ما دارند چکار می کنند؟
دانشگاه تربت حیدریه دارای دو هزار و ۵۰۰ نفر دانشجو، ۳۴ استاد ثابت و ۱۸۰ نفر استاد مدعو است که دانشجویان در ۲۷ رشته مشغول تحصیل هستند.
شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
۱۷۴۴/۶۱۲۱ خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم **انتشار: علی اصغرافتاده

بازدیدها: 33

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *