مراکز خرید توافقی زعفران به ۱۱مرکز افزایش یافت زاوه هم به جمع شهرستان های طرح خرید توافقی زعفران پیوست

 

تربت حیدریه – ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زاوه گفت: با پیگیری های به عمل آمده و همکاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، یازدهمین مرکز خرید زعفران در استان در این شهرستان راه اندازی شد.

تا پیش از این مرکز خرید حمایتی در ۱۰ شهرستان کاشمر، گناباد، خواف، تربت حیدریه، خواف، سبزوار، تربت جام، تایباد، مشهد و نیشابور فعال شده بود.
محمود ایزدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به وجود حدود ۱۲ هزار هکتار سطح زیر کشت این محصول و تولید میانگین ۴۰ تن محصول خشک در هکتار و از طرفی مشکلات انتقال زعفران به شهرستانهای همجوار، راه اندازی و تجهیز مرکز خرید زعفران در زاوه ضروری به نظر می رسید.
وی با بیان اینکه در راستای تولید زعفران مرغوب چند اقدام اساسی انجام داده ایم، گفت: تنها کانون تولید زعفران ارگانیک ایران که از سال ۹۲ دایر شده این شهرستان است که در ۲ مرحله محصول ارگانیک تولید می کند.
ایزدی با بیان اینکه در این راستا زعفران ارگانیک در مرحله نخست در ۲۳۰ هکتار و در مرحله دوم در ۳۱ هکتار تولید می شود، گفت: اقدام بعدی نیز تکثیر پیاز مرغوب زعفران است که پارسال مزرعه یک هکتاری و در سال جاری خزانه ۱٫۷ هکتاری برای تولید پیاز ایجاد شد.
وی اظهار کرد: با توجه به نیاز زعفران به آب، بکارگیری روش های آبیاری تحت فشار باعث افزایش راندمان و بهره وری می شود.
ایزدی افزود: از هر ۱۷۰ هزار عدد گل معادل ۸۰ کیلو گرم گل زعفران به دست می آید که از این میزان نیز معادل یک کیلو گرم زعفران خشک حاصل می شود و در زمان برداشت سه میلیون نفر روز اشتغال ایجاد می کند.
وی اظهار کرد: این در حالی است که به دلیل ضعف بنیه مالی زعفرانکاران این شهرستان مجبورند دسترنج ماه ها زحمت خود را به ثمن بخس بفروشند لذا وجود یک شرکت با حضور تولید کننده، خریدار و صادر کننده در این منطقه ضروری است.
در سطح استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار به زعفران کاران تربت حیدریه اختصاص دارد و تعداد بهره برداران بخش کشاورزی زاوه نیز ۱۷ هزار نفر است که بالغ بر ۹۰ درصد آن ها به کشت زعفران مشغول هستند.
اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که متوسط تولید زعفران در استان چهار کیلوگرم در هر هکتار است، این رقم در شهرستان تربت حیدریه بین ۳٫۸ تا ۴٫۱ کیلوگرم در هکتار است که در سال تولید ۳۲ تن زعفران خشک را برای این خطه به همراه دارد.
در شهرستان زاوه نیز همین ارقام وجود دارد با این تفاوت که سال ۹۵ بدلیل کاهش نزولات جوی و سرمازدگی میزان برداشت زعفران با ۳۰ درصد کاهش نسبت به سال قبل، به ۲۸ تن رسید، اما به طور کلی متوسط برداشت در این شهرستان ۴۰ تن در سال است.
۱۷۴۴/۶۱۲۱ خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم **انتشار: علی اصغرافتاده

بازدیدها: 58

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *