بسک پاک ترین روستای خراسان رضوی امشب میزبان بود برگزاری انجمن میراث فرهنگی بایگ تربت حیدریه با حال و هوای شب یلدا

تربت حیدریه – ایرنا- جلسه انجمن میراث فرهنگی شهر بایگ از توابع شهرستان تربت حیدریه پنجشنبه شب به مناسبت شب یلدا، با حال و هوای شب چله در روستای بسک که به روستای پاک خراسان رضوی مشهور است، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بخشدار بایگ در این نشست با بیان اینکه روستا دارای دو مشخصه منحصر بفرد در استان خراسان رضوی است، گفت: در درجه نخست رد پای هیچ ماده مخدری در این روستا یافت نمی شود و از این لحاظ تنها روستای پاک خراسان رضوی لقب گرفته است.
حسین خوش طینت افزود: ویژگی منحصربفرد دوم روستا آن است که در این روستا آمار طلاق صفر مطلق است و این موفقیت بیشتر به تربیت درست و احترام به باورهای دینی و مدهبی از سوی اهالی باز می گردد.
وی با بیان اینکه روستای بسک دارای ۳۸۰ نفر جمعیت است که در قالب ۱۱۶ خانوار در فاصله سه کیلومتری شهر بایگ زندگی می کنند، گفت: یکی از برنامه های ما برای توسعه صنعت گردشگری معرفی توانمندی های فرهنگی منطقه در قالب جشنواره های غذاهای بومی محلی و نمایشگاه سوغات و هدایا است.
وی با بیان این همچنین پرورش الاغ برای تولید شیر و نیز ساخت سونای 'عنبرنسارا' در دست اقدام است، در معرفی عنبرنسارا (مدفوع خشک شده الاغ ماده) گفت: در طب قدیم که البته علم پزشکی امروز هم آن را تایید کرده، آمده است سوزاندن عنبرنسارا و استنشاق دود حاصل از آن، موجب درمان سینوزیت، تنگی نفس، آلرژی فصلی، آسم و ناراحتی های تنفسی مانند برونشیت، مشکلات پوستی مانند اگزما، کهیر، برخی قارچهای پوست، زخم های چرکی می شود و نیز از بین برنده ویروس سرما خوردگی و آنفولانزا و نیز ضدعفونی کننده محیط زیست و دافع حشرات می باشد.
رییس دادگستری تربت حیدریه نیز گفت: در یک نگاه کلی منطقه بایگ و به خصوص روستای بسک جزو بخش های بسیار کم حادثه و فاقد جرم های حاد است و این از مزایای منطقه است.
محمد ابراهیم زاده چناری افزود: ما همچنین در مجموعه دادگستری پرونده اعتیاد یا طلاق از این روستا نداریم که این وضعیت مثبت به بالا بودن شاخصه های اخلاق اسلامی و رفتار انسانی اهالی باز می گردد.
معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز گفت: در تربیت اخلاقی ما ایرانیان از دیرباز اخلاق خوش و مهمانوازی زبان زد خاص و عام دراقصی نقاط جهان بوده و هست.
احمد علی موهبتی افزود: اهالی چنین مناطقی باید به همین طرفند به جدب گردشگر بپردازند و چنانچه رفتار ناملایمی از گردشگران دیدند، با دیده اغماض با مهمانان برخورد کنند.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه نیز گفت: از دیگر کارهایی خوبی که در منطقه بایگ صورت گرفته ایجاد کارگاه آموزشی ابریشم بافی است که مدت ۱۰ روز است فعالیت خود را با ۱۵ نفر هنرجو آغاز کرده است.
علی محمدی با بیان اینکه موضوع ابریشم کشی در بایگ از قدمت تاریخی بسیار بالایی برخوردار است، افزود: اما به دلیل فصلی بودن پیلیه، غالبا ۶ ماه از سال ابریشم کشان بیکار هستند و ما بهتر دیدیم برای اشتغالزایی اهالی آن ها را با شیوه ابریشم بافی آشنا کنیم در در نیمه دوم سال نیز محل ارتزاقی داشته باشند.
تاکنون از مجموع ۲۰۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده در منطقه تربت حیدریه، ۴۷ بنا و محوطه تاریخی و ۲ اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
چله کشی ابریشم بایگ تربت حیدریه به عنوان نخستین اثر معنوی ناملموس پارسال به ثبت ملی رسیده بود.
بخش بایگ در کنار کدکن، مرکزی و جلگه رخ، بخش های چهارگانه شهرستان تربت حیدریه را تشکیل می دهند.
شهر بایگ یکی از چهار بخش شهرستان تربت حیدریه دارای هشت روستا شامل: بسک، حصار، رود معجن، خورشبر، سرخ آباد، رزگ و فدیهه، هزار و ۱۰۵ خانوار و نزدیک به هفت هزار نفر جمعیت است در ۲۰ کیلومتری غرب تربت حیدریه واقع است.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
۶۱۲۱ /۱۷۴۴
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم انتشار: علی اصغرافتاده

بازدیدها: 57

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *