صادقی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛ درخواست از خاتمی برای تذکر به دولت/ آغاز گفت‌وگوی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان/ هزینه ضعف‌های دولت را نباید اصلاح‌طلبان پرداخت کنند

دبیرکل انجمن مدرسین دانشگاه‌ها گفت: در دیدار با خاتمی تاکید داشتیم که اگرچه اصلاح‌طلبان هم‌اکنون در مصدر امور نیستند اما به لحاظ پشتیبانی‌ که آقای خاتمی از روحانی داشت الان انتظار از آقای خاتمی این است که با بیان نقدهایی که به آقای روحانی وجود دارد و به نوعی به دولت تذکر دهند.

محمود صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا با اشاره به دیدار اخیر اعضای شورای مرکزی انجمن مدرسین دانشگاه‌ها با سید محمد خاتمی عنوان کرد: این دیدار پیرو کنگره انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه  که در دوم آذر برگزار شد و انتخاب اعضای جدید شورای مرکزی این تشکل ترتیب داده شد. در این دیدار گزارشی از کنگره و برنامه‌های آینده انجمن به آقای خاتمی ارائه شد. طبق قانون جدید احزاب اعضای شورای مرکزی در این دوره از ۱۵ نفر به ۲۱ نفر رسید که چهار نفر آنها را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

باید به نارضایتی مردم از هر دو جناح در اعتراضات اخیر توجه کنیم

وی افزود: در ابتدای این دیدار به تفصیل اعضای شورای مرکزی دیدگاه‌های خود را با آقای خاتمی در میان گذاشتند. ابتدا بنده گفتم که با توجه به تحولات جامعه بعد از دوره اصلاحات در حوزه‌های مختلف، ضرورت بازتعریف اصلاحات و اصلاح‌طلبی و مشخص شدن نسبت اصلاح‌طلبی با تحولات جدید در جامعه ما خیلی زیاد است. برخی مفاهیم درطول زمان دچار ابهام و اجمال شده‌اند و بعضاً خلط مفهومی ایجاد شده و به نظر من لازم است از نظر اصلاح‌طلبی این مفاهیم بازتعریف شوند. مثلاً مباحثی مانند عدالت اجتماعی و نسبت آن با توسعه به نظر می‌رسد شاید مقداری مورد غفلت قرار گرفته و همچنین درباره نسبت اصلاح‌طلبان با خواسته‌ها و مطالبات مردم با توجه به اینکه در متن شعارهای اخیر هم نوعی نارضایتی نسبت به هر دو جناح سیاسی بروز کرده لازم است ما به این واقعیت‌ها توجه داشته باشیم.

وظیفه ما ایجاد اعتماد عمومی در مردم با تغییر رفتارمان است

دبیرکل انجمن مدرسین دانشگاه‌ها یادآورشد: در این دیدار برخی از اعضا اعلام کردند که از نظر مردم اصلاح آن چیزی است که در عمل دیده شود نه آنچه که در شعار و حرف گفته می‌شود. مردم انتظار دارند نتیجه اصلاحات را در زندگی روزمره خود ببینند و شاهد تغییر باشند. بنابراین اگر نتیجه کار جریان اصلاحات در زندگی مردم دیده نشود و نگاه تقلیل‌گرایانه به اصلاح‌طلبی داشته باشیم، باعث سلب اعتماد مردم می‌شود. وظیفه ما ایجاد اعتماد عمومی در مردم با تغییر رفتارمان است.

باید بازتعریفی از گفتمان اصلاحات با محوریت مردم داشته باشیم

وی ادامه داد: ضرورت نقد درون گفتمانی اصلاح‌طلبان، انتقاد از بی‌برنامگی اصلاحات و ضرورت ارائه یک برنامه جامع و پرهیز از موضع سلبی نسبت به رقبا و اینکه همواره دوران گذشته را نفی کنیم بدون اینکه خودمان برنامه داشته باشیم و همچنین ضرورت سازمان‌دهی جدید اصلاحات مورد تاکید قرار گرفت. برخی دوستان به صراحت بیان کردند که در حال حاضر جریان اصلاحات نقش فعالی در کشور ندارد و باید به لحاظ اینکه مردم محور هستند، بازتعریفی از اصلاح‌طلبی داشته باشیم.

شاهد شکل گیری یک جامعه توده‌وار شده با رفتارهای هیجانی هستیم

صادقی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دوستان تاکید کرد که جامعه ما از لحاظ جامعه شناسی سیاسی در حالت آنومی قرار گرفته و آنومی محصول تحقیر اجتماعی است. فقر و فساد  و تبعیض و فقدان و سلب آزادی‌ها و به نوعی نادیده گرفته شدن اقشار مختلف در آنها احساس نادیده گرفته شدن اجتماعی را ایجاد کرده است و منجر به شکل‌گیری یک جامعه توده‌وار شده که ویژگی این جامعه این است که عقلانیت در آن ضعیف می‌شود، فساد قوی می‌شود و مردم آماده رفتارهای هیجانی می‌شوند. این وضعیتی است که اخیراً هم شاهد آن بودیم و وضعیت بسیار خطرناکی است.

خاتمی نقدهایی که به آقای روحانی وجود دارد را بیان کند

نماینده مردم تهران با بیان اینکه در این دیدار مطرح شد که اگرچه اصلاح‌طلبان هم اکنون در مصدر امور نیستند اما به لحاظ پشتیبانی‌ که آقای خاتمی هم در دوره اول و هم در دوره دوم از روحانی داشت الان انتظار از آقای خاتمی این است که به نوعی ابراز موضع کنند و نقدهایی که به آقای روحانی وجود دارد را بیان کنند و به نوعی به دولت تذکر دهند، گفت: آقای خاتمی هم تاکید داشتند که باید بین اصلاحات و اصلاح‌طلبی تمایز قائل شد. اشخاصی ممکن است در نام، اصلاح‌طلب باشند اما منش و روش اصلاح‌طلبی نداشته باشند. بنابراین باید توجه کنیم که اصلاح‌طلبی یک مفهوم ریشه‌دار تاریخی است که پیشینه آن به دوره مشروطه برمی‌گردد و در انقلاب اسلامی هم ظهور خاصی پیدا کرد. این مفهوم باید از افرادی که به نام اصلاح‌طلب و منتسب به این جریان وارد می‌شوند، اما رفتار اصلاح‌طلبانه ندارند تفکیک شود.

وی یادآور شد: یکی از دوستان یادآور شد که ایران در موقعیت ژئوپولوتیک ویژه‌ای قرار دارد و این شرایط اقتضا می‌کند که حاکمیت در ایران یک رویکرد تعامل‌گرایانه داشته باشد. اگر ما با این موقعیت ژئوپولوتیک در انزوا فرو برویم به معنای محروم کردن ملت از منافع حاصل از این موقعیت است. یکی دیگر از دوستان هم گفت که ما محدودیت‌های اصلاح‌طلبان به ویژه آقای خاتمی را به عنوان نماد اصلاح‌طلبی درک می‌کنیم و با لحاظ این محدودیت‌ها چطور می‌توانیم نقش بایسته خود را در این زمان ایفا کنیم.

تاکید خاتمی بر ضرورت اصلاح رسانه ملی

صادقی تاکید کرد: آقای خاتمی هم در این دیدار به تفصیل مطالبی را بیان کردند. بازگشتی به گذشته و یادآوری شعار استقلال،‌ آزادی و جمهوری اسلامی داشتند و تاکید داشتند که بحث اسلامیت و جمهوریت را در عرصه حیات سیاسی و اجتماعی باید فراتر از جنبه‌های فردی نگاه کرد و گفته شد که اسلام مدنظر امام هم اسلامی سازگار با دموکراسی بوده است. وقتی در شعار مردم جمهوری اسلامی بیان می‌شود، منظور اسلامی است که با جمهوریت سازگار است. آقای خاتمی در این صحبت‌ها به ارائه برخی راهکارها برای برون‌رفت از وضعیت موجود پرداختند و بر ضرورت اصلاح رسانه‌های رسمی نظام و در راس آنها صداوسیما تاکید کرد که این رسانه‌ها باید از حالت یک طرفه خارج شود و به مطالبات آحاد مردم توجه کنند.

صادقی ادامه داد: آقای خاتمی گفتند که صدا و سیما باید بازتاب‌دهنده خواسته‌های مردم باشد که این امر می‌تواند نقش مهمی در اعتمادسازی داشته باشد.

وی با بیان این که آقای خاتمی در بخش دیگری از سخنانش به الگوی توسعه‌طلبی در دوره ریاست جمهوری‌ خود اشاره کرد، گفت: آقای خاتمی گفت ما در دوره خودمان به دنبال سامان‌دهی این موضوع بودیم و مشی  خود را بر عدالت اجتماعی در قالب توسعه پایدار اعلام کردیم که در آن توسعه فقر نباشد و تولید و ثروت داشته باشیم و ضمن حفظ استقلال خودمان با دنیا در تعامل باشیم.

خاتمی بر ضرورت پاسخگویی حاکمان به مردم تاکید کرد

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در ادامه آقای خاتمی بر عدالت اجتماعی تأکید داشتند و معتقد بودند اگر رشد و رونق با یکدیگر توأمان باشد عدالت اجتماعی یا همان توسعه همه جانبه پایدار حاصل می‌شود و باید همه تلاش خود را برای تولید به کار ببریم و مراقب باشیم که توزیع عادلانه صورت بگیرد.

وی ادامه داد: نکته دیگر که از سوی آقای خاتمی مطرح شد تکیه بر اخلاق و جامعه متعالی بود، ایشان فرمودند که جامعه باید عدالت‌مند، عادلانه و بر پایه اخلاقیات باشد. نقدپذیری و امکان نقد وجود داشته باشد و مردم‌ محور و مدار امور باشند. در واقع حاکمان در مقابل مردم پاسخگو بوده و از سطح بالای شفافیت برخوردار باشند.

خاتمی گفت باید مرز فعالیت‌های اصلاح‌طلبی را با برخی جریان‌ها مشخص کنیم

این عضو فراکسیون امید با بیان این که رئیس دولت اصلاحات معتقد بود در جریانات اخیر نباید مردم را خس و خاشاک و یا آشغال تعبیر کرد و باید از این گونه رفتارها بپرهیزیم، عنوان کرد: جوانانی که شعارهای ساختارشکنانه هم می‌دادند به دنبال براندازی نبودند، آن‌ها به دنبال جایگاه و خواستگاه خودشان بودند و نکته مهم این است که باید مرز فعالیت‌های اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان را با برخی جریان‌ها مشخص کنیم.

وی ادامه داد: آقای خاتمی  در خصوص دولت هم گفتند،‌ دولت باید تمام تلاش خود را در حل مشکلات مردم به کار گیرد و تا جایی که امکانات را در اختیار دارد، باید مشی هماهنگی بین قوا، مردم و رهبری دنبال شود و  با آن که متاسفانه ابزارهای اطلاع‌رسانی مانند صداو سیما عمدتا در جهت تخریب دولت است، اطلاع‌رسانی کند و نقش فعالی در این زمینه داشته باشد.

صادقی افزود: بحث دیگر که از سوی آقای خاتمی مطرح شد لزوم فعال بودن قوه قضائیه بخصوص در مبارزه با افراد و ظابطه‌مند شدن رفتار ظابطان قضایی بود که  آقای خاتمی در همین باره به به دوران دولت اصلاحات اشاره کردند و گفتند در آخرین دوره رئیس قوه قضائیه بخش نامه‌ای خوبی را صادر کردند که ظرف ۶ ماه هم به قانون تبدیل شد. ایشان از مجلس هم خواستند با صداقت و پاک‌دستی خواسته‌های مردم را در نظر بگیرند، به خصوص بحث نظارت مجلس که شاید مهم‌تر از بحث قانون‌گذاری هم باشد. آقای خاتمی تاکید کردند مجلس باید از اختیار نظارتی خود برای همه دستگاه‌ها استفاده کند و ضمن حفظ همگرایی با دولت بر مطالبات مردم پافشاری کند و نقد دولت را نیز فراموش نکند.

آغاز گفت‌وگو با اصولگرایان در انجمن مدرسین دانشگاه‌ها

نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که آیا بحث گفت‌وگوی ملی که این روزها از سوی جریان‌های سیاسی مطرح می‌شود مورد بحث قرار گرفت یا خیر عنوان کرد: این نکته در صحبت ابتدایی دوستان مطرح شد و  انجمن مدرسین دانشگاه‌ها با ابتکار عملی برای ورود به گفت‌وگوها از دو یا سه ماه پیش جلساتی را با جریان اصولگرایی آغاز کرده و گفت‌وگوهایی را هم ترتیب داده است که این موارد را در قالب گزارش به آقای خاتمی ارائه کردیم.

وی ادامه داد: آقای خاتمی از این گفتمان‌سازی استقبال کردند و به نقش صدا و سیما به عنوان بستری مهم برای آغاز این گفت‌وگوها اشاره کردند و گفتند که این رسانه می‌تواند عرصه‌ای برای این گفت و شنودها باشد. ایشان باتوجه به این که در گذشته در این زمینه بحث‌هایی را مطرح کرده بودند بازهم بر گفت‌وگوی ملی تاکید کردند.

صادقی درباره جزییات جلسات گفتمان‌سازی انجمن مدرسین گفت: این گفت‌وگو تاکنون رسانه‌ای نشده است، بنای این کار را هم نداریم. جمع قابل توجهی از اصولگرایان و همچنین اعضای شورای مرکزی انجمن مدرسین دانشگاه‌ها از اواخر تابستان این گفت‌وگوها را آغاز کردند که عمده بحث آنان بر سر مسائل دانشگاهی بود زیرا هر دو جریان بر این مهم تفاهم داشتند .

دبیر کل انجمن مدرسین دانشگاه‌ها در پاسخ به این سوال که آیا درباره شورای عالی سیاست‌گذاری و انتقاداتی که به این شورا می‌شود بحثی صورت گرفت یا خیر گفت: درباره این موضوع صحبت شد اما به صورت تفضیلی بحثی بیان نشد، در این جلسه موضوع پارلمان اصلاحات مطرح شد و دوستان مطرح کردند باید ساز و کار دموکراتیکی برای جریان اصلاحات فراهم شود.

نباید هزینه رفتارها و ضعف‌های دولت را جریان اصلاحات پرداخت کند

وی تاکید کرد: شورای عالی سیاست گذاری یک فراخوانی به همه اعضا و تشکل هایی که عضو آن هستند داد که در  بحث ارزیابی  شرکت و نتایج خود را بیان کنند. جریان اصلاح‌طلبی در مجموع باید نقش فعال‌تری در مواجعه با تحولات جاری داشته باشد به خصوص  نسبت به دولت من معتقد هستیم ضمن حمایت نباید هزینه رفتارها و ضعف‌های دولت را جریان اصلاحات پرداخت کند، ما ضمن حفظ تعامل باید نقدها را بدون آن که موجب سو استفاده جریان رقیب شود، بیان کنیم.

بازدیدها: 55

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *