کنسرت خیریه کیوان ساکت در کرج


 
 

کیوان ساکت از جزئیات کنسرت خیریه‌ اول تیرش در کرج، نظرش نسبت به تغییرات احتمالی اساسنامه خانه موسیقی و اعزام هیئتی ۱۰۰ همراه با منتخبی از ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی برای اجرای سرودهای تیم ملی فوتبال ایران در روسیه گفت.

به گزارش ایلنا، کیوان ساکت (آهنگساز، نوازنده تار و سه‌تار، نویسنده و مدرس دانشگاه) در مورد کنسرتی که روز جمعه اول تیر همراه با وحید تاج، خواننده آواز اصیل ایرانی در سالن سیروس صابر در کرج برگزار می‌کند، گفت: من تا به حال در کرج کنسرت نداده بودم و بنیاد خیریه فیروزنیا که رویکردش حمایت از زنان سرپرست خانوار است و پیش‌تر نیز در کنسرت دیگری از گروه وزیری در تالار وحدت در کنار یکدیگر بودیم، درخواست برگزاری کنسرتی در این شهر را داد و ما هم پذیرفتیم چون همواره انجام چنین کارهایی برای من بسیار زیباست.

او در مورد قطعاتی که در این کنسرت اجرا می‌شود، توضیح داد: «نسیم بهاری» ازجمله کارهای جدید من است که در این کنسرت اجرا می‌شود، همچنین «سه گاه عراق» و تعدادی قطعه قدیمی مانند «یک خانه پُر ز مستان…» که شعری از حضرت مولاناست. بداهه‌نوازی با تار و سه‌تار هم خواهیم داشت و گمان می‌کنم به واسطه تنظیم‌های متفاوت و جدیدی که از آن‌ها استفاده می‌کنیم، مخاطبان شور و هیجان متفاوتی را تجربه کنند. او در این‌باره که افراد می‌توانند پس از یک سال فترت مجددا متقاضی حضور در هیئت‌مدیره شوند هم گفت: مطمئن باشید اگر یک دوره فاصله بیفتد دیگر کسی به آن‌ها رای نخواهد داد. برای اینکه الان هم بسیاری از افراد از حضور دائمی یک عده در خانه موسیقی بسیار دلخور و رنجیده هستند. اعمال این تغییر در اساسنامه از نظر من بسیار مثبت است و موجب می‌شود اعضایی که الان چندین دوره است حتی در مقاطعی به صورت غیرقانونی و بدون رای‌گیری روی کارند، کنار بروند و اجازه دهند نسلی فعال‌تر، پویاتر و پرانگیزه‌تر جلو بیاید و خدمت کند.

ساکت در مورد سطح کیفی سرودهای باکلامی که به بهانه حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه ساخته شدند، هر دو با صدای سالار عقیلی، یکی به آهنگسازی فریدون شهبازیان و دیگری به آهنگسازی بابک زرین هم گفت: به عقیده من هیچ کدام از لحاظ کیفی خوب نیستند و هیچ اِلِمانِ ایرانی ندارند. در واقع آهنگ‌های پاپ کم‌محتوایی‌اند که بسیار باعجله ساخته شده‌اند. تنها نقطه مثبت این سرودها از نظر من اجرا شدنشان توسط ارکستری به رهبری شهرداد روحانی با صدای سالار عقیلی است والا آهنگسازی‌‌شان بسیار ساده و معمولی است.

او ادامه داد: من در تنگنای حیرتم که با وجود داشتن آهنگسازانی بسیار خوب و گنجینه‌ای از ملودی‌های زیبا مثل آن‌چه در آهنگ‌های زورخانه‌ای داریم که هم اِلِمان‌هایی کاملا ایرانی دارند و هم قابل تنظیم برای اجرا توسط ارکسترهای بزرگ هستند چگونه این آهنگ‌ها انتخاب شده‌‌اند و چگونه چیزی به عنوان سرود تیم ملی فوتبال ایران ارائه شده که از لحاظ کیفی در پایین‌ترین سطح است؟! البته که آهنگسازان محترم تلاش خود را کرده‌اند که آهنگی وزین درست کنند ولی موفق نبوده‌اند و از لحاظ ساختار یک آهنگ پاپ، بسیار نازیبا و فاقد هر گونه اِلِمان موسیقی ایرانی و فرهنگ ایرانی ساخته‌اند. هر چند از متولیان غیر از این هم نمی‌شود انتظار داشت.

این نوازنده تار و سه‌تار افزود: در کنار همه این اتفاقات چرا باید هیئتی به آن بالا بلندی منتخبی از ارکسترهای سمفونیک و ملی را در سفر به روسیه همراهی کند؟! صرفا به این دلیل که این سفر مجانی تمام می‌شود و‌هاکوپیان هزینه‌اش را می‌دهد؟! از نظر شخص من فرقی نمی‌کند که هزینه را دولت می‌کند یا یک تولیدکننده داخلی، این پول ایران است و وقتی لزومی ندارد نباید از کشور خارج شود! مگر منتخبی از اعضای ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی تعدادشان چند نفر است که این تعداد همراه نیاز دارند؟! همراهان باید نهایتا چهار یا پنج نفر باشند که می‌شود مدیر داخلی و دستیار رهبر ارکستر و… نه ۱۰۰ نفر! ولی متاسفانه این سفرهای هیئتی به خارج از کشور برای هر مناسبتی، در ایران به روالی عادی تبدیل شده است.

بازدیدها: 28

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *