درگذشت دکتر حسن صدر حاج سید جوادی

دکتر حسن صدر حاج سید جوادی روزنامه‌نگار، نویسنده و مترجم پیشکسوت سحرگاه بیست و هشتم خرداد ماه جاری دارفانی را وداع گفت و به سرای باقی شتافت.

وی به سال ۱۳۰۸ خورشیدی در خانواده‌ای از اعاظم قزوین متولد شد و پس از پایان تحصیلات در دانشگاه تهران و اخذ دکترای ادبیات تطبیقی با درجه ممتاز از دانشگاه سوربن فرانسه به ایران بازگشت و به فعالیت‌های علمی، آموزشی و مطبوعاتی‌اش ادامه داد. مرحوم دکتر حاج سید جوادی در اوایل دهه پنجاه سردبیر روزنامه اطلاعات و مدیر مرکز آرشیو و اسناد مؤسسه مطبوعاتی اطلاعات بود و علاوه بر نگارش مقاله‌های پرشمار انتقادی، به تألیف، تدوین و ترجمه‌ ده‌ها کتاب علمی، ادبی و تاریخی پرداخت و در عین حال با روزنامه فرانسوی زبان «ژورنال دو تهران» نیز همکاری داشت. برخی از آثار دکتر حاج سید جوادی از این قرار است، دستورنویسی فارسی در شبه قاره هند، فارسی و تاریخ ادبیات، مقایسه سعدی و حافظ از نظر غزلسرایی و سبک شناسی، کشتی به خشکی راندن، داستان‌های قرآن و بوستان سعدی برای کودکان و نوجوانان و آخرین تألیف او به نام «فرهنگ مواد مخدر» که مجموعه‌‌های مرجع برای پژوهشگران در این حوزه است.

دکتر حاج سید جوادی همچنین از بنیانگذاران مدرسه عالی مدیریت شمیران بود. عنوان یکی از مقاله‌های دکتر حاج سید جوادی قبل از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ که بازتاب گسترده‌ای داشت، به این شرح بود: «شاه هنگامی که از ایران فرار کرد، تابوت سلطنت را هم با خود برد» مقاله‌های انتقادی حاج سید جوادی در سال‌های قبل از انقلاب موجب شد که محمدعلی جمالزاده نویسنده بزرگ ایرانی از او به عنوان معدود نویسندگان حقیقت گو و دلسوز آن روزگار یاد کند و از دور بر قلم‌اش بوسه بزند.

محمد سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت «حسن صدر حاج سید جوادی» روزنامه نگار و مترجم پیشکسوت را تسلیت گفت.در پیام معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:

انا لله و انا الیه راجعون

«درگذشت روزنامه نگار پیشکسوت، مترجم و استاد برجسته دانشگاه تهران، زنده یاد حسن صدر حاج سید جوادی را که سالیان مدیدی از عمر خود را در عرصه علم، فرهنگ و رسانه خدمت کرده بود، به خانواده محترم ایشان، دوستان و فعالان فرهنگی و رسانه‌ای کشور تسلیت می‌گویم. از خداوند متعال برای آن مرحوم غفران الهی و برای بازماندگان ایشان، صبر مسالت دارم.»

بازدیدها: 24

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *