معاون وزیر جهاد کشاورزی: زعفران مشمول قانون حفظ ذخایر ژنتیکی کشور شد

تربت حیدریه- ایرنا- معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با تصویب قانون حفظ ذخایر ژنتیکی کشور، زعفران نیز مشمول این قانون شد.

به گزارش ایرنا، کاظم خاوازی روز چهارشنبه در حاشیه پنجمین همایش ملی زعفران در تربت حیدریه طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این راستا سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در صدد است برای حفظ ذخایر ژنتیکی بنه های بومی زعفران، اطلاعات آن ها را جمع آوری و غربالگری نموده و شناسنامه ای برای آن ها تدوین کند.
وی همچنین با اشاره بر برگزاری هشتمین رویداد استارت آپی زعفران در تربت حیدریه ، اظهار داشت: هم اکنون ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در بخش کشاورزی وجود دارد که مشمول دریافت حمایت های مالی صندوق خاص هستند و برگزیدگان این رقابت های علمی نیز می توانند از مزایای این صندوق بهره مند شوند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سیاست ما در حوزه زعفران تنظیم بازار است بگونه ای که نه کشاورز دچار زیان شود و نه تعادل بازار به هم بخورد.
مجتبی مزروعی افزود: در روزهای نخستین برداشت زعفران شاهد افزایش قیمت گل زعفران تا کیلویی ۲ میلیون ریال بودیم که مانند تمام محصولات نوبرانه با عرضه بیشتر آن به تدریج از قیمت آن نیز کاسته شد.
وی همچنین از حضور بازدیدکنندگان خارجی در مزارع زعفران تربت حیدریه و زاوه استقبال کرد و گفت: این امر به تجارت زعفران کمک می کند.
زعفران یکی از شاخص ترین محصولات کشاورزی شهرستان تربت حیدریه می باشد که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
تولید زعفران یکی از مهمترین منابع اشتغال و درآمد تربت حیدریه است که برای حدود ۴۰۰ هزار نفرروز طی مراحل کاشت، داشت و برداشت اشتغال ایجاد می کند.
تعداد بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان زاوه در مجاورت تربت حیدریه نیز ۱۷ هزار نفر است که بیش از ۹۰ درصد آنها به کشت زعفران مشغولند.
به ازای هر هکتار زمین زعفران در زاوه ۲۲۰ نفرروز مشغول کار هستند که در مجموع ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم اشتغال غیرمستقیم ایجاد می کند.
چهارمین همایش ملی زعفران ۱۳ و ۱۴ آبان سال ۹۴ توسط دانشگاه بزرگمهر قاینات در شهر قاین برگزار شد.
پنجمین همایش ملی زعفران نیز که امروز در تربت حیدریه آغاز به کار کرد تا عصر فردا ادامه دارد.
شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

بازدیدها: 19

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *