۷۰۰ تن گل زعفران از کشاورزان خراسان رضوی خریداری شد

تربت حیدریه- ایرنا- معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: از ابتدای فصل برداشت زعفران در سال جاری ۷۰۰ تن گل زعفران از طریق ۲۰ مرکز خرید تعاون روستایی در خراسان رضوی از کشاورزان به قیمت هر کیلوگرم ۸۰۰ هزار ریال خریداری شده است.

علی برابری روز پنجشنبه در حاشیه دومین روز برپایی همایش ملی زعفران در تربت حیدریه طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نحوه خرید توافقی و قیمت تعیین شده با در نظر گرفتن منافع کشاورز و حفظ تعادل بازار است بگونه ای که ارزش زعفران در سطح بازار کم نشود و دلالان کنترل بازار را بدست نگیرند.
وی به اجرای طرح خرید توافقی زعفران طی پارسال اشاره و بیان کرد: در نتیجه اجرای این طرح امسال شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت زعفران در کف بازار هستیم و کشاورزان نیز موافق این روند هستند. هم اینک قیمت زعفران به نفع کشاورزان است اما اگر ظرف روزهای آینده قیمت این محصول کاهش نیابد همچون پارسال طرح خرید توافقی زعفران دوباره اجرا خواهد شد.
زعفران شاخصترین محصول کشاورزی تربت حیدریه است که در ایران و جهان رتبه نخست را دارد. بر این اساس تولید زعفران یکی از مهمترین منابع اشتغال و درآمد در این شهرستان است که برای حدود ۴۰۰ هزار نفرروز طی مراحل کاشت، داشت و برداشت آن اشتغال ایجاد می کند.
تعداد بهره برداران بخش کشاورزی زاوه نیز ۱۷ هزار تن است که بالغ بر ۹۰ درصد آنها به کشت زعفران مشغول هستند. به ازای هر هکتار زمین زعفران در زاوه ۲۲۰ نفرروز مشغول کار هستند که در مجموع برای ۷۰ هزار نفر به صورت مستقیم و دو تا سه برابر این تعداد نیز به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.
پنجمین همایش ملی زعفران دیروز در تربت حیدریه آغاز شد. مرکز این شهرستان ۲۲۵ هزار نفری در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

بازدیدها: 17

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *