در نشست خبری شورای شهر تربت حیدریه اعلام شد :بی اعتمادی، حاشیه نشینی و راه بندان ۳ معضل اصلی تربت حیدریه

 

تربت حیدریه- ایرنا – تربت حیدریه- ایرنا- در نشست خبری شورای شهر تربت حیدریه بی اعتمادی شهروندان نسبت به مدیریت شهری، حاشیه نشینی و راه بندان و ترافیک به عنوان سه معضل اصلی این شهر مطرح شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تربت حیدریه روز چهارشنبه در این نشست ضمن امتناع از تشریح ابعاد موضوع دستگیری چند نفر در شهرداری این شهر گفت: وقتی چند نفر را دستگیر می کنند و مردم از موضوع با خبر می شوند طبیعی است که به کل مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر بدبین و بی اعتماد شوند. 
محمد امانی افزود: با این حال تاکید ما در شورای پنجم بیشتر حول محور توسعه و تقویت مشارکتهای اجتماعی و عمومی مردم است و البته به دنبال اعتماد سازی هم هستیم.
وی ادامه داد: دومین مشکل عمده شهر تربت حیدریه حاشیه‌ نشینی است زیرا در سالهای اخیر رشد حرکت مهاجران به این شهر رو به فزونی گذاشت و مشکل از زمانی بیشتر حاد شد که به موازات رشد مهاجرت، نتوانستیم زیرساختها را تقویت کنیم و نتیجه آن شد که امروز تربت حیدریه به سومین شهر استان و سی امین شهر کشور از حیث رشد حاشیه نشینی تبدیل شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تربت حیدریه گفت: معضل راه بندان یا همان غلط مصطلح ترافیک سومین چالش بزرگ تربت حیدریه است که گسترش بی رویه شهر در سالهای اخیر و فقدان فرهنگ لازم شهروندی در بین شهروندان و به ‌خصوص در هسته مرکزی شهر دست به دست هم داده اند تا امروز با این چالش مواجه باشیم.
امانی افزود: در کنار اینها شورای شهر تربت حیدریه همچون شوراهای اسلامی دیگر شهرهای ایران به جای آن که جایگاه برنامه ریزی و تصمیم‌سازی خود را حفظ کند بیشتر به سمت امور اجرایی رفته است که این کار مغایر قانون است.
وی ادامه داد: به همه اینها باید فقدان روحیه انتقادی را نیز اضافه کرد که هیچ گاه از خودمان نمی پرسیم چرا به جای قانونگذاری در امور دیگران دخالت می کنیم؟
رئیس شورای اسلامی شهر تربت حیدریه به بودجه امسال شورای اسلامی شهر تربت حیدریه اشاره کرد و گفت: امسال ۵۷۰ میلیارد ریال بودجه برای شهرداری تصویب شد که فقط ۲۷۰ میلیارد ریالش صرف پرداخت حقوق کارکنان شهرداری شد و از ۳۰۰ میلیارد ریال باقی مانده هم ۱۵۰ میلیارد ریال به تملکات اختصاص داشت و به صورت غیرنقدی و تهاتر بود.
امانی افزود: عمق فاجعه زمانی بیشتر هویدا می شود که همه بدانند سال آینده باید فقط بین ۳۰۰ تا ۳۲۰ میلیارد ریال به پرسنل شهرداری حقوق بپردازیم.
عضو شورای عالی استانهای کشور و رئیس کمیسون عمرانی شورای اسلامی شهر تربت حیدریه نیز گفت: در حوزه مدیریت شهری ۳۰۰ وظیفه تخصصی داریم که اگر درست به آنها پرداخته نشود با مشکلات عدیده مواجه خواهیم شد.
علی محمد اللهیاری افزود: واقعیت آن است که بیشتر این برنامه ریزیها به تحقق اعتبارات وابسته هستند که متاسفانه از سال ۶۲ که مصوب شد شهرداریها باید از بودجه دولت مستقل باشند درآمدها قطع شد.
وی ادامه داد: متاسفانه از آن زمان تاکنون منطق کار شهرداریها بر چشمپوشی از ساخت و سازهای بی رویه با هدف کسب درآمد متمرکز شده است و نتیجه این شده که امروز بین ۷۰ تا ۸۰ درصد درآمدهای شهرداریها به تخلفات ساخت و سازها وابسته شده است.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تربت حیدریه نیز با بیان این که یکی از مشکلات عمده این است که شهروند مسئولیت پذیر نداریم گفت: ما همچنین با فقدان اعتماد عمومی مواجه هستیم و لذا به دنبال انجام کارهای فرهنگی با هدف رفع این دو نقیصه ایم و در نخستین قدم از مدارس و دانش آموزان آغاز کرده ایم.
مهدی وقفی با بیان اینکه ۵۰ درصد مردم شهر تربت حیدریه عوارض شهرداری را نمی پردازند افزود:با این حساب حتی از پس تامین هزینه جمع آوری زباله شهروندان نیز بر نمی آییم.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون هر شهروند تربتی به طور متوسط فقط ۳۰۰ هزار ریال عوارض پرداخت کرده است که سرجمع آن ۲۰ میلیارد ریال شده است که در خوشبینانه ترین صورت این رقم تا پایان سال به ۳۰ میلیارد ریال برسد در حالی که فقط هزینه سالانه جمع‌آوری زباله و آبیاری درختان سطح شهر تربت حیدریه ۸۰ میلیارد ریال می شود. 
نادر سلیمانی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تربت حیدریه نیز گفت: طبق قانون، تمام مصوبات شورای شهر برای تمامی دستگاهها لازم‌الاجراست اما آنها در عمل برای تصمیمات شورا ارزشی قائل نیستند و در تصمیم گیریهای شهری، نظر شورای شهر را نمی پرسند یا در عمل بر خلاف مصوبات شورای شهر رفتار می کنند.
شهر ۱۴۰ هزار نفری تربت حیدریه در فاصله ۱۵۰کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد. 

بازدیدها: 14

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *