بمناسبت برچیده شدن موزه‌ی مشاهیر تربت حیدریه ( نوشته شاعر همشهری اقای بهمن صباغ زاده )

ما چون ز دری پای کشیدیم، کشیدیم/ امید ز هر کس که بریدیم، بریدیم/ دل نیست کبوتر که چو برخاست، نشیند/ از گوشه‌ی بامی که پریدیم، پریدیم/ #وحشی_بافقی

درود دوستان عزیز. هفته‌ی پیش می‌بایست قاصد خبری بد به شاعران تربت می‌شدم اما صبر کردم تا آن را با خبری خوش همراه کنم تا دل نازک دوستان شاعرم رنجیده نشود. از خردادماه ۱۳۹۵ به لطف دوست خوبم جناب آقای مرتضی شبان انجمن شعر و ادب قطب تربت حیدریه مهمان موزه‌ی مشاهیر بود. ساختمانی در وسط باغملی که متعلق بود به شهرداری تربت حیدریه و با سردیس‌هایی از مشاهیر تربت و کارهای معرق شاعر هنرمند مرحوم محمدمهدی تهرانچی تزئین شده بود.
خبر بد این بود که شهرداری و شورای شهر تربت این ساختمان را به مهمانسرا و دفتر شورای شهر اختصاص دادند و دیگر برگزاری جلسات انجمن قطب در آن‌جا ممکن نبود. از چند ماه پیش که سردیس‌ها، کتاب‌ها و تابلوها به جایی دیگر منتقل شد و موزه‌ی مشاهیر برچیده شد روشن بود انجمن شعر و ادب قطب هم از آن‌جا برچیده خواهد شد که به قول خواجه‌ی شیراز: فی‌الجمله اعتماد مکن بر ثبات دهر/ کین کارخانه‌ای‌ست که تغییر می‌کند.
تا جایی که من از اوضاع جلسات شعر استان اطلاع دارم بیشتر شهرداری‌ها حتی منطقه‌‌ها، برای فعال کردن بخش فرهنگی‌شان دنبال ایجاد خانه‌های فرهنگ، خانه‌های هنرمندان و تعامل با شاعران و نویسندگان و به طور کلی هنرمندان هستند. از هنرمندان دعوت می‌کنند که در فضاهای متعلق به شهرداری جلسه تشکیل بدهند. بذری می‌کارند و مواظبتش می‌کنند تا پا بگیرد و برگ و بار کند. حال چه شد که در این خشکسال فرهنگ، شهرداری تربت حیدریه، درخت چهل ساله‌ای را روی دست‌مان گذاشت تا ببریم و جای دیگر بکاریمش، جای حیرت و افسوس دارد. حیرتش برای اهل هنر و افسوسش برای اهل سیاست. چرا که شهر فقط در و دیوار و بُرج و بارو نیست و روح شهر به فرهنگ و هنر زنده است. دیر نباشد که کسی در شهرداری تربت هم متوجه این نکته بشود و بروند دنبال کاشتن همان بذری که خدمت‌تان گفتم.
اما خبر خوش. دوستان علاقه‌مند به فرهنگ و ادب از جمله رئیس میراث فرهنگی، رئیس امور کتابخانه‌های عمومی، رئیس فرهنگ و ارشاد، مدیر محترم رباط طبسی، مدیر رباط علیا، مسئول روابط عمومی شهرداری و چند دوست دیگر مکان‌هایی را پپشنهاد دادند. بدون این که آب در دل دوستان شاعر تکان بخورد و بدون این‌که حتی یک جلسه تعطیل شود قرار است جلسه‌ی بعدی را هم در همان باغملی زیبا تشکیل بدهیم اما این‌بار در ساختمانی متعلق به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور. دوست عزیز و فرهنگ‌دوست‌مان جناب آقای حاتمی و پرسنل خوب کتابخانه‌ی شهید بهشتی همکاری کردند و سالن مطالعه‌ی کتابخانه‌ی شهید بهشتی را (البته بعد از ساعت کار کتابخانه که به مطالعه‌ی دانش‌آموزان لطمه نخورد) در اختیار انجمن شعر و ادب قطب گذاشتند.
سالن هفتاد صندلی دارد که ان‌شاءالله جوابگوی استقبال شاعران و شعردوستان تربتی خواهد بود و برنامه‌ی جلسه هم همان برنامه‌ی سابق است از آموزش فنون شعر، بازخوانی ادبیات کلاسیک، شعرخوانی و نقد شعر در سایه‌ی استاد احمد نجف زاده تربتی. تا چه قبول افتد و که در نظر آید.

بهمن صباغ زاده

بازدیدها: 22

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *