۷۰ درصد ماسک‎های تولیدی در منازل، غیر بهداشتی‌ هستند

70 درصد ماسک‎های تولیدی در منازل، غیر بهداشتی‌ هستند
عکس آرشیوی است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس انجمن داروسازان کاشمر گفت: با وجود اینکه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد ماسک‎هایی که برای عرضه به بازار در منازل تولید می‌‏شوند هیچ گونه مجوز و استانداردی برای تولید ندارند و غیر بهداشتی هستند، ولی بسیار پر مصرفند.

دکتر امیدرضا میرجردوی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فعالیت داروسازان در زمینه مقابله با کرونا عنوان کرد: به رغم اینکه برخی بیماران مراجعه‎کننده به داروخانه‌ها، ناقل ویروس کرونا هستند و افراد شاغل در داروخانه‎ها شدیداً در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند ولی فداکارانه در خدمت مردم بوده و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند.

رئیس انجمن داروسازان کاشمر افزود: در سطح شهرستان به دلیل افزایش مصرف مواد ضدعفونی کننده با کمبودهایی مواجه شدیم اما بلافاصله داروسازان در حد توان اقدام به ساخت برخی اقلام ضد عفونی کننده کردند، تا بخشی از کمبودها جبران شود، البته چون با بیماران ارتباط رو در رو داشتند بیشترین اقدام توصیه‎های بهداشتی بود که به مراجعه کنندگان داشتند.

میرجردوی بیان کرد: در حال حاضر ۴ داروخانه شبانه روزی در بخش دولتی و خصوصی و ۱۴ داروخانه خصوصی روزانه در سطح شهر کاشمر فعالند و هیچ کدام در این ایام ساعت کاری خود را کاهش نداده‌اند و به طور میانگین روزانه به هر داروخانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر مراجعه می‌کنند.

انتقاد به حذف داروخانه‎ها از چرخه توزیع ماسک

وی با انتقاد به حذف داروخانه‎ها از چرخه توزیع ماسک بیان کرد: به دلیل نیاز مراکز دولتی مقرر شد، تولیدات ماسک به سمت این بخش‎ها برود و این موجب شد، داروخانه‎ها مورد هجمه مردم قرار بگیرند به طوری که حتی برخی فکر می‎کردند داروخانه‎ها ماسک موجود دارند ولی نمی‎خواهند در اختیار بیماران قرار دهند در صورتی که این گونه نبود.

رئیس انجمن داروسازان کاشمر  گفت: تاکنون هیچ توزیع ماسکی در سطح داروخانه‎های شهر کاشمر نداشته‎ایم و ممنوع بوده و اگر همان ابتدا ماسکی توزیع شده از موجودی قبل داروخانه‎ها بوده است، در خصوص مواد ضد عفونی کننده نیز به دلیل افزایش مصرف در یک مقطع یک هفته‎ای با کمبود بسیار شدید مواجه شدیم.

وی اظهار کرد: با تلاش‌های صورت گرفته خوشبختانه اکنون وضعیت بهبود یافته به طوری که در سطح وسیعی از داروخانه‎ها با قیمت مصوب انجمن داروسازان و انجمن غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی توزیع الکل داشته‎ایم.

میرجردوی مطرح کرد: به رغم اینکه مشکل ماسک همچنان پابرجاست، اما ۶۰ درصد مشکل کمبود مواد ضد عفونی کننده بر طرف شده است، به طور میانگین طی ده روز گذشته هر داروخانه ۵۰ تا ۷۰ لیتر الکل به صورت بسته‌بندی کوچک و بزرگ توزیع کرده است.

فروش ماسک در ابزار فروشی‌‏ها

وی ادامه داد: اگرچه به جای ممنوعیت فروش ماسک در داروخانه‌ها، نظارت بر فروش باید تقویت می‌شد، اما صدور دستور توقف توزیع ماسک در داروخانه‎ها، موجب شد اکنون در خرازی‎ها، ابزار فروشی‌ها و صنوفی که هیچ ارتباطی به این موضوع ندارند بدون رعایت نکات بهداشتی اقدام به فروش ماسک ‎کنند.

میرجردوی افزود: متاسفانه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد ماسک‎هایی که برای عرضه در بازار در منازل تولید می‎شوند، فاقد استاندارد و غیر بهداشتی هستند و به شدت هم پر مصرفند، در صورتی که تولید ماسک شرایط خاص خود را دارد، به طوری که همین ماسک‎های معمولی بهداشتی سه لایه دارد و فقط سه ساعت قابل استفاده است، البته آمار دقیقی از ماسک‎هایی که در منازل تولید می‎شود، وجود ندارد.

میرجردوی همچنین در خصوص دستکش‎ها بیان کرد: با توجه به اینکه ویروس از راه پوست قابل نفوذ نیست و فقط نباید وارد مجاری تنفسی شود، اما گاه مشاهده می‏‌شود برخی افراد تمام روز از یک جفت دستکش استفاده می‏‌کنند و به سمت شست‌وشوی دست نمی‎روند و همان دستکش را به چشم یا صورت می‎زنند و این اقدام موجب انتقال آلودگی می‎شود.

وی تاکید کرد: از دستکش فقط برای انجام کارهای محدود باید استفاده شود و بعد از آن آلوده است و باید به روش مناسب دفن گردد و از رها کردن آن در معابر نیز خودداری شود، در واقع به جای استفاده از دستکش باید بیشتر به شست‌وشوی دست پرداخت و از زدن دست به چشم و دهان پرهیز نمود.

وی گفت: در حال حاضر معضل اصلی کمبود ماسک برای مردم عادی است و حتی خود کسانی که در داروخانه‎ها فعالیت دارند با کمبود جدی ماسک مواجهند.

۵۰ درصد مراجعات غیر ضروری است

رئیس انجمن داروسازان کاشمر ادامه داد: بیشتر مراجعات به داروخانه‏‌ها برای تهیه ماسک، دستکش، الکل و مواد ضد عفونی کننده است و مراجعه بیمارانی که نسخه پزشک داشته باشند ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: هرچند مراکز درمانی یکی از مکان‌های آلوده هستند اما مراجعات بسیار بوده در صورتی که ۵۰ درصد مراجعات غیرضروری‌اند، حال آن که اگر مردم رعایت نکنند و در خانه نمانند، سیستم درمانی با مشکل مواجه خواهد شد و درصد تلفات افزایش می‌یابد.

معرفی فقط یک داروخانه به تعزیرات

وی ادامه داد: کاشمر یکی از شهرهایی است که پاک‎ترین و سالم‌ترین همکاران را در بخش داروخانه‏‌ها داریم و چیزی به عنوان بازار سیاه نداریم.

رئیس انجمن داروسازان کاشمر گفت: خبری در اسفندماه مبنی بر معرفی ۱۳ داروخانه و مراکز توزیع لوازم تجهیزات پزشکی به تعزیرات در کاشمر منتشر شد که فقط یک مورد از این ۱۳ پرونده مربوط به داروخانه‎ها به علت گران فروشی چند عدد ماسک مخصوص کودکان بوده که تمامی فاکتورهای خرید موجود است و به زودی مشکل این داروخانه نیز برطرف خواهد شد.

میرجردوی گفت: اگرچه داروسازان در کنار کادر درمانی فعالیت خود را انجام می‌دهند، اما متاسفانه با بی‎مهری‎هایی مواجهند که حق آن‌ها نیست، داروخانه‌ها در زمینه مشکل کمبود و نبود ماسک و الکل هیچ تقصیری ندارند اما این امر باعث شده عده‌ای خدمات ارائه شده توسط داروخانه‎ها را زیر سوال ببرند

بازدیدها: 13

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *