اضطراب کرونا عملکرد فرد را مختل می‌کند محمود دهقانی اظهار داشت: باید حقایق علمی را جایگزین ترس و نگرانی کنیم، باید استدلال و شواهد علمی را جایگزین شایعات کنیم و همچنین باید همبستگی را جایگزین انگ زدن و مقصر دانستن همدیگر سازیم.  

 اضطراب کرونا عملکرد فرد را مختل می‌کند

تهران – ایرنا – ترس و اضطراب تا آنجایی مورد تایید است که باعث جدی گرفتن شرایط و رعایت توصیه های بهداشتی در مورد پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا شود، نه اینکه عملکرد افراد را مختل می‌کند.

یک روانشناس روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: بخشی از مردم دچار ترس و اضطراب حاد شده اند و بخشی از مردم هم توصیه ها را جدی نمی گیرند،  این وضعیت مسئولان و رسانه ها را در شرایط دشواری قرار داده چون اگر بخواهند صدای هشدار را زیاد به صدا در بیاورند باعث ترس بیشتر مردم می شود و تاثیر منفی بر سلامت روان آنها می گذارد و اگر این کار را نکنند، عده ای مساله را جدی نمی گیرند.
محمود دهقانی اظهار داشت: باید حقایق علمی را جایگزین ترس و نگرانی کنیم، باید استدلال و شواهد علمی را جایگزین شایعات کنیم و همچنین باید همبستگی را جایگزین انگ زدن و مقصر دانستن همدیگر سازیم.  
وی با اشاره به وظیفه همه افراد جامعه در شرایط بحران ادامه داد: در این شرایط بدون همکاری تک تک افراد جامعه، نمی توانیم، مدیریت خوبی داشته باشیم؛ اگر بخواهیم کار خوب پیش برود باید با یکدیگر همکاری کنیم زیرا هر کدام از ما در گسترش یا قطع زنجیره کرونا موثر هستیم.

این روانشناس تصریح کرد: منصفانه نیست، همه مسوولیت ها را متوجه ستاد بحران و مسوولان  بدانیم، این شرایط نیاز به بسیج همگانی دارد این روزها به ویژه کارکنان حوزه بهداشت و درمان ما بسیار تحت فشار هستند و به شدت نیاز به همراهی مردم دارند، همه باید اهمیت پیشگیری اولیه را جدی بگیرم.   

وی افزود: در این شرایط به جای اینکه همدیگر را مقصر بدانیم، باید به همدیگر اعتماد کنیم و همبستگی و همیاری بیشتری داشته باشیم؛ این چیزی است که می تواند ما را از بحران کرونا نجات دهد.

ابن روانشناس با بیان اینکه در شرایطی که تاکید می شود افراد در خانه بمانند، باید مراقب باشیم که با بی برنامگی دچار روزمرگی و افسردگی نشویم، اظهار داشت: این مراقبت در مورد کودکان وظیفه بیشتری را متوجه والدین می کند.

به گفته دهقانی، والدین باید در خانه امکاناتی را فراهم کنند تا بچه ها سرگرم شوند؛ البته توجه کنند که این امکانات فقط از دسته سرگرمی ها دیجیتال مانند تبلت و تلویزیون نباشد. در شرایطی که بچه ها نمی توانند مانند قبل در کنار دوستانشان باشند، توصیه می شود از بازی هایی که امکان تعامل بین اعضای خانواده را فراهم می کنند مانند بازی های فکری و تعاملی استفاده شود.

وی اضافه کرد: شادابی محیط خانه باید حفظ شود تا بچه ها احساس رخوت و کسالت نکنند و از افسردگی و اضطراب دور باشند.

دهقانی تاکید کرد: ناچاریم در کشورمان طبق توصیه هایی سازمان جهانی بهداشت عمل کنیم و این الگو چهار گام ساده دارد، گام اول بیماریابی فعال و شروع درمان برای افراد مبتلا به کرونا. گام دوم، ارائه مشاوره و خدامات درمانی برای کسانی که با افراد مبتلا در تماس بوده اند و تاکید بر روی قرنطینه داوطلبانه به مدت دو هفته است.

وی افزود: گام سوم، کاهش بسیار جدی تعاملات اجتماعی است، به گونه ای که جز در موارد ضروری از خانه بیرون نرویم و ارتباط ما با دیگران با رعایت حداکثری توصیه های بهداشتی باشد. گام چهارم کنترل جابجایی جمعیت است که متاسافنه ما خیلی دیر سراغ این مساله رفتیم و باعث شد شهرهای مختلفی درگیر بشوند.

دهقانی تاکید کرد: کشورهایی در مهار کرونا موفق تر خواهند بود که جامعه را به صورت فعالانه تری در برنامه های دقیق هم برای سلامت جسم و هم سلامت روان جامعه درگیر کنند، افراد باید احساس کنند، برنامه پیشگیری و درمان با مردم، برای مردم و توسط مردم در حال انجام است.

به گزارش ایرنا،  تاکنون ۴۷ هزار و ۵۹۳ نفر به طور قطعی در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و ۳۰۳۶ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۱۵ هزار و ۴۷۳ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

بازدیدها: 10

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *