آبشار رودمعجن که در ۲۵ کیلومتری شمال غربی مرکز بخش بایگ شهرستان تربت‌حیدریه قرار دارد در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد

آآبشار رودمعجن تربت‌حیدریه در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد

مشهد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: آبشار رودمعجن تربت‌حیدریه در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت و به این استان ابلاغ شد.

ابوالفضل مکرمی‌فر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آبشار رودمعجن که به عنوان نخستین میراث طبیعی ملی شهرستان تربت‌حیدریه به شمار می‌رود از سلسله جبال چهل تن سرچشمه گرفته و ۲۸ متر ارتفاع دارد.
وی ادامه داد: این آبشار یکی از نقاط دیدنی و زیبا در بخش بایگ شهرستان تربت‌حیدریه است و به دلیل زیبایی‌های طبیعی منحصر به فرد، در طول سال پذیرای مسافران و گردشگران بسیار از سراسر کشور است.
وی گفت: در نامه وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار خراسان رضوی در این زمینه آمده است: در اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مصوب دی ماه ۱۳۸۲ و آئین‌نامه اجرایی آن مصوب چهارم مرداد ۱۳۸۴ هیات وزیران با موضوع ثبت میراث طبیعی ارزشمند کشور در فهرست میراث طبیعی ملی، "آبشار رودمعجن" واقع در استان خراسان رضوی، شهرستان تربت‌حیدریه، بخش بایگ، دهستان بایگ، روستای رودمعجن پس از تشریفات قانونی لازم به شماره ۶۸۳ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید که مراتب ابلاغ می‌شود.
مکرمی فر افزود: در ادامه این نامه تاکید شده است که اثر یاد شده ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت این وزارتخانه است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر برعهده این وزارتخانه خواهد بود و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود ممنوع است.

آبشار رودمعجن در ۲۵ کیلومتری شمال غربی مرکز بخش بایگ در شهرستان تربت‌حیدریه قرار دارد.

هم اکنون بیش از هزار  و ۵۰۰ اثر تاریخی، بنا و محوطه تاریخی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی و طبیعی ثبت شده است.

بازدیدها: 17

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *