آزمون خبر داد: ۹۰ درصد مجتمع‌های تجاری تربت‌حیدریه فاقد ایمنی هستند


رئیس نمایندگی نظام مهندسی ساختمان تربت‌حیدریه گفت: به جز یک باب پاساژ، به طور متوسط تا ۹۰ درصد مجتمع های تجاری این شهرستان فاقد اصول ایمنی هستند.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از تربت حیدریه، نشست بررسی چالش‌های ساخت وساز تربت حیدریه با حضور اعضای نظام مهندسی شهرستان در محل رباط تهمینه برگزار شد.

احمد آزمون رئیس نمایندگی نظام مهندسی ساختمان تربت‌حیدریه در این جلسه اظهارکرد: این بدان معناست که برخی ساختمان‌ها به دلیل عمر زیاد و برخی ساختمان‌های جدیدالاحداث به دلیل کم‌توجهی به مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان، فاقد آن استحکام مورد قبول نظام مهندسی ساختمان هستند.

وی گفت: البته این مشکل محدود به تربت‌حیدریه نیست زیرا به دلیل فقدان یا کمبود نیروهای متخصص در کشور این مشکل وجود دارد که البته در سال‌های اخیر بین ۸۰ تا ۹۰ درصد نیروهای متخصص وارد کار شده‌اند. 

آزمون افزود: در عین حال معتقد هستیم هر قدر سطح آگاهی‌های عمومی بالاتر برود، نتایج بهتری در حوزه ساخت و ساز حاصل می‌شود و افراد متخصص را پاسخگوتر می‌کند.

وی با انتقاد از انتشار اخبار غیرموثق در فضای مجازی در حوزه ساخت و ساز گفت: در پیوند با این مهم، رسانه‌های جمعی بهترین کمک ما برای معرفی سره از ناسره و خبر موثق از خبر جعلی هستند.

رئیس نمایندگی نظام مهندسی ساختمان تربت‌حیدریه با اشاره به این ‌که شیوه ساخت و ساز و نظارت ضعیف توسط اجرائیات شهرداری به حالت فاجعه درآمده ‌است، افزود: اینجاست که موضوع پیشگیری مطرح و مسوولان فرادستی باید نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری به خرج دهند.

وی گفت: گواه این ادعا پیگیری جدی ما در حوزه آسانسور از سال ۹۶ به این سوی است که به جد دنبال می‌شود و این در حالی است که شیوه صدورپایان‌کار توسط شهرداری بیانگر آن است که ساخت آسانسور را آن قدر جدی نگرفته‌اند.

عضو دیگر سازمان نظام مهندسی تربت‌حیدریه نیز با بیان اینکه میزان ساخت و ساز صدور پروانه از سال ۹۶ به این سو نزدیک به ۵۰۰ هزار مترمربع می‌رسد، گفت: این رقم معادل ساخت و ساز و صدور پروانه بین سال‌های ۹۰ تا ۹۵ است و بر این اساس معتقدیم در سال‌های اخیر سطح ساخت و ساز در این خطه با رشد صعودی همراه بوده‌ است.

زهید زارعی افزود: البته دغدغه اصلی ما این است ۵۰ درصد این ۵۰۰ هزار مترشامل ساختمان‌های ۴، ۵، ۶ و ۷ سقف و این بیانگر آن است در این حوزه اتفاقاتی دارد می‌افتد و آن ندیده گرفتن اصول استاندارد سازی است زیرا متاسفانه در نگاه مردم رعایت اصول ایمنی و استاندارد یه پدیده لوکس تلقی می شود.

زارعی‌گفت: کار اصلی ما در حوزه معماری نظارت بر رعایت اصول ایمنی و استانداردسازی بنا است و نمی‌توانیم طرح و مدل کلی برای شهرسازی ارایه کنیم، از این رو تغییر معماری سنتی به شیوه‌های جدید از جمله وظایف ما نیست مگر آن که حوزه مدیریت شهری از ما طرح و مدل پیشنهادی بخواهند 

وی با بیان اینکه متاسفانه ما قدرت اجرایی نداریم، گفت: هر چند از دی ماه پارسال استفاده از بخاری در اتاق خواب ممنوع شده، اما در عمل هنوز رعایت نمی‌شود.

بازدیدها: 4

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *