اجرای طرح رودپارک تربت‌حیدریه به نظر شهرداری بستگی دارد:مهدی طلعتیان روز دوشنبه در نشست خبری افزود: این طرح در راستای وظایف قانونی ما شامل حفاظت، ایمن‌سازی، بهره‌برداری عمومی، ساخت هرگونه سازه تقاطعی یا موازی با رودخانه، ‌روزآوری، ساماندهی بستر، مراقبت از حریم کمی و کیفی و ساحل‌سازی رودخانه‌هاست

اجرای طرح رودپارک تربت‌حیدریه به نظر شهرداری بستگی دارد

تربت‌حیدریه- ایرنا- مدیر امور منابع آب منطقه تربت‌حیدریه گفت: با هدف حفط منابع آب و پیشگیری از آلودگی محیط زیست، طرح رودپارک در ورودی شهر از محل میدان جهاد تهیه و منتطر نظر شورای اسلامی شهر و شهرداری تربت‌حیدریه هستیم.

مهدی طلعتیان روز دوشنبه در نشست خبری افزود: این طرح در راستای وظایف قانونی ما شامل حفاظت، ایمن‌سازی، بهره‌برداری عمومی، ساخت هرگونه سازه تقاطعی یا موازی با رودخانه، ‌روزآوری، ساماندهی بستر، مراقبت از حریم کمی و کیفی و ساحل‌سازی رودخانه‌هاست.
وی طول اجرای این طرح را یک کیلومتر و از حد فاصل پل ملکی تا پل نهضت ذکر کرد و ادامه داد: اجرای طرح رودپارک علاوه بر ایجاد یک منطقه تفریحی و گردشگری، عبور ایمن سیلاب‌های رودخانه شصت دره با استفاده از روش ساماندهی مطبق را تثبیت می‌کند.

مدیر امور منابع آب منطقه تربت‌حیدریه گفت: بر این اساس دو طرف جاده به صورت بوستان پله‌پله تراس بندی شده و هر تراس دارای کاربری گردشگری، ورزشی و تفریحی خواهد بود و در عین حال بستر کار نیز محافظت می‌شود.
وی افزود: سرمایه‌گذار متعهد شده تمام عملیات را انجام دهد و سود کار را از محل ایجاد بازارچه و تاسیسات ورزشی و تفریحی دریافت کند که در نتیجه اجرای طرح، ورودی شهر نیز از حالت نازیبای کنونی خارج خواهد شد.
طلعتیان با بیان اینکه نمونه این طرح، در رودپارک چهل بازه مشهد نیز اجرا شده است، ادامه داد: در حال حاضر این طرح در یک بستر کوچک در تربت‌حیدریه اجرا می‌شود و با کسب نتایج سودمند در دیگر نقاط شهر اجرا خواهد شد.
وی به وضعیت دشت‌های زیرپوشش اشاره کرد و گفت: هر چند تمام دشت‌ها همچنان در وضعیت ممنوعه بحرانی قرار دارند، اما با توجه به بارش‌های خوب ۲ سال اخیر، برداشت در برخی دشت‌ها آرام‎آرام با میزان تغذیه برابر می‌شود.

مدیر امور منابع آب منطقه تربت‌حیدریه افزود: از سال ۶۷ تاکنون بسیاری از دشت‌های این منطقه ممنوعه شده بود و بر این اساس برای نجات منابع آب اقدام به نصب کنتورهای هوشمند برای جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه شد که اجرای طرح بسیار موفقیت‌آمیز بود.
وی مناطق تحت نظارت امور منابع آب منطقه تربت‌حیدریه را شامل ۹ دشت در چهار شهرستان اصلی و بخش‌هایی از پنج شهرستان اعلام کرد و ادامه داد: شهرستان‌های تربت‌حیدریه، زاوه، مه‌ولات، رشتخوار و بخش هایی از خواف، کاشمر، گناباد، فریمان، مرز ایران و افغانستان، ازغند و جنگل تحت نظارت این اداره هستند که ۲۵ تا ۳۰ درصد گستره خراسان رضوی را شامل می‌شوند.
طلعتیان گفت: بر این اساس در دشت مه‌ولات و رخ وضعیت ما بسیار خوب است زیرا شیوه کشت به صورت بزرگ مالک است اما عمده مشکل ما در دشت زاوه است که بسیار نگران کننده می باشد زیرا هر چند تعداد چاه‌هایش زیاد است اما چون شیوه کشت به صورت خرده مالکی است، لذا کنترل مصرف برای ما دشوار است.
وی افزود: در این منطقه دو هزار و ۵۰۰ حلقه چاه داریم که هزار و ۶۰۰ حلقه مصرف کشاورزی دارند و آب بقیه چاه‌ها به مصارف شرب و صنعتی می‌رسد.

مدیر امور منابع آب منطقه تربت‌حیدریه ادامه داد: باید مدیریت دشت‌ها را به بهره‌برداران منابع آب واگذار کنیم و ما فقط نقش نظارتی داشته‌باشیم زیرا اگر کار گشت و بازرسی را به خود بهره‌برداران واگذار کنیم، نتایج بهتری حاصل خواهد شد.
شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب ‌غربی مشهد واقع است.

بازدیدها: 0

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *