طرح محیط‌یار مزرعه در تربت‌حیدریه اجرا می‌شود:طرح محیط‌یار مزرعه علاوه بر کاهش تعارضات بین صاحبان مزارع کشاورزی و حیات وحش، در توسعه مدیریت زیست بومی و ترغیب جوامع محلی به مشارکت در حفظ حیات وحش نیز بسیار موثر است

طرح محیط‌یار مزرعه در تربت‌حیدریه اجرا می‌شود

تربت‌حیدریه- ایرنا- معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت‌حیدریه از اجرای طرح محیط‌یار مزرعه برای نخستین بار در خراسان رضوی به عنوان طرح ازمایشی در این شهرستان خبر داد.

علی رستمی روز پنجشنبه در جریان بازید از عرصه‌های طبیعی این شهرستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، هدف از اجرای این طرح  را مدیریت خسارات وارده ناشی ‌از حیات وحش به مزارع کشارزی عنوان کرد و افزود: با اجرای طرح محیط‌یار مزرعه، آسیب‌های وارده وحوش به مزارع کشاورزی با هم‌افزایی، نظارت و پایش میدانی، مدیریت خواهد شد.

وی با بیان اینکه با عملیاتی شدن این طرح، خسارت وارده وحوش به مزارع و باغ‌های کشاورزی کاهش و نگرانی روستاییان در این زمینه نیز رفع خواهد شد ادامه داد: حمایت صاحبان سرمایه و صنایع در عملیاتی کردن طرح محیط‌یار مزرعه که منافع اقتصادی مطلوبی برای مردم منطقه به همراه خواهد داشت، به نوعی پرداخت مالیات سبز است که خود یکی از مولفه‌های ایجاد اقتصاد سبز در منطقه می‌باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز با بیان اینکه مبنا و زیربنای طرح محیط‌یار مزرعه بر مفاهیم الگوی طرح مثلث توسعه اقتصادی و مبتنی بر اقتصاد مقاومتی در سایه تعامل ارکان حاکمیتی با فعالان بخش خصوصی است، گفت: طرح محیط‌یار مزرعه با رویکرد ایجاد همگرایی و وفاق اجتماعی و اتکا به توان بخش خصوصی در مرحله نخست ابتدا از تربت‌حیدریه آغاز خواهد شد.

تورج همتی افزود: طرح محیط‌یار مزرعه علاوه بر کاهش تعارضات بین صاحبان مزارع کشاورزی و حیات وحش، در توسعه مدیریت زیست بومی و ترغیب جوامع محلی به مشارکت در حفظ حیات وحش نیز بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه عوامل زیست‌محیطی در تربت‌حیدریه به عنوان قطب تولید زعفران کشور باید با حساسیت بیشتری دنبال شود، ادامه داد: نقش معین‌های اقتصادی منطقه و نیز حمایت و همراهی مردم و ارکان حاکمیتی در اجرای موفق این طرح بی‌بدیل است.

از مجموع ۲۵۵ هزار هکتار عرصه‌های طبیعی، ۱۷ هزار هکتار از ارتفاعات شمال شرق و جنوب شرق این شهرستان منطقه شکار ممنوع است که زیرنظر حفاظت محیط زیست تربت‌حیدریه و بقیه این مناطق آزاد هستند.
هم‌اکنون ۵۰۰ هکتار از اراضی تربت‌حیدریه به جنگل‌های ارس اختصاص دارد. گونه‌های شاخصی چون قوچ و میش، کل و بز، گراز، گرگ، کفتار، پلنگ، گربه وحشی و پرندگانی چون کبک، تیهو و انواع پرندگان شکاری در این منطقه زیست می‌کنند.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

بازدیدها: 0

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *