برداشت سیب‌زمینی در تربت‌حیدریه آغاز شد:بخش رخ با در اختیار داشتن سطح زیرکشت حدود ۲۰ هزار هکتار زراعت آبی و دیم و ۸۰۰ هکتار باغ از قطب‌های تولید محصولات زراعی و باغی تربت‌حیدریه و خراسان رضوی به شمار می‌رود.

برداشت سیب‌زمینی در تربت‌حیدریه آغاز شد

تربت‌حیدریه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی بخش رخ شهرستان تربت‌حیدریه از آغاز برداشت سیب‌زمینی از سطح هزار و ۵۶۰ هکتار مزارع کشاورزی این بخش خبرداد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت بیش از ۷۰ هزار تن از این محصول برداشت و روانه بازار مصرف شود.

مهدی شیبانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، میانگین عملکرد محصول سیب‌زمینی را ۴۰ تا ۵۰ تن در هر هکتار ذکر کرد و افزود: این میزان محصول نسبت به پارسال بیش از ۱۰ درصد افزایش دارد.

وی با بیان این‌که بیشترین محصول سیب‌زمینی تربت‌حیدریه در دشت حاصلخیز رخ کشت می‌شود، ادامه داد: با هدف کاهش مصرف آب و هزینه کارگر، افزایش عملکرد، کاهش تراکم علف‌های هرز و صرفه‌جویی در هزینه سمپاشی و کود پاشی، کشت این محصول در بیش از ۹۵ درصد مزارع رخ به روش آبیاری “تیپ” انجام می‌شود.

آبیاری با نوار تیپ یکی از روش‌های آبیاری موضعی است که در دو دهه اخیر در کشورهای پیشرفته صنعتی در سطح وسیع برای واحدهای زراعی و باغی مورد استفاده قرار گرفته است و در کشور ما نیز چند سالی است که این روش مورد بهره برداری قرار گرفته و استفاده از آن رو به گسترش است.

مدیر جهاد کشاورزی بخش رخ شهرستان تربت‌حیدریه گفت: کشت سیب‌زمینی در این بخش علاوه بر درآمدزایی برای کشاورزان منطقه، منبع خوبی برای درآمد کارگران است، به طوری که کار برداشت در هر هکتار سیب‌زمینی به ۵۰ تا ۶۰ کارگر در روز نیاز دارد.
وی با بیان اینکه عملیات برداشت سیب‌زمینی از اوایل مهر ماه به تدریج آغاز و تا نیمه آبان ماه ادامه دارد، افزود:  بیشتر محصول سیب‌زمینی رخ برای مصرف به بازارهای تربت‌حیدریه، مشهد، استان‌های مجاور و کارخانه‌های تولید چیپس حمل می‌شود .
بخش رخ به مرکزیت رباط سنگ با بیش از ۲۶ هزار نفر جمعیت دارای ۵۳ روستا و ۴۷ پارچه آبادی است که ۴۹ روستا از این تعداد دارای بیش از ۲۰ خانوار هستند.
بخش رخ با در اختیار داشتن سطح زیرکشت حدود ۲۰ هزار هکتار زراعت آبی و دیم و ۸۰۰ هکتار باغ از قطب‌های تولید محصولات زراعی و باغی تربت‌حیدریه و خراسان رضوی به شمار می‌رود.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

بازدیدها: 0

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *