گزارش مراسم اختتامیه‌ و اهدای جوایز مسابقه بزرگ شعرخوانی «چِلِّه‌کُلو» به قلم بهمن صباغ زاده (بخش اول)

 

 

 

هر شروعی پایانی دارد و مسابقه‌ی چله‌کلو هم از این قاعده بیرون نبود. سی‌ام آذرماه ۱۳۹۹ یعنی شب چله‌ی بزرگ با جمعی از مسئولین فرهنگی شهرستان و فعالان حوزه‌ی رسانه در مجموعه‌ی تاریخی گردشگری تهمینه برای افتتاحیه‌ی مسابقه چله‌کلو دور هم جمع شدیم تا آغاز این مسابقه را رسما به همشهریان عزیز اعلام کنیم و حالا در سی‌ام بهمن ماه ۱۳۹۹ در تالار اندیشه‌ی تربت حیدریه گرد هم آمدیم تا اختتامیه‌ی چله‌کلو را برگزار کنیم. دو ماهی که گذشت شب‌هایش روشن بود به شعرخوانی‌های همشهریان عزیز و روزهایش با تب و تاب رقابت مسابقه بین کودکان و نوجوانان و بزرگسالان اهل ادب می‌گذشت.
چهل روز اول زمستان که در فرهنگ شفاهی مردم خراسان به «چِلِّه‌کلو» مشهور است، مهلت ارسال آثار بود که البته ده روز هم تمدید شد. در بیست روز بعد که در فرهنگ شفاهی مردم خراسان به «چِلِّه‌خوردو» مشهور است داوران مشغول دیدن آثار و امتیاز دادن به شرکت‌کنندگان این مسابقه بودند.

داوران این مسابه شش نفر از بهترین و کاربلدترین افراد در زمینه شعر و اجرا بودند. فقط لطف ایشان به برگزارکنندگان برنامه بود و علاقه‌شان به پیشرفت برنامه‌های ادبی-فرهنگی شهرستان بود که قبول کردند کار به این سنگینی را به انجام برسانند و همه در مهلت مقرّر امتیازها را ارسال کردند. آقای رئوف ذباح مجری برگزیده‌ی استان، مهندس محمد جهانشیری شاعر پیشکسوت همشهری و آقای ایمان مرصعی شاعر و مجری مطرح همشهری بخش بزرگسال را داوری کردند. آقای محمود خرقانی شاعر و مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خانم ناهید ترشیزی شاعر و مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در نهایت خانم زینب نجفی شاعر و مجری و نقّال بااستعداد همشهری که خود برنده‌ی مسابقه‌ی شعرخوانی فروردین ۱۳۹۹ تربت حیدریه بودند امتیازهای بخش کودک و نوجوان این مسابقه را اعلام کردند.

در مجموع ۲۰۴ اثر ویدئویی به دست‌مان رسید، یکی از یکی بهتر و کار داوری حسابی سخت بود. کودکان بیشتر شعر کودک انتخاب کرده بودند، نوجوانان با شاعران همشهری آشنا می‌شدند و ذوق و شوق را می‌شد در اجراها و شعرخوانی‌هایشان دید و در نهایت بزرگسالان که از سر لطف و به خاطر حمایت از جریان‌های فرهنگی شهرستان در این مسابقه شرکت کرده بودند، سعی می‌کردند به این مسابقه شکل بدهند و با انتخاب و اجراهای خوب کودکان و نوجوانان را هدایت کنند.

اجرای این جلسه را سرکار خانم سودابه کنعانی نویسنده و آقای بهمن صباغ زاده شاعر بر عهده داشتند. جلسه با احترام به پیشکسوتان با خیر مقدم و شعرخوانی استاد احمد نجف زاده شروع شد. از مسئولین شهرستان سرکار خانم نخعی‌نیا رئیس اداره‌ی فرهنگ و ارشاد و آقای مهندس اکبریان شهردار تربت حیدریه در این جلسه سخن گفتند و آقای حامد صادق پور رئیس دفتر نماینده شهرستان، خانم آذر فرقانی رئیس امور کتابخانه‌ی شهرستان، آقای احمد وطن‌دوست رئیس شورای شهر و همچنین خانم حاجی پور معاونت فرهنگی شهرداری در جلسه حضور داشتند.

بازدیدها: 4

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *