سرما ۶ میلیارد ریال به کشاورزان تربت‌حیدریه خسارت زد

سرما ۶ میلیارد ریال به کشاورزان تربت‌حیدریه خسارت زد

تربت‌حیدریه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی بخش جلگه رُخ تربت‌حیدریه گفت: ۳۰۰ هکتار از درختان بادام و زردآلوی بخش رخ این شهرستان که به شکوفه نشسته بودبا ورود جبهه هوای سرد و کاهش محسوس دما دچار سرمازدگی شد و ۶ میلیارد ریال به کشاورزان خسارت زد.

مهدی شیبانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این رقم برآورد اولیه است و میزان دقیق آن توسط کارشناسان در حال بررسی است.
وی ادامه داد: با گرمای اواخر بهمن درختان بادام و زردآلو شکوفه زده ‌بودند اما با کاهش دمای هوا به میزان هشت تا ۱۲ درجه زیرصفر از مجموع بیش از ۴۰۰ هکتار سطح کاشت درختان زردآلو و بادام آبی و دیم، ۷۰ تا ۸۰ درصد دچار یخ زدگی شدند.

مدیر جهاد کشاورزی بخش جلگه رخ تربت‌حیدریه با بیان این‌که بیشتر درختان بادام زودگل هستند گفت: هر سال در این ایام جبهه هوای سرد و بارش‌ها در این منطقه وجود دارد که موجب سرمازدگی درختان و به ویژه بادام و زرد آلو می‌شود.
وی از باغداران خواست گونه‌های زودگل درختی خود را با ارقام دیرگل جایگزین کنند زیرا با این اقدام جلو بسیاری از خسارت ناشی از نوسان‌های دمای هوا گرفته می‌شود.
شیبانی افزود: در عین حال سرمای چند روز اخیر برای سایر گونه‌های باغی مفید بود زیرا سبب عمیق‌تر شدن خواب زمستانی باغ‌های این بخش شد.
وی ادامه داد: این بدان معنا است که سرما موجب شد ارقامی که هنوز گل نداده‌اند اما در آستانه بیداری و شکوفه دادن بودند، دوباره  به خواب بروند که این امر آنها را از آسیب سرمای اسفند و بهار در امان نگه می دارد.

مدیر جهاد کشاورزی بخش جلگه رخ تربت‌حیدریه از کشاورزان خواست محصولات خود را بیمه کنند زیرا تنها اهرم کمک به خسارت دیدگان بخش کشاورزی، بیمه است و صندوق بیمه تنها خسارت کشاورزان بیمه شده را جبران می‌کند.
بخش رخ شهرستان تربت‌حیدریه به مرکزیت رباط سنگ با جمعیت بالغ بر ۲۶ هزار نفر دارای ۵۳ روستا و ۴۷ پارچه آبادی است که ۴۹ روستا از این تعداد بیش از ۲۰ خانوار جمعیت دارند.
این بخش با سطح زیرکشت حدود ۲۰ هزار هکتار زراعت آبی و دیم و ۸۰۰ هکتار باغ از قطب‌های تولید محصولات زراعی و باغی تربت‌حیدریه و خراسان رضوی به شمار می‌رود.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

بازدیدها: 0

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *