گزارش جشن نوروزی ۱۴۰۰ شنبه ۱۳۹۹/۱۲/۲۳ نوشته شاعر همشهری آقای بهمن صباغ زاده بهمراه تصاویر که توسط خانم زهرا شاه‌ولی وآقای سید حسین رضوی گرفته شده

 

جشن‌های نوروزی انجمن‌های ادبی در تربت حیدریه سابقه‌ای کم ولی موفق دارد. هشت سال پیش در اسفندماه ۱۳۹۲ یکی از دوستان انجمن مثنوی‌خوانی پیشنهاد داد که برای آخرین جلسه‌ی سال سفره‌ی هفت‌سینی بچینیم و جلسه را با حال و هوای نوروزی برگزار کنیم. موضوع جلسه را هم بهار در شعر مولانا انتخاب کردیم تا تناسبی داشته باشم.
سال بعد به اسفندماه که رسیدیم دوستان پیشنهادهایی دادند، مهم‌ترینش این بود که به مناسبت جلسه‌ی نوروزی از نوازندگان همشهری دعوت کنیم تا به جلسه بیایند و با کمک ایشان جلسه‌ی متفاوتی را رقم بزنیم. همین‌طور سال به سال به برنامه‌ها افزوده شد و استقبال همشهریان هم بیشتر شد تا جشن نوروزی سال‌های بعد در تالار اندیشه با کلی برنامه‌های متنوع و استقبال بی‌نظیر همشهریان برگزار شد.

نوروز ۱۴۰۰ را در حالی جشن گرفتیم که نمی‌توانستیم از عموم همشهریان دعوت کنیم و به خاطر کرونا جلسه با حضور شاعران و هنرمندان برگزار شد و از طریق فضای مجازی به صورت زنده در معرض دید همشهریان قرار گرفت.
این برنامه با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی، اداره‌ی کتابخانه‌های عمومی، انجمن مثنوی‌خوانی و انجمن شعر و ادب قطب تربت حیدریه برگزار شد.

بعد از پخش آیاتی از سوره‌ی علق و سرود جمهوری اسلامی ایران برنامه با اجرای بهمن صباغ زاده آغاز شد. با احترام به پیشکسوتان در ابتدا استاد احمد نجف زاده دعوت شدند تا پشت تریبون بروند و شعر بخوانند و سخن بگویند. شعرخوانی خانم پروین جهانشیری و شعرخوانی آقای علی اکبر عباسی اولین شعرخوانی‌های این جلسه در موضوع «کروناییات» بود.

بحث «غربت انسان در جهان» موضوع سخنرانی دکتر رضا نجاتیان بود. دکتر نجاتیان موسس انجمن مثنوی‌خوانی تربت حیدریه و شارح ابیات مثنوی هستند که در این جلسه بحثی عمیق و جذاب را ارائه فرمودند.

شعرخوانی خانم سیده مهناز مهدوی با موضوع کرونا بخش دیگر برنامه بود. برنامه‌ی بعدی تک‌نوازی قانون خانم ریحانه نجارزاده بود و بعد از آن باز شونده‌ی شعرخوانی دیگری با موضوع کرونا از آقای مهدی حسن زاده بودیم.

آقای مصطفی افضلی دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه از دوتارنوازان خوب باخرزی به دعوت دانشگاه به تربت حیدریه آمده بود و در جمع هنرمندان و شاعران تربت حیدریه موسیقی مقامی سرو خرامان را اجرا کرد.

بعد از شعرخوانی بعدی که توسط آقای امیرحسن خاکشور ارائه شد نوبت به دف‌نوازی یکی از خانم‌های هنرمند همشهری رسید و خانم عاطفه هاشم پور با طنین پر شور دف سالن را غرق شور کردند.

شعرخوانی خانم معصومه سادات اسدیان از شاعران همشهری بخش بعدی برنامه بود و پس از آن خانم زینب نجفی با نقالی حرفه‌ای و جذاب خود حضار را شگفت‌زده کردند. او در این جلسه بخشی از شاهنامه فردوسی با عنوان «رستم و سهراب» را اجرا کرد در حالی که خانم مطهره قدوسی با نوای دف او را همراهی می‌کرد.

شعرخوانی خانم ملیحه یعقوبی و آقای غلامرضا اعتقادی آخرین شعرخوانی‌های این برنامه بود. در این مراسم تندیس‌هایی از سوی موسسه‌ی اندیشه و عرفان تربت حیدریه به پاس همدلی به استاد احمد نجف زاده، استاد سیدعلی موسوی و آقای میثم تاتاری تقدیم شد.

این مراسم به لطف سرکار خانم شاه‌ولی و با عکس‌هایی که ایشان گرفتند در یادها خواهد ماند. دوست عزیزم آقای حسین رضوی هم در جلسه مشغول گرفتن فیلم و عکس بودند.

از مسئولین شهرستان آقای مهندس اکبریان شهردار، خانم نخعی نیا رئیس اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانم چاکری رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و خانم فرقانی رئیس امور کتابخانه‌های عمومی در جلسه حضور داشتند.

بهمن صباغ زاده، ۱۳۹۹/۱۲/۲۴ تربت حیدریه

 

 

 

 

 

 

 

 

بازدیدها: 10

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *