رپید تست‌ها جایگزین PCR می‌شوند

 

معاون بهداشت ستاد کرونای استان تهران اعلام کرد: با توجه به سرایت‌پذیری بالای سویه اُمیکرون ویروس کرونا و مدت قرنطینه کوتاه‌تر آن، زمان کافی برای اخذ تستPCR وجود ندارد؛ بنابراین اگر پاسخ رپید تست یک فرد، دو بار متوالی در یک ۲۴ساعت منفی شود، می‌توان گفت که کرونا ندارد و این کار در دوره پیک می‌تواند جایگزینPCR شود.

 

دکتر علیرضا اولیایی‌منش در گفتگو با ایسنا، افزود: اگر به اوج پیک ششم برسیم، مجددا قرنطینه‌ها و محدودسازی مشاغل آغاز می‌شود. برای ردیابی و رهگیری بیماران نیز، تست‌های رپید و PCR با ظرفیت بالایی انجام می‌شوند و می‌توان گفت که ۲۰درصد PCR و ۱۱درصد رپید تست‌ها در کشور مثبت می‌شوند و آمار تهران هم مشابه با متوسط کشوری است. ‌او توضیح داد: هرچه به سمت شدت پیک کرونا پیش رویم، انجام تست PCRبرای مثلا نیم‌میلیون نفرغیرممکن می‌شود؛ به همین دلیل کشورهای دیگر هم به سمت رپید تست‌ها رفته‌اند تا افراد مشکوک به بیماری این تست را انجام دهند واین کار در دوره پیک می‌تواند جایگزین PCR شود. اولیایی‌منش‌ با اشاره به وضعیت تهران تصریح کرد: سرعت سرایت امیکرون به شدت بالا است و با اینکه درگیری ریه بالایی ایجاد نمی‌کند، اما برای کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند یا مسن هستند، خطرناک است.

وی تأکید کرد: کوچک‌ترین علائم سرماخوردگی را اُمیکرون در نظر بگیرید و منتظر درگیری ریه و سی‌تی اسکن نباشید؛ زیرا این عارضه به‌ندرت در مبتلایان رخ می‌دهد و بیشتر دستگاه تنفسی فوقانی گلو و نای را درگیر می‌کند. یکی از علائم شایع ابتلا به اُمیکرون تغییر تن صدا یا خشونت در صدا است و مانند نوع دلتا از بین رفتن حس بویایی رخ نمی‌دهد. البته هنوز هم ممکن است تعداد اندک و محدودی به سویه دلتا مبتلا شوند.

تزریق ۱۳۴ میلیون دز واکسن در کشور

وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۱۹میلیون نفر در کشور، دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. ‌به گزارش مهر، بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تا کنون ۶۱میلیون و ۲۰هزار و ۴۸۷نفر در کشور، دز اول واکسن کرونا و ۵۴میلیون و ۴۰۵هزار و ۲۴۳نفر دز دوم و ۱۹میلیون و ۲۳هزار و ۵۴۰نفر، دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.‌به این ترتیب، مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۳۴میلیون و ۴۴۹هزار و ۲۷۰دوز رسیده‌است.

۵۷ فوتی

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۵بهمن ماه ۱۴۰۰و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۶هزار و ۹۰۸بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹در کشور، شناسایی شدند. به این ترتیب مجموع بیماران به ۶میلیون و ۵۲۰هزار و ۷۰۷نفر رسید . متأسفانه در همین مدت، ۵۷بیمار کووید۱۹جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان ۱۳۲هزار و ۶۸۱نفر شد. در حال حاضر ۷۷شهرستان وضعیت قرمز، ۱۷۹شهرستان وضعیت نارنجی، ۱۸۱شهرستان وضعیت زرد و ۱۱شهرستان وضعیت آبی دارند.

اثربخشی دُز بوستر واکسن رازی

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از تایید اثربخشی دُز بوستر واکسن رازی کووپارس خبر داد. ‌به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا اینانلو، گفت: بر اساس ارزیابی نتایج به‌دست آمده از مطالعات بالینی دُز بوستر واکسن رازی در افراد ۱۸سال به بالا، این واکسن ایمنی‌زایی لازم را دارد. ‌وی افزود: نتایج مطالعه مشخص کرد دُز بوستر واکسن رازی در افرادی که دُزهای اولیه را از واکسن‌های غیرفعال(سینوفارم،برکت)، وکتور ویروسی (اسپوتنیک و آسترازنکا) و پروتئین نوترکیب (رازی کووپارس) دریافت کرده‌اند اثربخشی مطلوبی داشته است.شنبه ۱۶ بهمن  روزنامه اطلاعات۱۴۰۰

بازدیدها: 0

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *