صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد: پیدا و پنهان حذف سرکرده داعش/ آینده مریدان «القرشی» و امکان‌سنجی پیدایش جریان تروریستی جدید در منطقه

پیدا و پنهان حذف سرکرده داعش/ آینده مریدان «القرشی» و امکان‌سنجی پیدایش جریان تروریستی جدید در منطقه

کارشناس مسائل منطقه گفت: اینکه سرکرده داعش کشته شده باشد یا خیر محل بحث است، اما بدون تردید ایالات متحده و اسرائیل به دنبال گزینه جدید خواهند بود که بتواند این تشکیلات تروریستی را به نوعی احیاء کند.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به کشته شدن سرکرده داعش و جانشین‌های احتمالی او در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از هفته‌های گذشته موضوع ناامن‌سازی منطقه در عراق و سوریه به وضوح قابل رویت است؛ به گونه‌ای که همچنان به صورت لکه‌ای شاهد اجرای عملیات‌های داعش در هر دو کشور هستیم و اخیراً هم در سوریه شاهد حمله عناصر این جریان به زندان حسکه و آزادسازی عوامل این جریان تروریستی بودیم. تمام این سناریوها در زمانی انجام شد که بسیاری معتقد بودند تیم امنیتی و سیاسی ایالات متحده به رهبری جو بایدن، دچار یک کم‌تحرکی یا بی‌تحرکی شده است. معتقدم فعال شدن مجدد جریان‌های تروریستی در منطقه عملاً ارتباط مستقیم با این موضوع دارد؛ چراکه آمریکایی‌ها اصولاً به دنبال آن هستند تا خود را در عرصه سیاست خارجی به خصوص در منطقه، فعال نشان بدهند. بر این اساس شاهد آن بودیم که اخیراً عملیاتی علیه سرکرده داعش در نزدیکی استان ادلب سوریه انجام دادند که ابعاد گوناگونی را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: معتقدم بحث ترور سرکرده داعش (ابو ابراهیم الهاشمی القرشی) یک سناریو برای فعال نشان دادن سیاست امنیتی ایالات متحده در خاورمیانه بود. البته در این میان ترور وی مشکوک به نظر می‌رسد و خیلی‌ها معتقدند که ایالات متحده نتوانسته وی را مورد هدف قرار دهد. باید توجه داشته باشیم که تمرکز جامعه اطلاعاتی و نظامی ایالات متحده روی داعش و القاعده از سال‌ها پیش در دستور کار بود ولی واقعیت این است که از سال‌های قبل این اقدام‌ها شیب صعودی بیشتری به خود گرفت. از دو سه ماه پیش تاکنون ما شاهد آن هستیم که دولت بایدن علیه عناصر القاعده در آفریقا و خاورمیانه دست به عملیات زده است و حالا در عراق و سوریه به دنبال شکار عناصر سطح یک داعش است که این موضوع را در قالب ائتلاف بین‌المللی ضد داعش مطرح می‌کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این روند که از سوی دولت بایدن در حال انجام است، یک مانور تبلیغاتی روی پرونده القاعده و داعش به حساب می‌آید و در این میان باید توجه داشت بسیاری از اقداماتی که علیه داعش از سوی آمریکا انجام می‌شود، اساساً‌ و عملاً در بسیاری از مقاطع، این جریان را تقویت کرده است و حتی غرب برای آنها امکان زیستن دوباره مهیا می‌کند. اینها ژست‌های مبارزه با تروریسم است که آمریکایی‌ها سالیان سال با استفاده از آن سعی کردند تا خود را یگانه کشور مبارزه کننده با تروریسم بنامند. این در حالی است که همچنان القاعده و داعش در افغانستان حضور دارند و نشان می‌دهد که سیاست امنیتی ایالات متحده طی ۲۰ سال گذشته در افغانستان نتوانست تروریسم را ریشه‌کن کند. اینکه گفته می‌شود رهبر داعش طی عملیات اخیر آمریکا کشته شده است، مسأله‌ای است که نمی‌توان به صورت کاملاً صد درصدی آن را تایید کرد و حتی بسیاری معتقدند ایالات متحده در حال زنده نگه داشتن داعش با عناوین جدید است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری می‌گویند که ابو ابراهیم القرشی که پس از کشته شدن ابوبکر البغدادی در سال ۲۰۱۹ رهبری داعش را به دست گرفت، نتوانست این تشکیلات تروریستی را به صورت صحیح اداره کند و خیلی‌ها معتقدند تاریخ مصرف او دیگر گذشته بود. اینکه قرار است چه کسی به جای او رهبری داعش را در دست بگیرد همچنان مشخص نیست اما اگر کشته شدن وی درست باشد و اسناد آن منتشر شود، احتمال دارد که مجدداً این جریان پس از انتخاب رهبر سوم خود، دست به یک‌سری از تندروی‌های جدید بزند. به باور من و به شرط آنکه القرشی کشته شده باشد، به این زودی‌ها رهبر جدید داعش مشخص نخواهد شد. در این میان اسرائیل و آمریکا به عنوان یک ابزار از داعش استفاده خواهند کرد و به هر ترتیب معتقدم که در سال‌های آینده نسخه جدیدی از داعش یا هر جریان تروریستی دیگر را رویت خواهیم کرد.

بازدیدها: 0

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *