استقبال از رشته‌های فنی موجب کمبود فضای آموزشی در تربت حیدریه شده است

تربت‌حیدریه- ایرنا- معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش تربت‌حیدریه گفت: استقبال دانش‌آموزان و روی آوردن به رشته‌های فنی‌ و حرفه‌ای و کاردانش تامین فضای مناسب را برای هنرجویان این شهرستان با چالش جدی مواجه کرده است.

محمد محمودی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی سه سال اخیر با رشد ۳۹ درصدی هنرجویان رشته‌های فنی‌ و حرفه‌ای و کار دانش در تربت حیدریه مواجه بودیم و هم اکنون سه هزار نفر هنرجو معادل ۴۴ درصد کل جمعیت دانش‌آموزی مقطع متوسطه شهرستان در ۱۳ هنرستان دولتی و یک واحد غیرانتفاعی مشغول تحصیل و مهارت اندوزی هستند.

وی ادامه داد:چهار واحد از هنرستان‌های تربت‌حیدریه به دختران اختصاص دارد و برای استانداردسازی این مدارس چاره ای جز تامین فضای جدید مجهز به ابزارهای کار پیشرفته نداریم.

معاون آموزش و پرورش تربت حیدریه گفت:هم اکنون هنرستان کاردانش خوارزمی تربت حیدریه در وضعیت “تکمیل ظرفیت” بیشترین تعداد هنرجو به میزان ۴۱۰ نفر را در خود جای داده است به طوری که تعدادی از هنرجویان مجبورند از نوبت عصر کارگاه و تجهیزات هنرستان استفاده کنند.

محمودی افزود: به دلیل کمبود فضای آموزشی و تکمیل ظرفیت کارگاه‌های فنی بسیاری از هنرجویان دیگر مدارس تربت حیدریه نیز از ظرفیت نوبت عصر کارگاه‌ها استفاده می‌کنند که برای برخی از دانش آموزان مشکلاتی را پدید می آورد.

وی اضافه کرد: اگرچه کرونا تجربه تلخی بود و چالش هایی برای نظام آموزشی ایجاد کرد ولی در ابعادی دیگر شیرین بود مثلا در دوره آموزش راه دور بسیاری از هنرجویان در کنار تحصیل سراغ بازار کار رفتند و اکنون تعداد زیادی از آنها در رشته‌های آسانسور، برق و جوشکاری در بازار کار تربت‌حیدریه و مشهد برای خود شغل پایدار فراهم کرده‌اند.

معاون آموزش و پرورش تربت حیدریه گفت: این دستاورد، پیوند خوبی بین آموزش و پرورش و بازار کار ایجاد کرد و اساسا یکی از انتقاداتی که همواره به نظام آموزشی ایران در آموزش و پرورش و دانشگاه وارد شده و می شود بی ارتباط بودن آن با بازار کار است چرا که بیشتر متمرکز و معطوف بر دانش و بی توجه به اقتصاد، بازار و مهارت است.

محمودی افزود: هم اکنون هنرجویان پسرانه فنی‌ و حرفه‌ای تربت‌حیدریه در ۱۵ رشته مختلف و هنرستان دختران فنی و حرفه‌ای در هفت رشته و هنرجویان پسر رشته‌های کاردانش در ۱۵ رشته و هنرجویان دختر در هشت رشته مشغول تحصیل و مهارت اندوزی هستند.

وی مجموع واحدهای آموزشی مقطع متوسطه تربت حیدریه را ۱۰۰ دبیرستان و هنرستان اعلام کرد و ادامه داد: در قالب برنامه “شوق انتخاب” همه ساله و در هفته مشاغل، زمینه بازدید دانش‌آموزان متوسطه سال نهم از هنرستان‌ها فراهم می‌شود تا از نزدیک با فواید این رشته‌ها آشنا شوند و همین عامل، باعث رغبت بیشتر به رشته های کار و دانش و فنی و حرفه ای شده است.

معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش تربت‌حیدریه گفت: هادیان فنی نیز در سطح مدارس متوسطه تربت حیدریه، دانش‌آموزان پایه نهم را با مزایای رشته‌های فنی آشنا می کنند تا سال بعد در انتخاب رشته دچار ابهام و سردرگمی نشوند.

افزون بر ۴۵ هزار دانش‌آموز در ۲۲۹ مدرسه دولتی و ۱۶۲ مدرسه غیرانتفاعی تربت حیدریه در سطح هزار و ۷۴۹ کلاس و با کمک ۲ هزار و ۳۶۸ معلم مشغول تحصیل هستند.

تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد از جمله شهرستانهای بزرگ و مهم خراسان رضوی با ظرفیت های مختلف اقتصادی و فرهنگی است

بازدیدها: 1

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *