بزرگترین تولید کننده پسته خراسان رضوی امکان صادرات ندارد

تربت حیدریه – ایرنا – شماری از کشاورزان، کارشناسان و مسوولان “مه ولات ” در جنوب خراسان رضوی می گویند: این شهرستان به عنوان قطب تولید پسته استان؛ به دلیل بی بهره بودن از پایانه گمرکی امکان صادرات محصول خود را ندارد.

به گزارش ایرنا، کشاورزان، کارشناسان و مسوولان “مه ولات” در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی می گویند: این شهرستان به عنوان بزرگترین تولید کننده پسته استان خراسان رضوی سالانه بیش از ۲۰ هزار تن محصول تولید می کند اما تمامی آن به صورت فله و خام آن هم با واسطه دلالان با قیمت پایین به دیگر شهرستانها و استانهای کشور فروخته می شود.

مصاحبه شوندگان به خبرنگار ایرنا گفتند؛ تولید و فروش پسته در مه ولات با چالش های زیادی مواجه است که از عمده ترین آنها می توان به نبود صنایع تبدیلی و پایانه گمرک اشاره کرد که باعث شده دسترنج باغداران بصورت خام و فله با قیمت پایین فروخته شود.

یک فعال حوزه کشاورزی مه ولات در گفت و گو با ایرنا با اشاره به چالش های تولید پسته گفت: همه ساله با افت قیمت محصول در فصل برداشت مواجهیم اما امسال کاهش ۳۰ درصدی قیمت مشکلات بیشتری را برای تولیدکنندگان ایجاد کرد.

حسین پوریوسف افزود: پسته یک محصول ارزآور و صادراتی است که به علت تحریم روند صادرات آن سخت یا کند شده است و کاهش قیمت در شرایطی صورت گرفت که نهاده های کشاورزی و سموم نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیر قیمتی داشت بطوریکه ملزومات کشاورزی بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ درصد و بعضی سموم تا ۱۰ برابر افزایش قیمت داشت.

وی اضافه کرد: هزینه داشت و برداشت پسته مانند تراکتور و کارگر نیز تا صد در صد افزایش داشته است که مجموعه این عوامل کار باغداران مه ولات را دچار چالش جدی کرد.

همچنین رییس سازمان نظام صنفی کشاورزان شهرستان مه ولات در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در حوزه صادرات غیرنفتی ایران، پسته یکی از کالاهای اصلی است که ارزآوری خوبی دارد از این روی فراهم کردن هر امکانی برای تقویت عرضه محصول و بازاریابی های جدید می تواند تولیدکنندگان کشور بویژه باغداران مه ولات را منتفع کند.

غلامرضا عزار افزود: مه ولات فاقد پایانه گمرکی برای صادرات پسته است و این نقص توجه بیشتر و جدی مسوولان مربوطه را می طلبد تا از یک طرف در کوتاه ترین زمان و آسان ترین روش امکان صدور پسته ی فرآوری شده فراهم شود و از دیگر سو حاصل دسترنج باغدار به دور از واسطه های متعدد و دلالی مستقیما نصیب خودش شود.

وی با یادآوری تولید محصولات باکیفیت همچون پسته، انار و زعفران در مه ولات اضافه کرد: تولید محصول با کیفیت و استاندارد نیاز به تامین مواد آلی کافی و مرغوب دارد از دیگر سو افزایش بی رویه کود هزینه های هنگفتی را بر باغداران شهرستان تحمیل کرد لذا انتظار می رود با هدف کاهش هزینه تمام شده تولید نسبت به قیمت گذاری نهاده های کشاورزی تجدید نظر صورت گیرد.

عزار همچنین گفت: خاموشی طولانی و قطع مکرر برق چاههای کشاورزی در فصل تابستان به کیفیت و کمیت محصول پسته و انار شهرستان لطمه وارد کرد که این مشکل نیازمند رسیدگی و برنامه ریزی مناسب دستگاههای ذیربط است.

امام جمعه مه ولات نیز که تاکنون در سخنرانی های مختلف از جمله خطبه های نماز به مشکلات کشاورزان شهرستان اشاره کرده است، در این رابطه به ایرنا گفت: پسته ارزآوری خوبی دارد و باید تولید این محصول با حمایت ویژه دولتمردان و متولیان همراه شود که ایجاد پایانه گمرکی و صادراتی از آن جمله است.

حجت الاسلام داوود زاهدی افزود: واسطه ها و دلالان پسته در مه ولات جولان می دهند و این درد در فصل برداشت محصول تشدید می شود که نتیجه آن خالی شدن جیب کشاورز و خرید محصولش به ثمن بخس است.

وی اظهار کرد: قبلا هم گفته ام که انتظار داریم استاندار خراسان رضوی و مسوولان مرتبط بویژه در حوزه کشاورزی نسبت به حل مشکلات پسته کاران مه ولات اقدامات جدی تری به عمل آورند.

در همین پیوند رییس اداره جهاد و کشاورزی مه ولات با تایید مشکلات پسته کاران این شهرستان گفت: مه ولات با افزون بر ۲۰ هزار هکتار باغ و تولید سالانه بیش از ۲۰ هزار تن پسته خشک مازاد بر نیاز و مصرف شهرستان، به ترتیب بالاترین سطح زیر کشت و بیشترین میزان تولید این محصول را در استان خراسان رضوی از آن خود دارد.

هادی ساربان در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال با وجود کاهش ۳۰ درصدی قیمت پسته، باغداران مه ولات ۶ هزار میلیارد تومان سود ناخالص کسب کردند که این رقم می توانست بسیار بیشتر از این باشد.

به گفته وی نبود نمایندگی گمرک و پایانه صادراتی پسته در مه ولات یکی از چالشهای جدی کشاورزان است که باعث می شود دسترنج تولیدکنندگان با قیمت پایین و بصورت فله و خام به دیگر شهرستانها و استانها فروخته شود.

وی ادامه داد: اگر کشاورزان مه ولات درگیر دلال بازی، واسطه گری و خام فروشی نشوند و پسته آنها بصورت فراوری شده و مستقیما صادر شود علاوه بر ارزش افزوده، درآمد ارزی و جهشی خوبی نصیب آنها می شود.

وی با بیان اینکه پسته مه ولات پس از بسته بندی و فراوری در دیگر پایانه های صادراتی کشور به چند برابر قیمت صادر می شود، افزود: گونه پسته تولیدی مه ولات “بادامی سفید” و از جنس مرغوب، مغذی و خوشمزه است که در صورت فراوری ، بسته بندی و صادرات می تواند به افزایش درآمد سرانه مردم و رشد شهرستان منجر شود اما این مهم مستلزم رفع مشکلات و از همه مهمتر راه اندازی نمایندگی گمرک و پایانه صادراتی است.

رییس جهاد کشاورزی مه ولات اضافه کرد: در سفر رییس جمهور به استان خراسان رضوی درخواست احداث بارانداز و نمایندگی گمرک مه ولات به دولت ارایه شد که در این رابطه موافقت وزیر اقتصاد نیز اخذ شده است.

ساربان بیان داشت: متقاضیان بخش خصوصی هم پای کار آمده اند و حتی خرید زمین و صدور موافقت اصولی انجام شده است اما برای شتاب بخشی کار، مساعدت و پشتیبانی دستگاههای ذیربط در مشهد و تهران را خواستاریم.

به گفته وی، مه ولات با اقلیم نیمه بیابانی و کویری در تولید دیگر محصولات همچون زعفران و انار نیز قطب استان خراسان رضوی محسوب می شود اما عمده ترین چالش کشاورزان منطقه خام و ارزان فروشی است که ایجاد صنایع تبدیلی می تواند این چالش را برطرف کند.

وی کمبود نقدینگی را از دیگر مشکلات پسته کاران مه ولات عنوان کرد که باعث می شود چاره ای جز فروش محصول خود با قیمت اندک و بعضا سلف به دلالان نداشته باشند و این مشکل برای خرده مالکان شدیدتر است در حالیکه آنها نیاز به حمایت و پشتیبانی بیشتری دارند.

ساربان افزود: کمک تسهیلاتی دولت در جهت افزایش نقدینگی پسته کاران بویژه در زمان فروش محصول، تشکیل شرکت تعاونی های فعال در زمینه خرید و فروش، تلاش در جهت تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی مربوطه، برند سازی، مدیریت فروش داخلی و صادرات پسته توسط ارگان های ذیربط، تقویت بورس پسته، راه اندازی بارانداز، حضور تجار و صادرکنندگان اصلی پسته در مه‌ولات از جمله اقداماتی است که باعث تقویت این بخش می شود و اداره جهاد کشاورزی به تنهایی قادر به حل همه این موضوعات نیست.

وی اضافه کرد: فرمانداری، اداره جهاد کشاورزی و دیگر ادارات مه ولات از بخش خصوصی و کارآفرینان برای سرمایه گذاری در این بخش حمایت می کنند و آمادگی هر گونه همکاری، مساعدت و ارایه تسهیلات بانکی را به متقاضیان داریم.

وی تصریح کرد: با توجه به مرغوبیت پسته مه ولات و اینکه میانگین برداشت محصول از هر هکتار باغات شهرستان افزون بر یک هزار کیلوگرم و بالاتر از میانگین کشوری است، سرمایه گذاری در این بخش توجیه اقتصادی دارد.

شهرستان ۵۵ هزار نفری مه ولات در ۲۰۷ کیلومتری جنوب مشهد مقدس و همسایه تربت حیدریه، گناباد و کاشمر است.

بازدیدها: 3

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *