آیین نوروزگاه در خواف خراسان رضوی برگزار شد

آیین نوروزگاه در خواف خراسان رضوی برگزار شد

گناباد-ایرنا- آیین نوروزگاه خواف روز دوشنبه همزمان با تعطیلات نوروز در محل بوستان کوهستانی “خواجه یار” این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواف در حاشیه برگزاری این آیین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آیین نوروزگاه خواف با حضور گسترده گردشگران و مسافران نوروزی با محور یادبود مرحوم “عثمان محمد پرست”، دوتار نواز این شهرستان برپا شده است.

«محمود باعقیده» افزود: اجرای گروهی دو تارنوازی، دف نوازی، چوب بازی و اجرای آیین‌های محلی و برگزاری نمایشگاه سوغات و صنایع دستی از مهم‌ترین برنامه‌های این نوروزگاه بوده است.

وی هدف از اجرای نوروزگاه را افزایش شناخت مردم و مسافران نسبت به آیین سنتی و بومی و محلی شهرستان خواف برشمرد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواف گفت: در آیین نوروزگاه سعی می شود که ایام عید نوروز با رنگ و بویی از سنت های کهن و اصیل پیشینیان در آمیخته و به آحاد جامعه معرفی شود.

باعقیده اظهار کرد: برگزاری نمایشگاههای فروش صنایع دستی در شهرهای خواف، نشتیفان و سلامی از توابع شهرستان خواف سایر برنامه های ستاد خدمات سفر این شهرستان در تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۲ به شمار می رود، با توجه به تقارن تعطیلات نوروز با ماه مبارک رمضان برنامه های فرهنگی متناسب با این ماه در اقامتگاههای بوم گردی اجرا می شود.

جشن نوروزگاه همزمان با تعطیلات نوروز باستانی، علاوه بر خواف در شهرستانهای جنوبی استان خراسان رضوی شامل گناباد و بجستان هم در روزهای آینده برگزار می شود.

این جشن ویژه نوروز و موسوم به نوروزگاه چند سالی است با استقبال مسافران نوروزی، گردشگران و بازدید کنندگان آثار تاریخی جنوب استان خراسا رضوی مواجه شده و ایام عید نوروز را با رنگ و بویی از سنت های کهن و اصیل پیشینیان در آمیخته است.

مرکز شهرستان ۱۶۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است

بازدیدها: 3

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *