محمدجعفر یاحقی: پرتو دانش و شعرشناسی استاد محمد قهرمان زبانه می‌کشید

ایسنا/خراسان رضوی دکتر محمدجعفر یاحقی گفت: استاد محمد قهرمان دائما در حال مطالعه بود و دیوان ۶ جلدی صائب را همیشه روی میز داشت. شعرشناسی و پرتو دانش در او زبانه می‌کشید و دیگران کار علمی با کتاب و شعر را از او یاد می‌گرفتند.

این استاد پیشکسوت ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد امروز، یکم خرداد ماه، در آئین برگزاری چهارمین دوره جایزه ادبی استاد محمد قهرمان که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: محمد قهرمان چهره شناخته‌شده‌ای در دانشگاه فردوسی مشهد و شاید در سطح کشور است. استاد قهرمان در زمان حیات علمی خود آثار، کتاب‌ها و فعالیت‌های بسیار زیادی را به ثمر رساند و امروز به عنوان یکی از چهره‌های مشخص متخصص در سبک هندی و آشنا با مسائل مختلف شعر فارسی در این دوره نام‌بردار است.

وی افزود: تا زمانی که استاد قهرمان حضور داشت، مرجعی بود برای مسائل مربوط و مشخص دوره سبک هندی که خیلی هم صاحب‌نظر نداشت. کارهای استاد قهرمان عمدتا در زمینه سبک هندی است و اهل فن او را به خوبی می‌شناسند. قهرمان چهره شعری هم داشت و به عنوان شاعر سبک هندی نام‌بردار بود. البته امروز هم به چهره شعری او در همه‌جا استناد می‌شود.

یاحقی عنوان کرد: محمد قهرمان به چندین هنر آراسته بود و شعر گویشی و محلی خراسان به نام او مزین است؛ به حدی که در این دانشگاه یک رساله کارشناسی ارشد در خصوص شعر گویشی محمد قهرمان دفاع شده است. استاد قهرمان شخصیتی جامع و برجسته داشت. قهرمان کتابدار واقعی بود نه اینکه که تنها خدمات کتابداری انجام دهد.

وی تصریح کرد: کتابدار کسی است که از کتاب‌ها استفاده کند و به آن عمومیت ببخشد. قهرمان کسی بود که این اقدامات را انجام می‌داد. دیوان ۶ جلدی صائب را روی میز داشت و دائما مطالعه می‌کرد؛ پرتو دانش و شعرشناسی قهرمان زبانه می‌کشید.

این استاد پیشکسوت ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: من نمونه استاد قهرمان را میان شاعران خراسانی نمی‌شناسم چون او نظیر نداشت. قهرمان مصحح و شعرشناسی توانا و صاحب‌نظر در قلمرو ناشناخته شعر فارسی بود که برخورداری از همه این‌ها توفیق کمی نیست.

وی گفت: پس از فوت استاد قهرمان، بخش اعظمی از کتاب‌های آن مرحوم به دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد اهدا شد که اکنون در کتابخانه دانشکده موجود است. از آن زمان دغدغه‌ای تداوم فعالیت‌های استاد قهرمان به خصوص در مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه فردوسی مشهد بود تا نام چنین کسانی زنده بماند و سرمشق دیگران شوند. در همین راستا جایزه ادبی استاد قهرمان شکل گرفت تا در قلمرو مطالعات حوزه سبک هندی طی هر دوره جوایزی به صاحب‌نظران و علاقه‌مندان اهدا ‌شود.

یاحقی اظهار کرد: آثاری که معمولا در این زمینه پذیرفته می‌شود، در حوزه مطالعات سبک هندی است که مورد علاقه محمد قهرمان بود. طی برگزاری جایزه ادبی استاد قهرمان پژوهشگرانی بودند که روی مسائل ادبی، تاریخی و فرهنگی در حوزه سبک هندی کار کردند و آثاری را از خود بر جای گذاشتند. در این دوره هم استقبال خوبی از برگزاری این جایزه ادبی شد.

بازدیدها: 0

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *