مطهری: شیطنت های احمدی نژاد هم درحوادث سال ٨٨ نقش داشت/حبس یا حصر بدون حکم قضایی خلاف قانون اساسی است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بر لزوم پرهیز از هرگونه اقدام خلاف قانون اساسی در کشور تاکید ک

رد.

 علی مطهری که عصر امروز به دعوت انجمن اسلامی دانشج

ویان دانشگاه تهران در این پردیس درباره آزادی تفکر سخنرانی می کرد، در بخشی از سخنان خود به بیان تفاوت بین فکر و عقیده پرداخت و گفت: هر عقیده ای ناشی از فکر و تعقل نیست ب

لکه بعضی عقاید ریشه عقلانی ندارد و ناشی از تقلید و مانند آن است، مانند عقاید خرافی و بت پرستی ها. اسلام با این گونه عقاید مبارزه کرده و آن را محترم نمی شمارد.

مطهری اضافه کرد: در همین نقطه است که راه اسلام و راه غرب درباره آزادی عقیده از هم جدا می شود چون غربی ها همان طور که در اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده است می گویند چون انسان محترم است هرعقیده ای که او انتخاب کند محترم است ولو بت پرستی یا گاو پرستی باشد. اما سیره پیامبران غیر این است، همان طور که حضرت ابراهیم و حضرت موسی و پیغمبر اسلام با بت پرستی ها مبارزه کردند و بت ها را شکستند.

وی گفت: ریشه این نگاه غربی ها به آزادی عقیده، یکی محکمه تفتیش عقایدی است که کلیسای کاتولیک در قرون وسطی در اروپا برپا کرد. اروپاییان خاطره خوشی از آن قرون ندارند و برای آنکه خود را راحت کرده باشند گفتند اساسا هر عقیده ای محترم است. ریشه دیگر آن این است که آنها دین را یک امر سلیقه ای و شخصی تلقی می کنند مانند رنگ لباس، نه راه واقعی سعادت انسان، لذا می گویند هرکس عقیده ای را می پسندد و نمی توان به دیگری به خاطر عقیده اش خرده گرفت. ولی ما دینی را که یک امر سلیقه ای و شخصی باشد دین نمی دانیم.

در بخش پرسش و پاسخ، مطهری در پاسخ به این سوال که چرا شما از سران فتنه دفاع می کنید، گفت: حرف من این است که در کشور نباید کاری خلاف قانون اساسی صورت گیرد. حبس یا حصر بدون حکم قضایی خلاف قانون اساسی است. اگر درباره آقای احمدی نژاد هم اتفاق می افتاد من اعتراض می کردم. علاوه براین، حوادث سال ٨٨ سه ریشه داشت، یکی اشتباهات برخی نهادهای حکومتی، دوم شیطنت های آقای احمدی نژاد و سوم عدم تمکین به قانون آن دو نفر و طولانی کردن اعتراضات. باید به هر ٣ عامل رسیدگی شود نه اینکه تمام تقصیرات را به گردن آن دو نفر بیاندازیم و آنها را به آمریکا و اسرائیل متصل کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ترکیب مجلس آینده گفت: این امر بستگی به میزان مشارکت مردم دارد و میزان مشارکت مردم هم بستگی به نوع رفتار شورای نگهبان دارد که افراد مستقل و حقگو اجازه شرکت در انتخابات پیدا کنند یا نه.

بازدیدها: 117

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *